Fiat 500 Giardiniera aneb „Zahradnice“. Sardinie je plná zajímavých veteránů

Foto: Jiří Soukup

Sardinie není jenom „Evropský Karibik“, jak je někdy tento ostrov nazýván. Je to také ráj milovníků starých aut. Především evropských a hlavně Fiatů. Třeba takový Fiat 500 Giardiniera tam potkáte celkem běžně.


Fiat 500 je auto, které se nesmazatelně zapsalo do automobilové historie. Tohle miniautíčko totiž v podstatě motorizovalo celou Itálii a vyrábělo se v nesčetném množství verzí a modifikací. Dnes je tohle roztomilé autíčko už docela žádaným veteránem. Tím spíše, když se jedná o ne zcela obvyklé verze. Jednou z nich je i verze „Zahradnice“, tedy model Giardiniera.

Motor pod podlahou a protisměrné dveře 

Fiat 500 Giardiniera, tedy „Zahradnice“, se na některých trzích nabízel jako Fiat 500 K. Jednalo se vlastně o jakousi „kombi“ verzi modelu 500, která ale byla specifická jednou zvláštností. Tou bylo uložení motoru, který se nacházel vodorovně pod podlahou, aby auto mohlo nabídnout plochou ložnou plochu nákladového prostoru. Auto mělo navíc dveře, které se otevíraly proti směru jízdy. V těch letech to bylo pravděpodobně jediné sériově vyráběné auto na světě, které takové řešení uchycení dveří nabízelo. Ale na 100 % to nevím. Možná takové řešení v té době nabízel i jiný sériově vráběný model. Takové řešení zůstalo modelu Giardiniera až do konce jeho výroby.

Foto: Jiří SoukupFoto: Jiří Soukup

Na Sardinii jich potkáte stovky

To bylo v roce 1978, i když od roku 1968 se už auto prodávalo jako Autobianchi Giardiniera. Od roku 1966 bylo totiž tohle minikombi vyráběno firmou Autobianchi. Celkem bylo vyrobeno přibližně 327 tisíc kusů, což není úplně málo, nicméně v provozu už jich moc nepotkáte. Tedy s výjimkou Sardinie, kde je tohle auto snad v každé vesnici. Místní na něj nedají dopustit. Auta jsou mnohdy v tragickém stavu, ale na odvoz úrody, nebo nějakého zahradnického náčiní, je podle sardinských sedláků k nezaplacení.

Cena asi poroste 

A zatímco na Sardinii by nám takové auto prodali za tisíc eur, a ještě k tomu přidali bednu domácího vína, v Česku jsme našli kousek i za 350 tisíc korun. Ano, byl v lepším stavu a nemusí se u něj řešit složitá doprava auta ze Sardinie, ale stejně to je docela dost. Na druhou stranu, tohle auto má určitě investiční potenciál a kdo si koupí proto, aby ho daroval svým, dnes ještě nenarozeným vnoučatům, myslím že udělá dobře. Mě dneska totiž skutečně mrzí, že jsem před lety tuhle bílou krásku na Sardinii nekoupil.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.