Ojetá Škoda Rapid 1.0 TSI – tříválec je spolehlivý, starší kusy mívaly problémy se spojkou

Foto: Martin Filipi

Model Škoda Rapid se už v bazarech hezky usadil a začíná se z něj stávat velice atraktivní alternativa pro lidi, kteří chtějí sice relativně nové a moderní, ale technicky jednoduché auto.


Ceny jsou příznivé, technika vesměs spolehlivá a údržba nákladově snesitelná. Tohle je prostě ideální auto pro lidi, kteří řeší peníze. Rapid se začal prodávat v říjnu 2012 a skončil vlastně až v únoru 2019, kdy ho definitivně nahradila trochu honosnější Škoda Scala. Vedle liftbacku s velkým kufrem šlo koupit i pětidveřový hatchback, který se jmenoval Spaceback. 

Ve statistickáh poruchovosti TÜV Report se drží Rapid docela dobře. Nejstarší kusy jsou pořád mezi lepšími auty na 46. místě s 12,8% výskytem závad a průměrným nájezdem 82 000 km. Naopak mladá auta z let 2017 se propadla do horšího průměru na 64. příčku s 5,4% výskytem poruch a průměrným nájezdem 44 000 km. 

Ačkoli má motor přímé vstřikování paliva, tak na karbonování zatím tolik netrpí
David Žídek; TestyOjetin.cz

Foto: Martin FilipiDnes se chceme věnovat hlavně tříválci 1.0 TSI, který se stal od března 2017 vlastně jedinou realistickou benzinovou motorizací. Okrajově tak připomeneme jen ostatní motory: čtyřválec 1.2 TSI je velice slušný, i ve starší verzi s řetězovými rozvody. Poslední provedení s rozvody již řemenovými je reálně nejlepší motor pro Rapid. Naopak motor 1.4 TSI umí rozvody zazlobit, ale spíše mu dříve selže povinně dodávaný automat 7DSG. Diesely špatné nejsou, ale trpí na zanedbaný servis. Naftovému 1.6 TDI občas zazlobí okruh EGR a chlazení, pro tříválce 1.4 TDI platí to samé s tím, že mají opravdu horší dynamiku a nepříjemný projev. 

V inzerátech začínají litrové tříválce v Rapidech už pod 200 000 Kč, ale to jsou už docela dost ojeté kusy. Auta s nájezdem do 30 000 km stále stojí minimálně 250 tisíc, spíše si ale na slušného Rapida po faceliftu s nějakou tou luxusnější výbavou připravte tak tři sta tisíc. Pokud ale nutně nemusíte mít poslední facelift a všechny ty příplatkové vymoženosti, do 260 tisíc byste měli sehnat málo jeté a hezké auto.

Testujeme bývalé služební vozidlo Pražského hradu - ojetou Škodu Superb 3,6 V6
Škoda Fabia III s automatem DSG – benzín proti naftě
 

Benzinový tříválec 1.0 TSI je hodně diskutovaný motor, ale různé testy ukazují, že spolehlivý je. Automobilka spíše řešila věci okolo a nejvíce stížností bylo na spojku. Charakter tříválce s úplně tupým spodkem a pak prudkým nástupem výkonu pod 2000 otáčkami, jak se nafoukne turbo, svádí k tomu, že lidé při rozjezdech spojku utýrají a ta pak nevydrží. Výrobce spojku několikrát modifikoval. Teď už byste snad neměli narazit na špatný kus. 

Foto: Martin FilipiAlternativně šlo k motoru 1.0 TSI přiobjednat i automatickou převodovku, vždy to bylo sedmistupňové DSG. Postupnými modifikacemi se podařilo odstranit dřívější bolesti, ale z principu funkce prostě systém suchých spojek v DSG nevydrží věčně a počítejte s tím, že kolem 150 000 km to bude chtít vyměnit spojkovou sadu za skoro dvacet tisíc. V převodovce je dobré také vyměnit do 100 000 km olej v ozubeném soukolí a mechatronice. 

Mechanicky je motor 1.0 TSI velmi odolný a snese i tahání přívěsu nebo soustavné trápění v levém dálničním pruhu. Jenže s příbývajícími kilometry se začne ukazovat, jak pečlivě majitelé k servisu přistupovali. A to bude asi největší kámen úrazu. Standardní variabilní servisní plán má hranici na 30 000 km a to je na malý a poměrně vytěžovaný motor opravdu hodně. Ne snad, že by se motor rozpadnul, ale po 100 000 km už prostě to opotřebení bude větší, když reálně jsou oleje v těchto motorech už po 15 000 km zralé na výměnu. 

Foto: Martin FilipiNaším doporučením je koupit auto s co nejmenším nájezdem, nechat si v palubním počítači nastavit pevný konzervativní servisní interval po roce nebo 15 000 km a ten pak dodržovat. Z dlouhodobého hlediska to určitě autu a motoru prospěje. Ačkoli má motor přímé vstřikování paliva, tak na karbonování zatím tolik netrpí. Otázka ale je, co se bude dít, až s těmito motory budou jezdit ti, kteří tankují u pofidérních pump benzín pochybné kvality, motor podtáčejí a nevyužívají jeho potenciál. Kvalitní aditivovaný benzín je u této pohonné jednotky nutností, vyšší oktanové číslo pak doporučením. Navíc benzíny s vyšším oktanovým číslem u zavedených pump už v sobě potřebná čistící aditiva často mají. Také se nebojte využívat výkon motoru, ať se karbon z pístů a spalovacích prostor spálí. 

Foto: Martin FilipiJinak v Rapidu se vyskytovaly dvě verze motoru 1.0 TSI. Základní o výkonu 70 kW má pětistupňovou převodovku, silnější 81 kW už šestistupňovou. Silnější verze uděluje autu už opravdu solidní dynamiku, spotřeba obou provedení se pohybuje okolo 6 l/100 km. Ve srovnání s motorem 1.2 TSI je ten rozdíl ve spotřebě v reálném provozu ale sotva znatelný. Každopádně tříválcový motor 1.0 TSI není nespolehlivý, jen je potřeba si zvyknout na jeho projev. Výkonu má ale dost a za brzdu provozu rozhodně nebudete.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.