Na českých silnicích je k vidění čím dál tím více vozidel s ukrajinskou poznávací značkou. Často jde o velmi drahé vozy SUV, nicméně tu a tam se objeví i raritní kousek. Třeba Volga GAZ 31105
S ukrajinskými uprchlíky přijelo do České republiky i několik desítek tisíc vozidel různých značek. Většinou jsou to prémiová SUV, nebo luxusní sedany, čas od času lze ale vidět i nějaký unikát. Třeba auto čínské provenience, které se v Evropě vůbec neprodává, nebo například vůz vyráběný v tehdejším Sovětském svazu pro komunistické prominenty. Takovým vozem je i Volga GAZ-31105, který jsme potkali na dálnici D5 u Plzně.
Byl to jen okamžik, je tedy možné, že jsme správně nepoznali konkrétní typ, ale domníváme se, že šlo skutečně o model 31105, který je poměrně unikátní. Jde totiž o poslední model Volhy, který vycházel z modelu 24. GAZ-31105 Volga byl vyráběn Gorkovským automobilovým závodem (GAZ) v letech 2004 až 2009 a byl vlastně druhou evolucí modelu GAZ-3110.
I když se toto označení vztahovalo na vozy vyráběné od ledna 2004, nové mechanické prvky byly do sériové výroby zavedeny již téměř o rok dříve. Asi nejvýraznějším mezigeneračním rozdílem byla nová maska chladiče, která se u verze 31105 vyznačovala převislou kapotou s integrovanou mřížkou chladiče. Přední světlomety potom vycházely z modelu 3111.
Foto: Jan SmékalFoto: Jan SmékalV roce 2006 byla standardní nabídka motorů doplněna o motor Chrysler DOHC 2,4 litru. V roce 2005 představil GAZ dokonce luxusní model GAZ-311055 s dlouhým rozvorem a novým interiérem, který zahrnoval například i dřevěné obložení. Tento prvek se stal standardem pro modely vyráběné od roku 2007, kdy GAZ provedl další menší facelift vozu. Mezi další změny potom patřila zcela nová zadní světla a přestavba na normu Euro III Ta přišla se zavedením nového motoru ZMZ-40525 o objemu 2,4 litru a výkonu 152 koní, který nahradil archaické motory ZMZ-4021 a ZMZ-4062.10. Vůz byl k dispozici pouze jako sedan. Verze kombi se sice vyráběla, ovšem stále v původní verzi GAZ-3110.
Exemplář, který jsme potkali na plzeňské dálnici, měl svoje nejlepší roky očividně již dávno za sebou. Domníváme se, že vůz měl dávno za sebou i okamžik, kdy by ještě prošel českou technickou kontrolou. Zrezivělé blatníky, dveře i prahy by v současné době byly na STK určitě velkým problémem. Jenže vozidla registrovaná na Ukrajině se na území České republiky pohybují v režimu tzv. „mezinárodního provozu“. V praxi to znamená, že jeho řidič musí ve vztahu k technickému stavu vozidla zajistit, aby bylo v řádném technickém a provozním stavu, ale nevztahuje se na něj (resp. na jeho provozovatele) povinnost přistavit vozidlo k pravidelné technické prohlídce na české stanice STK.
Podle Ministerstva dopravy ČR se navíc na vozidla uprchlíků z Ukrajiny po dobu 6 měsíců od opuštění ukrajinského území vztahuje výjimka z povinného ručení. V případě škody způsobené ukrajinskými vozidly na území České republiky tak bude tyto události hradit Česká kancelář pojistitelů k tíži garančního fondu, a to bez jakéhokoliv dopadu na ukrajinské motoristy, kteří tak mohou bez obav své vozidlo v ČR využívat.