Škoda Garde, resp. Rapid, nebyla před rokem 1989 pro každého. A není ani dnes

Škoda Garde
Foto: Jiří Soukup

Byla to svého času nejdražší škodovka. Model Škoda Rapid stál v roce 1985 v tehdejší Mototechně 81.050,- Kčs, což v té době představovalo téměř 28 průměrných platů. Dnes se pěkné kusy prodávají za cenu atakující 500 tisíc korun.


Měl to být nástupce ikonického „erka“, tedy Škody 110 R. Jeho slávy ale model Garde ani Rapid nedosáhl. Škoda 743, pojmenovaná Garde a její přímý nástupce Škoda Rapid, byly sportovně laděné osobní automobily vyráběné v letech 1981 až 1990 československou firmou AZNP v Kvasinách, respektive v Bratislavských automobilových závodech. Z dnešního pohledu je přívlastek „sportovní“ možná trochu úsměvný, ale v té době šlo skutečně o sportovně pojatý vůz.

Automobil byl odvozen od čtyřdveřového sedanu Škoda 742 (obchodní označení typů Škoda 120 LS, Škoda 130 L, Škoda 135 GL a Škoda 136 GL), od kterého se lišil výrazně aerodynamičtějším tvarem. Přední část vozu byla stejná jako u sedanů, ale čelní sklo bylo více skloněné, střecha snížená a přecházela plynule do šikmo zkosené zádě. Samozřejmou odlišností byl i jediný pár dveří. Tento vůz nahradil Škodu 110 R, která se přestala vyrábět roku 1980. Celkem bylo vyrobeno 44 634 kusů.

Několik vozů bylo také přestavěno na poněkud exotické kabriolety. Například v Československu firma MTX takto přestavěla asi 12 vozů, rakouská firma Stift&Graf přestavěla asi 20 vozů a ve Velké Británii firma LDD přestavěla 343 vozů.

Oficiální představení nové Škody Garde pro veřejnost proběhlo na strojírenském veletrhu v Brně v říjnu 1981, výroba byla poté zahájena v Kvasinách, do AZNP Bratislava se dodalo několik desítek rozložených sad.

Škoda Garde měla motor o objemu 1174 cm³ s výkonem 43 kW (55 koní) a čtyřrychlostní převodovku, shodné s typem Škoda 120 LS, a účinnější čtyřpístkové přední brzdy. V roce 1982 se vyrobilo 2854 aut a o rok později 3856 aut. Výroba Garde skončila v roce 1984, kdy ji (rok po zavedení modelu M) nahradila Škoda Rapid.

Na exportních trzích byl vůz prodáván jak pod názvem Škoda Garde, tak i jako Škoda 120 R nebo Škoda Rapid. Relativní úspěch slavil model v Rakousku, Německu, Holandsku i ve Velké Británii. Vždy ale pouze v rámci své cenové kategorie a cílové skupiny. Dnes se zachovalé modely prodávají za částky kolem půl miliónu korun.

Neměli jste, nebo nemáte, model Škoda rapid, resp. Garde? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.