Zkouší nejen nové uchazeče o řidičský průkaz, ale také řidiče, kteří o něj z nějakého důvodu přišli a musí absolvovat přezkoušení. Skoro 75 procent z nich však podle něj dělá při řazení začátečnické chyby
Kdo nemá v autě automatickou převodovku, musí při jízdě myslet i na to, kdy a jaký převodový stupeň zařadit, a jak pracovat se spojkovým pedálem. Pro drtivou většinu řidičů je potom práce s řadící pákou a se spojkou naprosto automatickým úkonem, nad kterým během jízdy moc nepřemýšlí. Přesto, anebo právě proto, při řazení dělají mnoho chyb. Mnohdy je k tomu nabádá i samotné auto.
Není výjimkou, že i řidič s dvacetiletou praxí podtáčí motor nebo zařadí neutrál při dojíždění na červenou
Milan J; Autoškola Plzeň
Automatická převodovka se o vše stará sama. Řidič si tak vystačí s pouhými dvěma pedály, tedy plynem a brzdou, a volantem. Vyznavači automatů nedají na takové řešení dopustit a je objektivní pravdou, že se zvyšující se kvalitou a „inteligencí“ automatických převodovek, se automaty začínají i v České republice objevovat ve vozech čím dál tím častěji. Milovníci manuálního řazení ale argumentují tím, že mají nad vozem větší kontrolu, případně vyznávají sportovnější jízdu a automat by je více či méně omezoval. V tomto kontextu uvažujeme samozřejmě nad běžnou automobilovou produkcí, nikoliv nad supersporty typu Ferrari, Porsche nebo Lamborghini.
Vyznavači manuálního řazení velmi často také argumentují tím, že lépe než oni žádný automat nezařadí. Jenže v tom je právě háček a velká část těchto řidičů dělá chyby, které vedou nejen ke zvýšené spotřebě, ale v dlouhodobém hledisku i k poškození motoru nebo dvouhmotového setrvačníku. Milan J., který dělá v plzeňské autoškole zkušebního komisaře pak některé z takových chyb popsal.
Necitlivá a zbrklá práce se spojkovým pedálem
Mnoho řidičů vůbec neví, jak spojka funguje. Kdyby to věděli, s pedálem by určitě pracovali citlivěji. Spojka totiž, samozřejmě velmi zjednodušeně řečeno, odpojuje motor od převodovky při řazení jednotlivých rychlostí, a následně tyto dvě součásti pohonného ústrojí zase spojí. Takže – šlápnu na spojku, rozpojím, pustím spojku a spojím. Je jasné, že rozpojit mohu rychlým sešlápnutím, ale spojit je potřeba citlivě. A právě v tom je háček a každý si jistě vzpomene na své řidičské začátky v autoškole, kdy právě rozjezdy, tedy připojování motoru a převodovky, byly tím největším oříškem.
Prudké puštění spojkového pedálu totiž může způsobit to, že se do sebe motor s převodovkou zakousnou až příliš rychle, což vyústí v prudké škubnutí motoru (především při podřazování). V extrémních případech může prudkým zpomalením hnaných kol dojít i ke smyku nebo k úplnému zhasnutí motoru. Zní to možná jako „knížecí rada“, ale se spojkovým pedálem je opravdu potřeba zacházet velmi jemně.
Předčasné řazení směrem nahoru a podtáčení motoru
Na vyšší rychlostí stupeň se v principu řadí až v tom okamžiku, kdy jsou otáčky motoru natolik vysoké, že vyšší rychlostní stupeň, nebude znamenat ztrátu rychlosti a výkonu. Jenže pozor – moderní vozy mají velmi často instalovaného jakéhosi rádce řazení. Podle našich zkušeností ale takový rádce moc nepomáhá. Radí totiž s přeřazením příliš brzo a bere v potaz spíše emisní hledisko, než optimalizaci výkonu. Nejvíce podtočením motoru trpí tzv. dvouhmotový setrvačník. Je proto dobré spoléhat se na vlastní intuici a aktuální otáčky motoru než na šipku na přístrojové desce. Jen tak lze docílit rozumné spotřeby a využití výkonu motoru, resp. jeho točivého momentu
Vyřazení rychlosti při dojíždění na červenou nebo jízdě z kopce
Častý zlozvyk i u zkušených řidičů. Vyřazením rychlosti totiž auto ztratí brzdný efekt motoru a brzdná dráha se tak může prodloužit. To může být problém nejen při sjíždění táhlého kopce, kdy dostávají brzdy hodně zabrat a hrozí jejich selhání, ale například i při dojíždění na červenou. Lepším řešením je podřazování a při téměř nulové rychlosti vyřazení na neutrál.
Vyřazujete rychlost při jízdě z kopce? Napište nám do diskuze