Takové Clio v ČR nenajdete. Od roku 2013 najelo pouze 15 tisíc kilometrů, na prodej ale není

Foto: David Žídek

Někdy by bylo levnější jezdit taxíkem, než si kupovat nové auto. Jenže vlastní auto před domem dává přeci jen určitý pocit svobody. A právě takové auto se nám dostalo do ruky. Renault Clio 1,2 z roku 2013 má najeto necelých 15 tisíc kilometrů a uvnitř ještě voní novotou. Majitelka se o vůz pečlivě stará a veškerý servis, spojený s pravidelnými prohlídkami, realizuje výhradně ve značkovém servisu Renault. Pod kapotou má sice základní „dvanáctistovku“, ale na ježdění po městě občasný výlet za Prahu to bohatě stačí. V takovémto stavu a nízkými kilometry auto v ČR nekoupíte. Nejlevnější Clio 1,2 z roku 2013 začíná na ceně 130 tisíc korun, má za sebou ale porci téměř 150 tisíc kilometrů.


Foto: David ŽídekČtvrtá generace populárního francouzského hatchbacku se dostala na trh v říjnu 2012 a vydržela do roku 2019. Ještě dnes můžete u dealerů narazit na skladové či předváděcí kusy, případně na velmi atraktivní roční ojetiny s nízkým nájezdem do 10 000 km. Jak přišla nová pátá generace, bude tohle Clio nyní cenově výhodné. U nás v konkurenci Fabie to nemělo Clio nikdy tak lehké, ale neprodávalo se špatně. Renault nabízel různé cenové akce, atraktivní kombinace výbav a prodlouženou záruku, což zájemce často zlákalo. Zájem byl také o praktickou verzi kombi. Statistiky poruchovosti TÜV Report nevidí Clio, i přes průměrně nízké nájezdy, v moc pěkném světle. Poslední roky se Clio potácí na spodní části tabulky, ale ono záleží na tom, s jakými motory se tenhle Renault prodává. Jednotka 1.2 TCE, o které bude řeč dále, je největším zdrojem potíží. Pak se majitelé potýkají spíše se sporadickými závadami palubního infotainmentu.

Foto: David ŽídekRozhodně se nedá říci, že by Clio bylo špatné a nekvalitní auto. Hodně záleží také na specifikaci a vozy s jednoduchým motorem a skromnou výbavou nebudou mít moc důvodů zlobit. Vozy, o které se majitelé starají a dodržují servisní plán, pak bývají obvykle spolehlivé. Základní motorizací je atmosférická čtyřválcová dvanáctistovka, prodávaná ve verzích s výkonem 65 nebo 73 koní. Na dálniční přesuny v plném obsazení to sice není žádná sláva, ale jinak je to velice spolehlivý a nenáročný motor. Díky nepřímému vstřikování paliva nemá zvýšené nároky na kvalitu benzínu a ani nevyžaduje nějaký opatrnější přístup k servisu. Olej měňte po roce nebo 15 000 km, nezapomeňte po 120 000 km nebo šesti letech vyměnit rozvodový řemen a po 120 000 km také vyměňte olej v mechanické převodovce. Pak tenhle motor vydrží a jako jediný má šanci sloužit dlouhá léta bez mimořádný oprav. Reálná spotřeba se dá udržet mezi 6 a 7 litry na 100 km.


Test ojetého MPV Renault Scénic (2003 - 2009) – motoru 1,5 dCi se raději vyhněte
Ojetý Renault Clio RS je skvělou alternativou ke Škodě Fabia RS
Otestovali jsme elektrický Renault ZOE, ale nenadchl nás
TEST ŠKODA FABIA KOMBI MONTE CARLO 1,0 TSI TIPTRONIC


Foto: David ŽídekNaproti tomu druhá dvanáctistovka, prodávaná pod označením 1.2 TCE, je motorový průšvih. Tenhle motor proslul rychlou degradací oleje, jeho spotřebou, karbonováním, vytaháváním rozvodového řetězu a dalšími celkem poměrně drahými závadami. Pro správnou funkci vyžaduje aditivovaný benzín s vyšším oktanovým číslem, výměny oleje po 10 000 km a stejně do budoucna představuje snad i větší hrozbu drahých oprav než složitý diesel. Nejrizikovější je tento motor v dovozech bez servisní historie. To je lepší volbou přeplňovaný tříválec 0.9 TCE, který má nepřímé vstřikování, jednoduché turbo a poměrně robustní mechaniku. Ten naopak třeba v Daciích ukazuje, že umí levně a spolehlivě sloužit. Verze s výkonem 90 koní a točivým momentem 140 Nm pak uděluje Cliu slušnou dynamiku se spotřebou okolo 6 l/100 km. Pro lepší dynamiku doporučujeme tankovat benzín s oktanovým číslem 98, ale není nutností. Jde o to, že motor nemá účinný mezichladič stlačeného vzduchu, takže aby zabránil klepání, musí snížit plnící tlak a tedy i výkon. Zajímavé je, že třeba ve verzi na LPG (plyn má vyšší oktanové číslo) má při plné zátěži o trochu vyšší výkon. Celkově je to ale spolehlivý motor, určitě lepší než rizikový čtyřválec 1.2 TCE. 

Foto: David ŽídekKdo toho najezdí hodně, případně vyžaduje nízkou spotřebu, asi bude hledat diesel. Jednotka 1.5 dCi se z dřívějšího průšviháře vypracovala v opravdu spolehlivý motor. Potřebuje ale kvalitní aditivovanou naftu a pečlivý servis – každý rok nebo 15 000 km nový olej. Také se k motoru za studena chovejte s citem a pravidelně ho projíždějte mimo město, ať se regeneruje drahý částicový filtr. Přesto periferie sloužící k redukci emisí mohou po letech zlobit a je pak otázka, jestli se motor s pětilitrovou spotřebou nafty vyplatí proti benzinové jednotce s reálně maximálně sedmilitrovou spotřebou, ale výrazně levnějším servisem. Zájemci o automatickou převodovku mají u Clia jedinou možnost a to šestistupňový dvouspojkový automat. Ten se dával jen k benzinovému motoru 1.2 TCE. A ten si rovnou můžete škrtnout. Pak se ještě automat objevil u dieselu, takže pokud chcete Clio a nechcete řadit, zůstává kombinace s dieselem jediná akceptovatelná. Spolehlivost dvouspojky je zatím slušná, ale z principu věci nesmrtelná tahle převodovka nebude. Životnost sady spojek se odvíjí od stylu jízdy, obvykle vydrží kolem 150 000 km. 

Celkově lze ale Renault Clio IV. generace považovat za slušné a se správným motorem i spolehlivé auto. Antikorozní ochrana moderních renaultů je velmi dobrá a ojetiny za sebou obvykle nemívají vražedné nájezdy. Auto českého původu s úplnou servisní historií bude dobrá koupě a není důvod nákup takové ojetiny někomu rozmlouvat.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.