S první Octavií vyrazil i s rodinou do Bulharska. Dojel bez problémů

Foto: ŠKODA Auto

První Octavie vyjely na silnice před 60 lety. Octavia byla už tehdy praktickým a spolehlivým vozem pro celou rodinu. Stanislav Melichar s ní vyrazil až do Bulharska.


„Říkám jí Bělinka a vlastním ji zhruba 5 let. Za tu dobu prošla významnou renovací, v podstatě každý rok na ní se synem uděláme kus práce,“ říká pan Melichar. A jeho syn, rovněž Stanislav, přikyvuje: „Táta se vždy jezdí rodině chlubit, co je na voze nového.“ 

Foto: ŠKODA Auto„Pro mě je to auto ovšem především návratem do dětství, je to určitá nostalgie, kdysi jsme měli v rodině podobnou. V roce 1959 zakoupil můj otec novou Škodovku, bylo to přechodové provedení, které ještě kombinovalo prvky modelů Spartak a Octavia,“ vysvětluje doktor Melichar důvod, proč ho historická Octavia lákala tolik, až si ji „musel“ pořídit. Současnému majiteli bílého historického kusu bylo tehdy devět let, ale na otcovo auto má intenzivní vzpomínky: „Velice dobře si vzpomínám, jak mě otec zaučoval za volantem na polních cestách,“ zasní se pan Melichar.

U Melicharů doma se vystřídaly i další modely Škoda, sám pan Melichar později vlastnil několik vozů této značky, včetně celkem šesti kusů novodobého modelu Octavia v první a druhé generaci. „Dnes si vzhledem k tomu, že děti už jsou dospělé, vystačím s modelem Fabia 3. generace,“ přiznává pan Melichar přechod na menší vůz. Ovšem právě díky svým bohatým zkušenostem, dávnějším i těm nejčerstvějším, může poměrně dobře hodnotit původní historický model Octavia v souvislostech.

Při ohlédnutí na naše dávná rodinná léta s vozem Škoda Octavia vzpomínám na to, jak bylo snadné do vozu sbalit celou rodinu a bez sebemenších potíží zamířit do Bulharska a pak zase zpět,“ naznačuje pan Melichar, že první Octavia byla bytelné a robustní auto, které zároveň nabízelo nečekaný vnitřní prostor pro posádku. Toto jsou i podle něj hodnoty, které dodnes Octavia ctí.

Za největší přednost tehdejšího typu považuje pan Melichar jeho robustní a podle něj „nezničitelný“ motor. „Je vždy připravený k provozu a snadno se opravuje kdekoli,“ říká majitel historického vozu. Kladně na první nositelce jména Octavia hodnotí i pohledný design, trvanlivé provedení karosářských dílů nebo třeba nezáludný podvozek a komfortní odpružení. „To byly vždy plusy Octavií,“ dodává.

Foto: ŠKODA AutoNa svou dobu byla původní Octavia podle něj i snadno ovladatelné auto, byť toto je jedna z vlastností, která je z pohledu dnešní doby docela relativní. Stanislav Melichar připouští, že historická Octavia dnes vyžaduje přeci jen od běžné praxe odlišný způsob jízdy. „Auto bez posilovače řízení a posilovače brzd není tak snadno ovladatelné, jak je dnes obvyklé. Třeba brzdy, ty jsou spolehlivé, ale musíte jet opatrně a nepřetěžovat je, přemýšlet dopředu,“ vysvětluje majitel specifika ovládání vozu z roku 1961. Podobné je to podle něj u převodovky. Pokud je v dobré kondici a může se těšit z citlivého a trpělivého řidiče, řadí velmi hladce, byť si to třeba po přesednutí z moderního vozu nemusí myslet každý.

I přes tato specifika ovšem Octavia v rukou otce a syna Melicharových najezdí každoročně zhruba pět tisíc kilometrů. Kromě několika veteránských rallye jezdí hlavně pro radost majitelů. „Auto je v provozu téměř celé léto, když je hezké počasí, stojí to za vyjížďku,“ usmívá se Stanislav Melichar mladší a je na něm znát, že auto je vlastně takovým rodinným poutem.

Podle pana Melichara byla původní Octavia výrazným zkvalitněním tehdejší modelové řady Škoda 440. „Jsem rád, že mohu tento vůz prezentovat jako výrazný posun vpřed v motorizaci tehdejšího Československa. Octavia je jedním z pilířů tradice a pokroku značky Škoda,“ říká doktor Melichar. 

Dnes je prapůvodní Octavia vyhledávaným sběratelským kouskem, ceny opečovávaných aut, jako je to pana Melichara, už atakují ceny nových vozů tohoto jména. Kromě aktuálně se sbližujících cen mají ale historická i novodobá Octavia společné i to, že jde o rodinný ideál pro velmi široké publikum. „O cenovou relaci jsem se tehdy moc nezajímal, to bylo na otci. Vím, že na auta byly pořadníky v Mototechnách, ale vzhledem k tomu, že se u nás vystřídaly celkem čtyři kusy těchto vozidel, lze usuzovat, že i můj otec, vysokoškolský učitel – historik, si mohl takové auto dovolit,“ popisuje doktor Stanislav Melichar dostupnost modelu Octavia v dobách svého dětství.

 

 

S první Octavií vyrazil i s rodinou do Bulharska. Dojel bez problémů

ŠKODA Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.