Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Suzuki SX4 má image auta pro důchodce, ale je to velký pracant

06.10.2020 David Žídek Zdroj: David Žídek
Foto: favcars.com

Komfort 7 / 10

Prostornost 8 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 6 / 10

Ceny ojetin na trhu 4 / 10


Hodnocení redakce6.67

Uživatelská hodnocení-


Suzuki SX4 má sice image auta pro důchodce, ale oslovit umí velmi široké spektrum zájemců. SX4 je totiž mechanicky jednoduché auto a problémy s ním nejsou. V autobazarech je o ně proto docela zájem. Nejlevnější jsou zlobivé diesely, naopak benzinová šestnáctistovka z posledních ročníků je pořád záležitost za více než 200 000 Kč. Slušná auta s pěknou výbavou stojí okolo 150 tisíc. My jsme si do testu vzali Suzuki SX4 1.6 VVTi z roku výroby 2010 . Auto mělo najeto 94 tisíc kilometrů a prodejce za ní v době testu chtěl 160 tisíc korun. Při nákupu rozhodně trvejte na doložení servisní histrorie. Některé dovozové vozy totiž mohou mít najeto mnohem více, než je deklarováno


Foto: favcars.comNe všichni chtějí SUV. Jsou lidé, kterým stačí kompaktní auto a potřebují občas pohon všech kol, praktičnost a hlavně spolehlivost, levný provoz, jednoduchou techniku a dostupný servis. Suzuki SX4 jim tohle nabídne a stává se z něj mezi ojetinami nesmírně atraktivní zboží. Sice má image auta pro důchodce, ale oslovit umí velmi široké spektrum zájemců. Na našem trhu se bohužel neprodávaly silnější benzinové motory (čtyřválce 1,8 a 2,0 l byly vyhrazeny pro Severní Ameriku, Rusko a některé asijské trhy), ale i tak byla nabídka motorů slušná a nenáročný kupec si určitě vybere. Největší zájem je o benzinovou šestnáctistovku, která má slušných 120 koní a na SX4 stačí. Nejrozšířenější jsou mezi ojetinami právě zážehové motorizace a zároveň je v nabídce i dost čtyřkolek. Naopak verzí s automatickou převodovkou je minimum a u nás se skoro nevyskytují. Pár aut je přestavěno i na LPG. Nejlevnější jsou zlobivé diesely, naopak benzinová šestnáctistovka z posledních ročníků je pořád záležitost za více než 200 000 Kč. Slušná auta s pěknou výbavou stojí okolo 150 tisíc. 

Foto: favcars.comPrvní ročníky Suzuki SX4 si ve statistikách spolehlivosti TÜV Report vedly velice dobře. Když vynecháme problémy týkající se vznětových motorů, vlastně si majitelé na nic jiného nestěžovali a značka jiné vážné potíže řešit nemusela. SX4 je totiž mechanicky jednoduché auto a problémy s ním nejsou. Naprostou jistotou jsou v tomto případě vždy klasické zážehové motory. Ať už je to základní patnáctistovka nebo silnější šestnáctistovka, jsou to velice spolehlivé jednotky vyžadující jen základní servis. A po modernizaci, kdy motory dostaly proměnné časování ventilů, mají nejen vyšší výkon, ale i příznivější spotřebu. Ta se sice u čtyřkolky pohybuje okolo 7,5 l/100 km, ale třeba předokolky umí jezdit i za šest. Spolehlivost podpořily i krátké servisní intervaly, které Suzuki na tyto motory a model nastavilo. Benzinové motory musí pro nový olej každý rok nebo 15 000 km a majitelé to vesměs dodržují a dodržovali. Benzinové motory nemají zvýšené nároky na kvalitu paliva a majitel jen nesmí zapomenout na kontrolu ventilových vůlí. Výrobce sice předepisoval interval 30 000 km, ale praxe ukazuje, že ani po 100 000 km nebývají vůle nadlimitní. Jen u nepovedených přestaveb na LPG bude nutné ventilové vůle seřizovat častěji, ale jde to poměrně snadno. 



Foto: favcars.comS diesely je to trochu horší. Nejproblémovější je šestnáctistovka od PSA, která karbonuje, rychle v ní degraduje olejová náplň a odchází i turbodmychadlo. Problémy jsou i se vstřikováním. Tenhle motor nechte být. Doporučit nemůžeme ani devatenáctistovku od Fiatu, která měla problémy s regenerací částicového filtru. Naftový dvoulitr, který přišel později, je rovněž od Fiatu a už má vyřešené regenerace filtru pevných částic. Je to spolehlivý motor, ale pořád je potřeba počítat s dieselovými věcmi, takže je otázka, jestli se vyplatí. Do budoucna ty opravy mohou být velmi drahé a spotřebu zázračnou nemá, ve čtyřkolce jezdí běžně za šest litrů na 100 km. Mechanika jinak nezlobí, převodovky jsou solidní (pozor ale na stav spojky u čtyřkolek) a i jednoduchý pohon všech kol s elektromagnetickou spojkou vydrží. Suzuki totiž hnalo majitele pro nový olej v pohonu všech kol hned po prvním roce provozu a pak každé tři roky. Kdyby takovýhle pečlivý servisní plán měla všechna auta na trhu, vlastně bychom u ojetin nemuseli nikdy nic řešit, jen běžnou údržbu. 

Foto: favcars.comJediný problém do budoucna může být koroze. Některá auta bývají velice vytěžovaná i na hůře udržovaných cestách, kde se třeba střídavě solí a štěrkuje. Kombinace osekaného laku a soli pak karoserii a podvozek doslova sežere zaživa. Dobře proto auto před koupí prověřte i zespodu, nechte případná poškození opravit a uvažte dodatečnou profesionální ochranu podvozku a dutin proti korozi. Určitě se to z dlouhodobého hlediska vyplatí. Suzuki SX4 sice není žádná designově atraktivní stylovka, ale je to velmi spolehlivý pracant, který je zároveň prostorný a praktický. V lehkém terénu je pak schopnější než kdejaké moderní SUV. Současné ceny ojetin dělají z posledních ročníků SX4 velmi atraktivní zboží. Pokud dostane základní péči a majitel ho nenechá zreznout, vydrží opravdu dlouho. Zachovalé auto se servisní historií si pak bude také velice dobře držet svou hodnotu.

Ojetá Suzuki SX4 má image auta pro důchodce, ale je to velký pracant

favcars.com

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.