Škoda Scala je jedním z nejoblíbenějších vozů v kategorii kompaktních hatchbacků na českém trhu. Nabízí nejen skvělý poměr cena/výkon, ale také moderní technologie a nespornou kvalitu. V případě nákupu zánovního vozu tak jde o skvělou volbu.
Scala zaujme svým nadčasovým designem, prostorným interiérem, a především různými možnostmi motorizace, které vyhoví jak městským řidičům, tak těm, kteří hledají svižnější jízdu na dálnicích. V této recenzi se zaměříme na dvě nejčastěji volené motorizace – 1,0 TSI a 1,5 TSI. Pro koho se který motor hodí a jaké jsou jejich výhody a nedostatky?
Exteriér a interiér: Kvalita v každém detailu
Foto: Jiří Soukup
Na první pohled působí Scala moderně a elegantně, což platí pochopitelně pro všechny motorizace. Design je pro někoho možná konzervativní, ale stále atraktivní, s ostrými liniemi, výraznou maskou chladiče a světlomety, které nabízejí i LED technologii. Škoda si na kvalitě exteriéru dala záležet, což se projevuje i v pevných a přesně sedících dílech karoserie. V interiéru pak potěší použití kvalitních materiálů a minimalistický design palubní desky. Ovládací prvky jsou intuitivní, infotainment systém rychlý a přehledný. Prostor pro cestující i zavazadla je jedním z hlavních trumfů tohoto modelu, což ocení zejména rodiny.
Škoda Scala je ideální rodinné auto, které nabízí skvělý poměr cena/výkon, moderní technologie a kvalitní zpracování. Prostorný interiér a nadčasový design ocení jak městští řidiči, tak i ti, co často jezdí na delší trasy. David Schwab; Louda Auto
Motor 1,0 TSI – Úsporný a ideální do města
Jednotka 1,0 TSI je tříválcový benzinový motor s výkonem 81 kW (110 koní), který se ukazuje jako velmi dobrá volba pro řidiče, kteří často jezdí ve městě nebo na kratší trasy. Motor je překvapivě živý, zejména při nízkých a středních otáčkách, což oceníte při městské jízdě. Šestistupňová manuální převodovka je dobře odstupňovaná, což usnadňuje plynulou jízdu. Volbou však může i automatická převodovka DSG.
Výhody motoru 1,0 TSI:
- Úspornost: Spotřeba tohoto motoru se v průměru pohybuje okolo 5–6 litrů na 100 km, což je velmi solidní hodnota. Na delších trasách dokáže být spotřeba i nižší.
- Nízké provozní náklady: Menší motor znamená nižší pojištění a levnější servisní úkony.
- Pružnost v městském provozu: Díky turbodmychadlu je motor dostatečně svižný a flexibilní při rozjezdech a jízdě v hustém provozu.
Nedostatky motoru 1,0 TSI:
- Hlučnost při vyšších otáčkách: Při svižnější jízdě, například na dálnici, se tříválcový motor stává výrazně hlučnějším. To může snižovat komfort při delších jízdách.
- Omezený výkon na dálnici: Při vyšších rychlostech a plném zatížení, například s naloženým kufrem a rodinou v autě, můžete pocítit určité omezení výkonu.
Motor 1,0 TSI je skvělou volbou pro město. Je úsporný, svižný a s nízkými náklady. Na dálnici však může být hlučnější a méně výkonný. David Schwab; Louda Auto
Motor 1,5 TSI – Svižný a komfortní na delší trasy
Foto: Jiří Soukup
Pokud často jezdíte mimo město, například na dálnicích, motor 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 koní) je pro vás ideální volbou. Tento čtyřválcový agregát nabízí plynulejší a kultivovanější chod než menší 1,0 TSI, a to zejména při vyšších rychlostech. Výkonově jde o výrazně silnější motor, což oceníte například při předjíždění nebo v kopcovitém terénu. I tuto motorizaci lze volit s manuální nebo automatickou převodovkou
Výhody motoru 1,5 TSI:
- Vyšší výkon a dynamika: 1,5 TSI nabízí velmi příjemný tah ve všech otáčkách a působí mnohem silněji. Díky systému vypínání dvou válců při nízké zátěži dokáže motor udržet i solidní spotřebu.
- Ticho a kultivovanost: Oproti tříválcovému motoru je čtyřválec podstatně tišší, což přináší větší komfort, zejména na delších cestách.
- Univerzalita: Ať už jedete ve městě, na dálnici nebo projíždíte klikatými silnicemi, 1,5 TSI zvládá všechny situace bez problémů.
Nedostatky motoru 1,5 TSI:
- Vyšší pořizovací cena: Motor 1,5 TSI je dražší jak v pořizovací ceně, tak i při provozu, kde se může projevit mírně vyšší spotřeba při dynamické jízdě.
- Nákladnější servis: Ačkoliv systém vypínání válců ACT přispívá k nižší spotřebě, jeho servisní údržba může být v budoucnu nákladnější.
Motor 1,5 TSI je ideální pro delší trasy díky vyššímu výkonu a plynulému chodu, což oceníte při předjíždění i na dálnici. Je tišší a komfortnější, ale pořizovací ceny jsou vyšší. David Schwab; Louda Auto
Pro koho je jaký motor?
Pokud hledáte auto především pro městský provoz a kratší cesty, motor 1,0 TSI je pro vás ideální volbou. Je levnější na provoz a nabízí dostatečný výkon pro běžné potřeby. Naopak pokud plánujete delší jízdy a často cestujete po dálnicích nebo v plně naloženém autě, doporučuje David Schwab investovat do motoru 1,5 TSI, který nabídne vyšší komfort, výkon a lepší dynamiku. Podle Davida Schwaba z Louda Auto je pak u modelu Škoda Scala ideální kombinace motoru 1,5 TSI s automatickou převodovkou. „Automat má několik nesporných výhod,“ říká David Schwab a některé z nich hned jmenuje: „V hustém provozu většina řidičů ocení, že nemusí stále řadit. Převodovka řadí plynule a bez přerušení výkonu. Automat ocení i méně zkušení řidiči, kteří se tak nemusí bát práce se spojkou, například při rozjezdech do kopce.“
Škoda Scala jako skvělá rodinná volba
Foto: Jiří Soukup
Škoda Scala se ukazuje jako vynikající rodinné auto, které kombinuje moderní technologie, prostorný interiér a rozumnou cenu. Ať už se rozhodnete pro motorizaci 1,0 TSI nebo 1,5 TSI, získáte auto, které vás nezklame. Výběr motorizace závisí především na vašich jízdních potřebách – Scala však v každém případě nabídne skvělý poměr mezi cenou a výkonem, což z ní činí jednu z nejlepších voleb ve své třídě. Podle Schwaba je právě nyní vhodná doba na nákup: „Aktuálně máme u nás Scaly v cenách od 250 tisíc korun, což je s ohledem na současný trh, velice zajímavá nabídka,“ uzavírá Schwab