Škoda 130 RS před 40 lety pokořila BMW a získala titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981

Foto: ŠKODA Auto

Napínavý závěr sezóny 1981 se odehrál 27. září na okruhu v belgickém Zolderu. Se sedmi vítězstvími ve třídě získala Škoda mistrovský titul pro výrobce v tehdy nejpopulárnějším šampionátu závodních vozů vycházejících ze sériových automobilů


Poté, co na konci sedmdesátých let slavila ŠKODA 130 RS vítězství v Mistrovství světa v rallye (WRC), přijala novou výzvu v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC). V roce 1980 zahájila své snažení druhým místem v celkovém pořadí a následující rok přinesl českému cestovnímu vozu největší úspěch v historii…

Od roku 1976 byly v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) povoleny vozy připravené podle specifikací skupiny 5 a skupiny 2. Zatímco velmi propracované, a tedy i velmi drahé siluety postavené podle pravidel skupiny 5 brzy zanikly, skupina 2 byla blíže sériové produkci a těšila se pozornosti řady výrobců a fanoušků.

Mistrovství Evropy cestovních vozů tehdy přilákalo na klasické tratě jako Nürburgring-Nordschleife, Silverstone nebo Monza statisíce diváků. Velká cena Brna v tehdejším Československu byla jednou z mála příležitostí, kdy mezinárodní závodní scéna zavítala na východní stranu tzv. železné opony.

Závodní pole se skládalo z několika divizí podle objemu motoru, přičemž divize 1 stanovila maximální hranici objemu na 1300 cm3. Body do mistrovství v klasifikaci výrobců se udělovaly podle výsledků v dané divizi. Série tak byla atraktivní nejen pro konstruktéry velkých vozů, ale také pro výrobce sériových vozů s relativně malými motory, což byl případ i značky ŠKODA.

Z kupé Š 110 R s pohonem zadních kol a motorem vzadu vyvinula ŠKODA čistokrevný závodní stroj – model 130 RS. Vůz skupiny 2 byl homologován 1. května 1975. Když se ŠKODA rozhodla vstoupit do ETCC, měl za sebou již úspěchy v Mistrovství světa v rallye, například 1. místo ve své třídě na Rallye Monte-Carlo 1977. ŠKODA 130 RS slavila nespočet vítězství také na východoevropských okruzích.

Hmotnostní limit v divizi 1 byl velmi nízký: jen 720 kilogramů. Inženýři značky ŠKODA tak museli na vnější panely dveří, střechu a přední kapotu použít hliníkovou slitinu a na přední i zadní blatníky a kryt motoru sklolaminát. Díky hliníkovému bloku měl motor odvozený od sériového vozu ŠKODA 120 S závodění již v genech. Vodou chlazený čtyřválec o objemu 1,3 litru se speciální hlavou, extra dlouhým sáním a sycený dvěma dvoukomorovými karburátory Weber o průměru 40 nebo 45 milimetrů dosahoval v závislosti na naladění výkonu 125 až 142 k.

Systém mazání se suchou skříní udržoval tlak oleje pod kontrolou i v nejnáročnějších závodních podmínkách. Výkon motoru na trať přenášela pětistupňová převodovka, později byla homologována čtyřstupňová verze, a samosvorný diferenciál. Výbavu doplňovaly brzdy Girling, tlumiče Koni a pneumatiky Goodyear obuté na 13- nebo 15palcových kolech z lehké slitiny.

V průběhu let postavilo tovární oddělení motorsportu 200 vozů ŠKODA 130 RS. Kromě toho ale i řada soukromých týmů přestavěla silniční vozy 110 R na vlastní závodní 130 RS, takže byl tento vůz zejména ve východní Evropě běžně k vidění na tratích okruhových závodů a rallye.

Když se v roce 1980 objevily v ETCC první vozy ŠKODA 130 RS, jejich konkurenty v divizi 1 byly především vozy značek Alfa Romeo a Fiat, později se do boje o vítězství v divizi 1 zapojilo také Audi. Vozy ŠKODA 130 RS ale začaly okamžitě vyhrávat, z devíti závodů získaly sedm divizních vítězství. 

Protože se do celkového hodnocení započítávalo pouze sedm nejlepších výsledků, nasbírala ŠKODA maximální počet 140 bodů, stejně jako tři další výrobci. Podle regulí se v takové situaci (ex aequo) musel zohlednit lepší osmý výsledek. Česká značka tak nakonec obsadila celkové druhé místo.

Sezóna ETCC 1981 se skládala z osmi závodů, z nichž většina se jela na 500 kilometrů. Všechny továrnou podporované týmy ŠKODA měly české posádky. Protože bylo běžnou praxí, že nejlepší jezdci během jednoho závodu sdíleli dva vozy, často se jejich jména v konečném výsledku objevovala na různých pozicích. Například když ŠKODA zahájila sezónu vítězstvím v divizi 1 na čtyřhodinovce v Monze, byli Břetislav Enge a Zdeněk Vojtěch klasifikováni jako první i jako třetí.

Dvojice, podporovaná dalšími jezdci, jako například Václavem Bervidem a Janem Šenkýřem, vyhrála ve své divizi kromě domácí Velké ceny Brna a Tourist Trophy na legendárním okruhu Silverstone také v závodech na 500 kilometrů na Vallelunze nedaleko italského hlavního města Říma, v Doningtonu a na Enna-Perguse na Sicílii. Josef Michl, Oldřich Vaníček a Petr Martinovský si za volantem vozu ŠKODA 130 RS připsali další dvě divizní vítězství, takže značka získala sedm vítězství z prvních sedmi závodů sezóny. Teprve v závěrečném podniku EG Trophy v Zolderu 27. září 1981 slavil šampaňským z nejvyššího stupně vítězů jiný tým.

Do celkového hodnocení se opět započítávalo pouze sedm nejlepších výsledků. Za sedm divizních vítězství získala ŠKODA celkem 140 bodů, stejně jako BMW v divizi 5. I tentokrát se zohledňoval osmý výsledek. ŠKODA použila třetí místo ze Zolderu, na které BMW nedosáhlo. Nakonec tak titul výrobců v Mistrovství Evropy cestovních vozů putoval do Mladé Boleslavi.

Pro sezónu 1982 se v ETCC zásadně změnily technické předpisy a vůz ŠKODA 130 RS již nebyl způsobilý. Značka se v motoristickém sportu opět zaměřila na rallye a z nástupnického modelu ŠKODA 130 LR vyvinula další stroj, který zvítězil ve své třídě.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.