Testy ojetých aut, recenze nových aut

Testujeme ojetý Lexus IS 220d – jede pěkně, ale u motoru hrozí totální katastrofa

18.11.2020 David Žídek Zdroj: David Žídek
Foto: David Žídek

Komfort 8 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 6 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce7.17

Uživatelská hodnocení-


Častá otázka, jestli benzín nebo nafta, dostala při testu naftové verze modelu Lexus IS 220d vcelku jednoznačnou odpověď. Benzín vede na celé čáře. U naftového motoru totiž hrozí finančně náročné opravy. Volte tedy raději benzínovou verzi. Když už si ale nemůžete pomoci, a nafta vám prostě z nějakého důvodu učarovala, vybírejte pouze u autorizovaných prodejců vozy s jasnou servisní historií. Opravy motoru mohou být totiž skutečně fatální. Ojetých kusů k dispozici moc není a ceny také nejsou z nejlevnějších. Mnohem větší výběr najdete u zahraničních dealerů, např. v Německu nebo Švýcarsku.


Foto: David ŽídekKdyž chcete něco na způsob BMW řady 3 generace E90, ale nechcete mít na kapotě znáček BMW, není toho moc, co byste mohli na trhu brát jako alternativu. Tehdejší Mercedes-Benz třídy C zaostává jízdními vlastnostmi a překvapivě i kvalitou, Audi A4 pak neposkytne vyváženost pohonu zadních kol ani tak dobré jízdní vlastnosti a kultivovanost. S alternativou přišel v roce 2005 Lexus, což je luxusnější divize automobilky Toyota. Kompaktní sedan Lexus IS je i po deseti letech na trhu stále svěží, aktuální a působí moderně a zajímavě. Rozhodně nezestárnul tak rychle, jak to japonská auta občas umí. Design je samozřejmě otázkou osobního vkusu, ale obecně se Lexus IS stále líbí. Facelift z kraje roku 2009 auto mírně omladil, ale nebylo nutné ho kompletně předělávat. Nová generace Lexusu IS přišla v roce 2013 a už jste v ní nedostali turbodiesel.

Foto: David ŽídekPrávě naftový motor se pod kapotou Lexusu IS objevil jen v této druhé generaci. Toyota byla nucena s automobilkou Lexus přejít na diesely hlavně na evropském trhu. V USA a domácím Japonsku se naftová auta tolik neprodávají, vlastně tam tvoří jen velmi okrajovou část trhu s podílem v jednotkách procent. Proti tomu je evropský trh skutečně unikátní. Nižší daně motivují zákazníky (ať už soukromé nebo firemní) k nákupům vznětových aut a Lexus bez dieselu přicházel o značnou část zákazníků, kteří šli ke konkurenci s širokou nabídkou aut s naftovými motory. Hybridy ještě moc populární nebyly, navíc model IS se jako hybrid v Evropě ani neprodával. Z ostatních motorů byl v nabídce atmosférický benzínový šestiválec 2,5 l a zajímavý osmiválec 5,0 l ve sportovním modelu IS-F. Vzácný je pak výhradně americký šestiválec 3,5 l. Ten se v Evropě také oficiálně neprodával.

Čtěte také: Test ojetého hybridu Toyota Prius

Foto: David ŽídekK testu jsem si půjčil právě zmíněný diesel IS 220d o výkonu 130 kW (177 k) a točivém momentu 400 Nm. Motor byl spojený výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou a asi nemusím zdůrazňovat, že Lexus IS má poháněná jen zadní kola, což mu poskytuje příjemné vyvážení. Je škoda, že se diesel neprodával s automatem, k charakteru auta by samočinné řazení slušelo. Navíc manuální převodovka, i když je přesná, chodí v poměrně dlouhých dráhách. S manuálem také poměrně rychle odchází spojka a brzy se ozývá také dvouhmotový setrvačník, což je důsledek především velmi dlouhého odstupňování rychlostí, respektive extrémně dlouhého stálého převodu. Na dálnici to tolik nevadí, ale ve městě je to velmi nepříjemné. I při cestovních 90 km/h je lepší jet na pětku, šestka přijde ke slovu skutečně až v dálničních 130 km/h. Majitelé pak motor často podtáčeli, což právě odnáší dvouhmoťák. Pokud chcete mít použitelný diesel, kupte si verzi s kratším finálním převodem. Je i pocitově živější.

Foto: David ŽídekAčkoli má varianta s kratším převodem vyšší normovanou spotřebu paliva, v reálném provozu jezdí se stejnou spotřebou jako model IS 220d s delším převodem. Počítejte ale s tím, že pod sedm litrů spotřebu pravděpodobně nedostanete. To je na tuto kategorii motorů poměrně špatná hodnota, obvykle se dá hodnota spotřeby u konkurenčních modelů udržet kolem šesti litrů. Za sedm až osm pak jezdí již šestiválcové naftové motory, a ty jsou dynamicky samozřejmě úplně jinde. Slabší model IS 200d, který dorazil po faceliftu s výkonem 110 kW a točivým momentem 340 Nm není žádná výhra, s dlouhými převody si nerozumí už vůbec. Zvláštní je, že například benzínový šestiválec 2,5 l, ač nemá takový točivý moment, poskytuje model IS příjemnou dynamiku a mnohem vyšší dávku kultivovanosti, jakkoli je už u dieselu slušná. Šestiválec se navíc dodával i s automatem s možností manuálního řazení pod volantem. To je motorizace, kterou doporučujeme. Občas můžete sehnat šestiválec i s manuálem, ten je ale na našem trhu velmi vzácný.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Octavia III 1.6 TDI

Zatímco šestiválec 2,5 l o výkonu 153 kW (208 k) a točivém momentu 252 Nm prakticky nezná problémy a patří k velmi spolehlivým pohonným jednotkám (samozřejmě při dodržování základních servisních zásad), turbodiesel 2,2 l může být poměrně problémový. Je důležité postupovat velmi opatrně, a pokud nemáte jistotu, sáhněte raději po modernizované verzi, která se montuje od roku 2009. Co vlastně na turbodieselu zlobí? Předně u něj hrozí tlakování do chladícího okruhu vinou špatného technologického postupu při výrobě těsnění pod hlavou. V extrémním případě může vzniknout nutnost koupit celý nový motor. Rizikové je i vstřikování, EGR ventil a komplikovaný systém čištění spalin s pátým vstřikovačem nafty, který pomáhá regenerovat filtr pevných částic. I to může stát za reálnou spotřebou až osm litrů nafty na 100 km.

Foto: David ŽídekKupujte jen prověřené auto, které má za sebou jasnou servisní historii, včasné výměny oleje a nevykazuje známky nadměrné kouřivosti, ztráty výkonu a podobně. Přesto je lepší, pro klid na duši, zvolit benzínový šestiválec. Reálná spotřeba se pohybuje mezi devíti a deseti litry benzínu na 100 km a problémy s ním nebývají. Pozor jen na pravidelné výměny oleje v automatu, doporučuje se i jednou za čas vyměnit olej v manuální převodovce a v diferenciálu. Vůle se v podvozku a zavěšení běžně nevyskytují, i když nejvíce exponovaná místa mohou vyžadovat výměnu, přeci jen nemáme v Česku tak pěkné silnice... Pozor na brzdy a na funkci elektroniky. U Lexusu IS, zejména v prvních letech výroby, občas zlobí rádio, navigace nebo natáčení světlometů. Vyskytují se i problémy s klimatizací, ale nejsou pravidlem. Potěší ovšem velmi dobrá antikorozní ochrana, ale pozor na vozy po větší nehodě. I když u Lexusu nehrozí tak moc, že by byl opraven lacinými díly bez antikorozní ochrany. Dostupnost druhovýrobních dílů je pak stejně poměrně špatná, ale originální díly ani servis nejsou extrémně drahé.

Celkové hodnocení

Foto: David ŽídekDobře si Lexus IS vyzkoušejte, jestli vám sedne. S místem vpředu ani vzadu to není žádná sláva, například u vozu se střešním oknem budete mít vpředu nad hlavou už jen milimetry volného místa. Ani pozice za volantem není ukázková. Potěší kvalitní interiér a vysoká míra kultivovanosti, která vynikne především u benzínového šestiválce. Jízdní vlastnosti nejsou špatné, ale vozu chybí jistá dávka interakce a řidičského nadšení, i když to kazí především dlouhé zpřevodování dieselu a vlezlý stabilizační systém. Ten nejde vypnout. Na druhou stranu, na dovádění si kupte spíše sportovní verzi Lexus IS-F s osmiválcem, která je opravdu zajímavá a dynamicky velmi nadaná. Ještě jednou ale doporučuji velkou opatrnost při koupi naftového motoru. Když už, hledejte také verzi s kratším stálým převodem, která sice točí na dálnici ve 130 km/h okolo 2500 ot./min. (oproti 1900 ot./min. „dlouhé“ verze), ale je pro běžné ježdění daleko příjemnější.

 

Testujeme ojetý Lexus IS 220d – jede pěkně, ale u motoru hrozí totální katastrofa

David Žídek

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.