Častá chyba řidičů při čištění zamrzlého skla může znamenat nejen vysokou pokutu

Foto: Jan Smékal

Policie na celém světě zaznamenává tragické a často jen těžko uvěřitelné případy, kdy řidiči nezbavili skla svého vozu námrazy nebo sněhu a způsobili velmi vážnou nehodu. V mnoha zemích je jízda s neočištěnými skly dokonce pokutována.


Pokutu ale můžete dostat i v Česku. V únoru 2016 totiž vešla v platnost novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Jednou z novinek byla i povinnost očistit vůz od sněhu a ledu před každou jízdou. Spousta řidičů o této povinnosti neví nebo ji ignoruje a nadále jezdí s hromadou sněhu na střeše auta nebo nedostatečně očištěnými skly od ledové námrazy. Pokud by je chytla policejní hlídka, může jim na místě udělit pokutu ve výši až 2 500 korun. Jízda s nedostatečně očištěným sklem je totiž opravdu velmi nebezpečná.  Snížení výhledu z vozu výrazně zvyšuje riziko srážky.

Nejvíc ohrožení jsou chodci, protože světla mohou být vidět i přes námrazu, ale silueta chodce nebo neosvětleného cyklisty se přes ledovou clonu ztratí určitě
Robert Šťastný z Výzkumu dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO 

STAČÍ POŘÁDNĚ OMÉST A CHODEC MÁ HNED VĚTŠÍ ŠANCI

Řidiči, kteří si očistí jen úzký průzor na své straně, riskují přehlédnutí chodce, který například vkročí na přechod z pravé strany, zejména pokud vychází zpoza řady zaparkovaných vozů. Policie na celém světě zaznamenává tragické a často jen těžko uvěřitelné případy, kdy řidiči nezbavili skla svého vozu námrazy nebo sněhu a za jízdy způsobili velmi vážnou, nebo dokonce fatální nehodu. V mnoha zemích je jízda s neočištěnými skly pokutována. „Určitě to nepodceňujte, pět minut péče o skla může zachránit lidský život,“ říká Robert Šťastný. 

Co udělat, když přijdete k autu uvězněnému pod vrstvou ledu a chcete co nejrychleji odjet? Kromě tradičních pomocníků, jako jsou škrabky na led (u vozů Škoda ukryté ve víčku nádrže nebo ve dveřích kufru), můžete využít výhod moderních automobilů. „V případě ranního startu se silnou vrstvou námrazy na čelním okně aktivujte tlačítko funkce MAX defrost, která je určena k rychlému odmlžení a odmrazení čelního skla,“ radí Jan Hrnčíř, který je ve ŠKODA Auto odpovědný za vývoj klimatizací. Systém si sám zvolí teplotu, množství vzduchu a nastaví proudění vzduchu na čelní okno. Pokud používáte klimatizaci a topení v automatickém režimu AUTO, systém je na základě znalosti okolní teploty a dalších parametrů schopen samostatně zasáhnout a odmlžit čelní sklo, respektive zabránit dalšímu zamlžení.

Klimatizaci je nutné zapínat i v zimě. Kdo to nedělá, riskuje její drahou opravu
Vybité baterie v autě se bojí každý řidič, dá se tomu ale snadno vyhnout
 

Napůl vyhráno mají majitelé vozů s vyhřívaným sklem. „Kdo má vyhřívání nastavené v automatické předvolbě, bude mít sklo rozmrazené v řádu několika minut a zcela bez práce,“ vysvětluje Jan Hrnčíř s tím, že pokud je automatická předvolba vypnutá, lze ji aktivovat manuálně v menu klimatizace. Podle Milana Sluky z oddělení Montovaných dílů a aeroakustických simulací ve ŠKODA Auto jsou současným trendem čelní skla, u nichž byly okem viditelné vyhřívací drátky nahrazeny celoplošnou tenkou průhlednou kovovou vrstvou. Zatímco v zimě hřeje, v létě předchází přehřívání interiéru, protože odráží infračervené záření ze slunce. 

Nebezpečná námraza – odkud se bere?

Jak vlastně námraza vzniká a co to je? Námraza je atmosférický jev, který se projevuje vznikem ledových krystalů na povrchu předmětů včetně automobilů a jejich skel. Dochází k ní mrznutím kapének vzdušné vlhkosti při styku s předměty o teplotě pod bodem mrazu. Za nízkých teplot mohou skla omrznout i během dnů nebo nocí bez mlhy, a to v případě, kdy se na nich srazí vzdušná vlhkost. 

Zatopeno předem a na dálku

Nejvyšší míru pohodlí v podobě nezávislého vytápění a ventilace, které auto dokážou vytopit a odmrazit ještě před tím, než k němu přijdete, nabízí výbava nové generace modelů Octavia, Superb a Enyaq iV. Systémy společnosti ŠKODA Auto je možné obsluhovat pomocí dálkového ovládání a ke komfortu mimořádně přispívá i to, že prostřednictvím infotainmentu se dají naprogramovat časy zapnutí a vypnutí topení i jeho automatické spuštění. 

Chytré rozmrazování dnes umožňuje i ovládání vozu prostřednictvím mobilní aplikace. Není pak třeba odstraňovat ze skel námrazu, což šetří čas i námahu. Výhodou moderních nezávislých topení je skutečnost, že v období zimy zajišťují výhled z vozu a tepelnou pohodu cestujících. Díky prohřátému motoru se po nastartování kromě toho snižuje jeho opotřebení, spotřeba paliva a emise. 

Pokud je pak vůz vybaven manuální klimatizací nebo používáte-li manuální režim, dosáhnete nejrychlejšího odmrazení čelního skla při nastavení klimatizace tak, že teplotu nastavíte na nejvyšší hodnotu „HI“, ventilátor na maximální stupeň a distribuci vzduchu na čelní sklo. 

Ometat se vyplatí

Námraza na skle ale není jediná zimní obtíž, která se může řidičům těžce nevyplatit. A to doslova. Auto zasypané prašanem nebo s přimrzlou vrstvou sněhu ohrožuje při jízdě nejen řidiče a další spolujezdce, ale také vozidla za vámi. Ve většině zemí je navíc povinnost řidičů očistit vozidlo před jízdou běžnou součástí silničního zákona a za její nedodržení hrozí pokuty (v Německu například 80 eur, na Slovensku 60 eur a v České republice až 2 500 Kč), ale i ztráta řidičáku. 

Sníh na voze navíc snižuje jeho aerodynamiku a zvyšuje spotřebu. Pokud za neometeným autem jedete, není od věci držet si větší odstup. Cizí bezohlednost může nakonec stát peníze i vás – poměrně časté je poškození vozu, na který na dálnici spadla ledová krusta z jiného vozu. Zvlášť se to stává u kamionů. A ještě jedno doporučení – ometat by se měla také poznávací značka. Sníh se na ni lepí i při jízdě velmi snadno, ale také zde mohou být pokuty poměrně vysoké. 

JAK SE TESTUJÍ NOVÉ VOZY ŠKODA PROTI MRAZU

Než se na trh dostane nový model vozu ŠKODA, všechny jeho vlastnosti se poctivě testují v nejrůznějších zátěžových situacích. Týká se to i schopností vozu poradit si s námrazou. Při jedné ze zkoušek se sleduje rychlost odmrazení čelního skla. V klimatické komoře se automobil nechá dvanáct hodin „zmrznout“ při teplotě -20 °C a na čelní sklo se pomocí trysek nanese stanovené množství vody, které se promění v pořádnou vrstvu ledu. Simuluje se tím mrazivé ráno v extrémních podmínkách a následně se ověřuje schopnost topné soustavy ohřát interiér při chodu motoru na volnoběh tak, aby i při dvacetistupňovém mrazu byl zajištěn výhled čelním sklem z 80 % do 40 minut. Takový je alespoň požadavek předpisů.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.