Ojetá Škoda Kodiaq nebo nová Octavia – otázka vskutku hamletovská

Foto: Martin Filipi

Kodiaq je velice schopné auto, ale pokud vám jde o přepravní kapacitu, provozní náklady, kvalitu a spolehlivost, asi raději hledejte Octavii Combi. Ale jestli potřebujete SUV, Kodiaq vás nezklame


Módě SUV podlehla i česká značka Škoda a k naprosto dostatečnému SUV Yeti musela do nabídky přidat větší model Kodiaq (a následně další crossovery a SUV různých velikostí). Kodiaq je opravdu velké SUV, lze ho mít i v sedmimístném provedení. Vyrábí se od konce roku 2016 a v nabídce nechybí ani rychlá verze RS, u SUV značky Škoda vůbec poprvé. 

Statistiky TÜV Report model Kodiaq neuvádějí, protože k dispozici nebyl při poslední aktualizaci tabulek dostatečně velký počet kusů pro reprezentativní vzorek. Jak si ale ukážeme, spolehlivost bývá dobrá. Majitele spíše otravují drobnosti, které byste čekali možná tak u Dacie nebo nějaké jiné levné značky.

Kodiaq má tu techniku prostě složitější, což servisní náklady prodraží
David Žídek; TestyOjetin.cz

Aktuálně není Kodiaq v bazarech žádná láce. Nejlevnější auta se sice dají sehnat pod 400 000 Kč, ale realistická nabídka vozů s kompletní historií a původem začíná jen lehce pod půl milionem. Hezký Kodiaq s rozumným nájezdem pořád stojí od zhruba 600 tisíc a to je prostě pořád strašně moc peněz. 

Ojetiny se budou v příštím roce prodávat v hybridním online modelu
Velký test ojeté Škody Octavia RS III (2015) – Vybírejte benzín, nafta je nudná

Velké SUV Škoda Kodiaq využívá koncernovou platformu MQB druhé generace v modifikaci A2, což znamená určení právě pro větší SUV s příčně zastavěnými motory. Rozhodně to tak neznamená, že by byl Kodiaq jen zvednutá Octavia nebo Golf, těch technických rozdílů je docela dost. Koncern VW ale samozřejmě sdílí napříč modely všechno, co jde, takže v oblasti motorů a různých detailů najdete společné díly. 

Skončila doba, kdy jste mohli mít ve škodovce prakticky jakoukoli kombinaci motoru a převodovky. Například Kodiaqa už nelze mít s dvoulitrovým dieselem, manuálem a předním pohonem. S manuálem vždycky byla jen čtyřkolka, ale když už SUV, tak stejně se čtyřkolkou, protože co kdyby náhodou u satelitního městečka na východ od Prahy napadly ty tři vločky... 

Foto: Martin FilipiBenzinových Kodiaqů moc není, ale mají výhodu v tom, že k poměrně skromné a jednoduché výbavě přidávají i nízký nájezd. Základní motorizace 1.4 TSI 92 kW je opravdu hodně základní a dynamicky na velké SUV nestačí. Když už, tak berte spíše verzi 110 kW, která ale měla systém vypínání dvou válců. Po vysokých nájezdech bude tenhle motor asi dost zakarbonovaný, i když v těžkém SUV systém vypínání válců nebude pracovat tak často jako třeba v malém Polu nebo Golfu. 

Zajímavý je benzinový dvoulitr TSI, který díky dvojitému systému vstřikování nekarbonuje a má slušný výkon. Spotřeba se liší podle stylu jízdy, ale opatrní řidiči umí jezdit mimo město i za osm litrů, což je vážně skvělé. Reálně ale počítejte s deseti. Navíc takový Kodiaq v bazaru pořád stojí sedm set tisíc. To už je snad lepší si koupit novou Octavii s nulou na tachometru a plnou zárukou. 

Nejrozumnější volbou bude asi diesel. Jak z hlediska poměru dynamika/spotřeba, tak i s ohledem na další prodej. Po mechanické stránce jsou diesely 2.0 TDI v pořádku, ale záleží na tom, jakou mají za sebou minulost. Dlouhodobý provoz na natažené servisní intervaly jim dobře nedělá a odnáší to vačky, motory se zadírají a po větších nájezdech jsou s nimi drahé problémy. U aut s rozumnými nájezdy ale maximálně selže chlazení, takže pozor na ukazatel teploty vody. Chladící kapalina buď uteče netěsnostmi, nebo přestane pracovat vodní pumpa. Některé motory už ale zastavil i vadný rozvodový řemen, takže pozor na pazvuky pod kapotou. 

Foto: Martin FilipiSmířit se musíte s nutností doplňovat AdBlue a také s dražším servisem. Kodiaq má tu techniku prostě složitější, což servisní náklady prodraží. Například každých 60 000 km se musí měnit olej v automatech DSG, které jsou tu naštětí robustní konstrukce s vysokými limity točivého momentu. Díky tomu můžete za Kodiaqem s automatem klidně tahat dvoutunový vlek z bláta. Stejný interval 60 000 km platí i pro mezinápravovou spojku čtyřkolek. Opravdu to dodržujte, ty opravy jsou jinak velmi drahé. 

Pokud má vůz adaptivní tlumiče, tak ty jsou také drahé (stojí přes 40 000 korun na celé auto) a Kodiaqy docela žerou brzdy, ale ono se to také odvíjí od stylu jízdy. Vcholná verze Kodiaq RS s dvěma turby přeplňovaným dieselem a drahými komponenty nebude na provoz nic levného. 

Foto: Martin FilipiMechanika jako taková moc nezlobí a ani by zlobit neměla (pokud se budete o auto starat a včas pojedete do servisu pro nový olej), ale s Kodiaqem byly problémy první rok dva, než automobilka odladila detaily. Některé věci jsou skoro až ostudné, kdy si majitelé stěžují na vrzání a skřípání interiéru, potrhané čalounění sedadel, uvolněné plasty a další příšernosti, které si už dnes nedovolí ani Dacia. O to víc to zamrzí u předražené škodovky, která nová stojí milion (nebo i víc) a v bazarech stále přes půl milionu, když má slušný motor a výbavu. 

Jestli tohle SUV nutně potřebujete, je to na vás. Kodiaq je schopné auto, ale pokud vám jde o přepravní kapacitu, provozní náklady, kvalitu a spolehlivost, asi raději hledejte Octavii Combi. Zcela upřímně je to lepší auto, které se stejným motorem lépe jede, má o litr dva nižší spotřebu a odveze toho víc. A je levnější na servis. Jenom prostě před domem nevypadá tak honosně jako Kodiaq se sportovním paketem.

Ojetá Škoda Kodiaq nebo nová Octavia – otázka vskutku hamletovská

Martin Filipi

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.