Časté chyby při prodeji auta na vlastní pěst snižují jeho cenu a protahují prodej

Foto: ŠKODA Auto

Minimálně polovinu všech ojetin v Česku se snaží jejich majitelé prodat na vlastní pěst. Chyby, které u toho dělají, je ale mohou stát desetitisíce a neúměrně protahovat dobu, během které se auto prodá.


Při prodeji ojetého vozu je v první řadě nejdůležitější jedna věc – ujasnit si, jaký způsob je pro vás nejvhodnější. Pokud vůz prodáte do autobazaru, získáte sice méně peněz, ušetříte si ale starosti s papírováním a sháněním kupce. Navíc se tak zbavíte odpovědnosti za případné skryté závady, tu za vás přebírá bazar. Ještě lepší může být vůz prodat na protiúčet při nákupu nového auta. Pokud se rozhodnete vše zvládnout na vlastní pěst, motivovat vás bude především větší zisk. Jeho výši však máte plně ve svých rukou. Musíte si poradit s inzercí, čištěním auta, fotografiemi i testovacími jízdami. I při prodeji dealerovi či do bazaru může dobrá příprava znamenat velký rozdíl v ceně a rychlosti prodeje. Jak tedy zvýšit své šance na úspěch? 

1.   BUĎTE DŮVĚRYHODNÍ 

Z nákupu ojetého auta má většina lidí podobný strach jako z létání – většinou vše dobře dopadne, ale když už dojde ke katastrofě, bývá to děsivé. Rozptylte obavy zájemců tím, že budete působit uvolněně. Odpusťte si průhledné marketingové triky jako je cena za 149 999 nebo INZERÁT PLNÝ TUČNÝCH PÍSMEN A VYKŘIČNÍKŮ!!! Rozhodně nechcete působit jako překupník nebo někdo, kdo se snaží kupujícího obalamutit či přechytračit. Upřímnost a věcnost jsou nade vše. Pamatujte, že zájemci budou hodnotit stejně tak vás jako vaše auto.

Vůz se zanedbaným servisem může skrývat nejednu časovanou bombu a ostražitého zájemce pravděpodobně odradí
Jakub Čika, vedoucí prodeje ojetých vozů v programu ŠKODA Plus Autosalonu Klokočka.

2.   NEDĚLEJTE HRUBKY 

Pokud psané slovo není vaše silná disciplína, požádejte známého nebo příbuzného, ať vám s kontrolou gramatiky v inzerátu pomůže. Zní to banálně, ale vážně je to důležité. Nemusíte řešit každou čárku, hrubé nebo školácké chyby však mají silný psychologický efekt a vyvolávají dojem nedůvěryhodnosti. Například podle dat online seznamky Match.com hodnotí 40 % lidí své protějšky právě podle gramatiky a ta je tak důležitější než styl oblékání nebo úsměv. A podle průzkumu Global Lingo by 60 % Britů nikdy nenakoupilo na e-shopu, kde jsou pravopisné chyby. 

3.   ZNEJTE SKUTEČNÝ STAV AUTA 

Foto: ŠKODA AutoPřed prodejem zajeďte do servisu a nechte si udělat kompletní servisní prohlídku. Není to nic drahého a díky získanému výpisu můžete každého zájemce seznámit s přesným technickým stavem vozu. Jeho detailní popis by měl být i součástí smlouvy, neboť jako prodávající zpravidla nesete odpovědnost za skryté nebo zatajené vady v době prodeje. V inzerátu stav vozu popište věcně a stručně, ale nic nezatajujte. „Lidé oceňují, když znají vady předem, a bývají pak ochotní je přijmout. Nejhorší je cokoliv zatajovat. V našem autosalonu s předávacím protokolem vždy předáváme také informace o technickém stavu vozu, což je standard programu ŠKODA Plus,“ popisuje Čika. Třeba i vůz s nefunkční klimatizací si může koupit někdo, kdo ji stejně nepoužívá. 

4.   ZNEJTE SVOJI CENU 

Na arabském tržišti jde o zajímavou atrakci, většině lidí je ale smlouvání o ceně nepříjemné. Při prodeji ojetého auta se mu zpravidla vyhnout nejde, můžete se však připravit předem. Porovnejte svůj vůz s podobnými auty na internetu, a pokud jde o cenu, realisticky se držte průměru. Cenu jen mírně nadhodnoťte, ať máte prostor pro vyjednávání. Vnitřně si ale stanovte přesnou částku, pod kterou nikdy nepůjdete. A z té necouvněte! Slevu také rozhodně nedávejte hned v prvním e-mailu, zájemce pak může tlačit na další snižování ceny při prohlídce. Debaty o ceně připouštějte výhradně po osobní prohlídce vozu na základě věcné diskuse. 

5.   MYČKA NESTAČÍ 

Foto: ŠKODA AutoKdyž se lidé na vaše auto podívají, většinou se už během několika sekund rozhodnou, zda ho chtějí nebo nechtějí koupit. Platí také, že nejvíce pozornosti každý vůz přitáhne v době krátce po zveřejnění inzerátu. První dojem je proto klíčový. Celý vůz včetně kol nechte uvnitř i zvenku důkladně vyčistit a navoskovat, vyplatí se to. Kola by měla být zbavená brzdného prachu a velký efekt mají i čisté bočnice pneumatik, na které se často zapomíná. Jen s mytím motoru to nepřehánějte, ať to nevypadá, že maskujete únik oleje. Postačí očištění vrchních částí či impregnace plastových dílů. 

6.   DEJTE SI PRÁCI S FOTKAMI 

Vůz rozhodně nefoťte před vyčištěním, ve špatném počasí, proti slunci, na rušivém místě, těsně namáčknutý vedle jiných aut a podobně. Držte se jednoduchých kompozic tak, abyste postupně obešli celé auto (příď, záď, oba boky i všechny čtyři rohy). Fotoaparát držte ideálně ve výšce světel. Neměla by chybět fotka celé palubní desky focená ze zadních sedadel, přístrojová kaplička, přední i zadní sedadla, kufr a motorový prostor. Vyfoťte také všechny detaily, které stojí za pozornost, ať už negativní či pozitivní (koroze prahů a dveří či naopak její absence, nové pneumatiky, osahané ovladače, prosezené sedačky, speciální výbavu a podobně). Jakékoliv překvapení je nežádoucí. 

7.   DROBNÉ ZÁVADY ODSTRAŇTE 

Svítící kontrolky, prasklé žárovky, sjeté gumy nebo pískající brzdy zaručeně vyvolají dojem auta, o které se majitel příliš nestará. „Vůz se zanedbaným servisem může skrývat nejednu časovanou bombu a ostražitého zájemce pravděpodobně odradí,“ konstatuje Čika. Před prodejem proto zajistěte výměnu oleje, kontrolu všech kapalin a vychytání drobných provozních nedostatků. Pokud některé závady řešit nechcete, znejte alespoň přesnou cenu budoucí opravy a náhradních dílů, ať jste připraveni na dotazy. 

Češi ojeté diesely milují, na trhu jich ale bude čím dál tím méně a budou zdražovat

8.   ZAMEŤTE STOPY 

Než budete vůz předvádět zájemcům, vyndejte z něj nejen veškerý nepořádek, ale také osobní věci a doplňky jako jsou nálepky, potahy nebo přívěsky. Bez ohledu na to, jak vtipné nebo osobité vám připadají. Když bude auto působit neutrálně, kupující si ho dokáže jednodušeji představit jako své vlastní a nebude si uvnitř připadat jako v cizím prostředí. Bez testovací jízdy přitom vůz nejspíš neprodáte. Bez zkušební jízdy nikdy automobil neprodávejte a ani ho nekupujte. Před prodejci, kteří tvrdí, že svezení není potřeba, důrazně varujeme. 

9.   ŽÁDNÁ TAJEMSTVÍ 

O historii vozu informujte otevřeně a uveďte všechny minulé opravy i prohlídky. Pokud mohou jeho minulost doložit faktury či servisní kniha, tím lépe. V inzerátu kromě požadované ceny vždy uveďte najeté kilometry, přesný technický stav, počet majitelů a také unikátní kód VIN. Díky němu mohou zájemci ověřit pravdivost uvedených údajů. Pokud ho budete skrývat, může váš inzerát působit jako falešný. Vážnějším zájemcům také předem jasně sdělte, jaký typ platby jste ochotni akceptovat (hotově, převodem, úschova u notáře apod.) – rozhodně odmítněte návrhy na splátky nebo výměnu za jiné zboží. 

10.   PROMYSLETE SI NAČASOVÁNÍ 

Podle prodejců už sice trh s ojetými auty není tak sezónní jako kdysi, takže máte dobrou šanci svůj vůz prodat i uprostřed prázdnin, některá pravidla ale stále platí. Auta s pohonem všech kol se například dobře prodávají na podzim nebo začátkem zimy, kdy to řidičům začne klouzat či dostanou první smyk. A naopak sportovním vozům nebo kabrioletům se lépe daří s koncem chladného období. Mnoho aut nakupují také firmy, jejichž aktivita klesá v době placení daní, a naopak stoupá s koncem roku, kdy utrácejí přebytky a optimalizují náklady.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.