Vyzkoušeli jsme rady, jak ušetřit až dva litry paliva na sto kilometrů

Foto: Jiří Soukup

Snad všichni řidiči řeší, jak uspořit nějaké to deci paliva a snížit náklady na provoz svého vozu. Doporučení a zaručených rad je spousta a tak jsme se rozhodli některé vyzkoušet.


Hned v úvodu je potřeba říci, že tipů na úsporu paliva je bezpočet. Pravděpodobně ale žádný z nich nesníží spotřebu o dva litry na sto kilometrů. Pochopitelně, že za tip jak snížit spotřebu, nepovažujeme doporučení nestát na pedálu plynu až na podlaze. To napadne asi každého. Když se ale některé rady dodržují v kombinaci s dalšími, dá se k takové úspoře skutečně přiblížit. A o jaká doporučení se jedná především?

Nevozte zbytečnosti

Každý kilogram, který vezete zbytečně, zvyšuje spotřebu. Byť třeba jen nepatrně. Z auta proto vždy vyndejte nepoužívané dětské sedačky či pozapomenutá zavazadla. Ještě důležitější je demontovat držáky na kola, lyže či celou „rakev“ ze střechy vždy, když je zrovna nepotřebujete. Krom hmotnosti totiž zásadně zvyšují i aerodynamický odpor, který má na spotřebu ještě zásadnější vliv. Nemluvě o hlučnosti, kterou dokáží během jízdy vyprodukovat.

Nevypínejte Start-stop systém

Tento systém, nedílná součást výbavy moderních vozů, má svůj přínos pro omezení spotřeby. Je zbytečné jej vypínat: motory jsou na něj plně připraveny a upraveny tak, aby časté starty neovlivnily negativně jejich životnost. Přidáme malý tip: Čekáte-li někde delší dobu, například na železničním přejezdu, může se vyplatit vypnout motor úplně – tlačítkem či klíčkem –, protože jinak se po pár minutách stání na Start-stop motor automaticky znovu spustí. Je to proto, že vozu po několika minutách jeho nečinnosti dojde zásoba elektrické energie pro pohon spotřebičů a dalších palubních systémů.

Dvě pětiny dovezených ojetých Octavií mají uveden německý původ

Nenechávejte vůz zahřát na místě, raději se vydejte na cestu

Nezahřívejte motor chodem na volnoběh. V tomto režimu se totiž motor zahřívá jen pomalu, protože nemusí produkovat téměř žádný další výkon než pro pohon sama sebe a tudíž i teploty v něm narůstají velmi pomalu. Daleko lepší je rovnou vyrazit na cestu a prvních pár kilometrů absolvovat s lehkou nohou. Optimální spotřeby dosahuje až plně zahřátý motor, takže ušetříte na palivu i zvýšíte jeho životnost.

Jezděte ustálenou rychlostí

Pokud to provoz dovolí, jezděte ustálenou rychlostí bez přílišného zrychlování či zpomalování. Při brzdění přichází vniveč spousta energie, kterou motor musel předtím vynaložit na vyvinutí aktuálního jízdního tempa. Jízda ustálenou rychlostí dovolí běžet motoru v optimálním režimu, přičemž některé z motorů umí v takovém režimu díky systému ACT odpojit dva ze čtyř válců a tím dále snižovat spotřebu.

Kontrolujte pneumatiky

Systém sledování tlaku v pneumatikách (TPM) to dnes sice už dělá za vás, přesto není od věci tlak v pneumatikách čas od času zkontrolovat. Malou ztrátu tlaku totiž TPM občas nezaznamená, přitom i ta může mít negativní vliv na spotřebu a jízdní vlastnosti. Pokud se navíc chystáte na dovolenou a vůz plánujete zatížit naplno, je nutné pneumatiky dohustit na hodnoty odpovídající maximálnímu zatížení, které najdete zpravidla na štítku zevnitř víčka nádrže. Pokud tak neučiníte, TPM při jízdě sice neindikuje ztrátu tlaku, ale zejména zadní pneumatiky již bývají podhuštěné. To má krom spotřeby nežádoucí vliv i na jízdní stabilitu a tedy bezpečnost.

Zvolte správnou cestovní rychlost

Všimněte si, že v rychlostech nad 100 km/h může zvýšení tempa třeba jen o 5 km/h navýšit okamžitou spotřebu paliva třeba i o litr nebo dva. Sledujte tedy palubní počítač a zvolte takovou cestovní rychlost, která je nejlepším poměrem spotřeby paliva a času, který jízdou strávíte.

Nezastavujte (pokud to jde)

Při každém rozjezdu dochází k velkým ztrátám energie. Snažte se tedy v kolonách udržovat takový odstup, abyste ideálně nemuseli vůbec zastavovat; je lepší jet krokem, než kopírovat každé zrychlení a zpomalení řidiče před vámi. To samé platí pro dojezd k semaforům. Pomůžete si nejen co do spotřeby, ale i plynulosti provozu.

Pozor na „žrouty“ energie

Klimatizace je skvělý vynález, ne vždy je však bezpodmínečně nutné ji nechat běžet. Zapnutou klimatizaci poznáte zvýšením spotřeby paliva až o 1 l/100 km. To platí zejména pro manuální či poloautomatické klimatizace; automatická dokáže pracovat sama od sebe efektivněji. Na druhou stranu není vhodné nahrazovat klimatizaci otevřenými okénky, protože ta zase výrazně zvyšují aerodynamický odpor, a tedy spotřebu. Kromě klimatizace je samozřejmě vhodné citlivě nakládat s vyhříváním sedadel, oken a zrcátek, což jsou další „žrouti“ cenné energie. Konkrétně u zrcátek je častou chybou zapomínat jejich ovladač trvale v poloze „vyhřívání“. Po každém startu tak zbytečně dochází k odběru elektřiny, ač vyhřívání často není vůbec potřeba.

Pracujte správně s tempomatem

Tempomat je praktickým pomocníkem, který se může ustálením rychlosti jízdy významně podílet na snížení spotřeby. Jakmile však přijde členitější terén s více stoupáními a klesáními, vyplatí se spolehnout spíše na vlastní pravou nohu. Při jízdě z kopce je totiž výhodnější nechat alespoň trochu plynu a tedy zrychlovat, aby následný protisvah vůz vyjel ideálně pouze poháněn vlastní setrvačností. Tempomat má tendenci vůz z kopce brzdit, přičemž do kopce je pak nutné pro udržení stejné průměrné rychlosti motor zbytečně namáhat a tedy plýtvat palivem.

Poslouchejte rádce řazení

Platí pro vozy s manuální převodovkou. Některé vozy disponují tzv. rádcem řazení. Vyplatí se jej poslouchat, protože právě on se snaží, abyste měli zařazen vždy ten nejvhodnější možný stupeň a motor zbytečně nevytáčeli, když to není potřeba, či nepodtáčeli. Ale pozor, někdy rádce doporučuje přeřazení na vyšší rychlostní stupeň i v situaci, kdy to není úplně vhodné a motor by po přeřazení byl podtočen. Vždy se zároveň řiďte vlastními zkušenostmi a intuicí. Moderní downsizované přeplňované motory mají dost sil i v překvapivě nízkých otáčkách. Všimněte si, že při jízdě téměř bez plynu rádce doporučí přeřadit nahoru, jakmile plyn přidáte, šipka nahoru zmizí. To proto, že pro potřebu vyššího výkonu už další rychlostní stupeň není ten pravý. 

My jsme vyzkoušeli kombinaci ustálené rychlosti na dálnici, zapnutého systému Start/Stop ve městě a vypnutí klimatizace. Na stejné trase jsme se stejným vozem dosáhli spotřeby nižší o 1,2 litru na 100 kilometrů. Stálo to ale dost úsilí a také nějaký ten čas. Vždy proto zvažte, jestli úspora času stojí za litr benzínu. Ono „ploužit“ se po dálnici rychlostí 110km/h také není nic zábavného a kdekdo ten litr paliva raději obětuje.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.