Blíží se povinnost obutí zimních pneumatik, a tedy i každoroční dilema mnohých řidičů – ničit si v solné břečce litá kola nebo obout nevzhledné plechové disky? Obavy nejsou na místě. Kvalitní litá kola totiž nezničí ani ta neslanější břečka. Podmínkou je ovšem správný výběr kol a kvalitní péče o jejich stav. Jak kola vybírat a jak o ně pečovat, především v zimním období, nám řekl Jiří Polívka, ze společnosti Alcar Bohemia.
Jak snáší litá kola zimní provoz?
Kola, která vyrábí například Alcar, tedy značky AEZ, Dotz a Dezent, jsou opatřena takovou povrchovou úpravou, aby vydržela intenzivní provoz. Kola testujeme v mnohem náročnějších podmínkách, než jaké představují zimní silnice. Současné povrchové úpravy jsou velice odolné.
Z čeho se povrchová úprava skládá?
Kola jsou chráněna třemi různými laky ve vrstvách. Základní práškový lak se nanáší elektrostaticky a vypaluje v peci. Na něj se provádí nástřik laku v barvě kola, který se opět vypaluje. Jako poslední se pak nanáší jedna nebo dvě vrstvy tvrdého bezbarvého laku. Takže kolo je skutečně masivně chráněné.
Ale ani sebelepší povrchová úprava neodolá zanedbávání péče. Jak se má o litá kola pečovat?
V reálném provozu kola nejvíce znečišťuje brzdový otěr a nečistoty ze silnice. Aby kola dlouho vypadala jako nová, stačí nečistoty z povrchu odstranit vodou se šamponem s použitím houby nebo měkkého kartáče asi jednou za čtrnáct dní. Případně použít speciální přípravky na čištění litých kol, které jsou dnes k dostání téměř všude.
Jak vybrat správná kola na konkrétní vůz?
Na webových stránkách máme pro snadný výběr správných rozměrů kol 3D konfigurátor. Můžete v něm doma v klidu virtuálně obouvat svoje auto do všech kol, která jsou pro něj k dispozici. Ze všech úhlů pohledu můžete posoudit, jak kola ladí s křivkami i barvou vašeho vozu, velikostí podběhů atd... Z nabídnutých kol si pak můžete vyfiltrovat kola se značkou ECE, která jsou homologovaná v originálním rozměru, a u kterých tedy nemusíte řešit zápis do technického průkazu.
A pokud si vyberu kola větších rozměrů, než jaké jsou uvedeny v technickém průkazu?
Kola jiných rozměrů je nutné nechat do technického průkazu zapsat. To se dělá tak, že prodejce vystaví typový list, se kterým s vozem na nových kolech zajedete na STK. Tam vám vystaví potvrzení, že namontovaná kola souhlasí s údaji v typovém listu. Na jeho základě vám zapíše odbor dopravy nové rozměry kol do technického průkazu.
Co se stane, když na voze použiji kola, která na něj nejsou homologovaná a tím pádem si je nemohu nechat dopsat do technického průkazu?
V první řadě byste s koly jiných rozměrů, než jsou v technickém průkazu, neprošel technickou prohlídkou na STK. Pokud byste takovým vozidlem způsobil škodu, pojišťovna může tuto událost odložit i bez náhrady, pokud zjistí, že vozidlo nebylo v době pojistné události způsobilé k provozu, například kvůli nehomologovaným litým kolům.
Umí konfigurátor i ocelová kola?
Ano, na konfigurátoru je naleznete pod názvem Alcar Stahlrad a Alcar Hybridrad. Právě hybridní kola jsou zajímavou novinkou, takovým cenovým kompromisem mezi ocelovým a litým kolem, který dobře vypadá. Dodávají se včetně středové pokličky přichycené šrouby, takže ji neztratíte jako se to stává u krytů obyčejných ocelových kol. Letošní sezónu nabízíme tato kola pro 14 automobilových značek včetně 4. generace Škoda Octavia. Skvělá zpráva pro motoristy je ta, že hybridní ocelová kola jsou rozměrově identická s originálními ocelovými koly a všechna jsou certifikována dle ECE homologací bez potřeby zápisu do technického průkazu vozidla. Homologace jsou dokončeny i pro další nové modely na trhu, jakými jsou například Škoda Karoq a Scala, Dacia Duster, Seat Tarraca, Volkswagen T-Cross a mnoho jiných.
A když už jsem si na konfigurátoru vybral ta pravá kola, jak dál postupovat?
V konfigurátoru si můžete sami najít přesnou specifikaci kol pro prodejce. Na našich stránkách si následně jednoduše vyberete prodejce kol, kterého máte nejblíž nebo u kterého rádi nakupujete. Celá republika je pokrytá hustou sítí prodejních míst, takže naše kola můžete pořídit opravdu kdekoliv. Pak záleží jen na vás, zda budete chtít kola doručit domů, někde připravit k vyzvednutí nebo si je objednáte přímo v pneuservisu, kam běžně jezdíte na servisní prohlídky a na místě si rovnou dohodnete i termín přezutí.