Některé otázky týkající se vozidel značky Škoda se stále opakují. Třeba kdo namluvil Lauru, která škodovka je aktuálně nejdražší a která zase nejrychlejší? A jak vlastně vznikl název Škoda?
Jak vzniklo pojmenování Škoda?
Automobilka Škoda má bohatou historii, která se začala psát díky dvojici Václav Laurin a Václav Klement. Tito zakladatelé původně zahájili výrobu jízdních kol pod značkou Laurin & Klement v roce 1895. O čtyři roky později expandovali do světa motocyklů a v roce 1905 představili svůj první automobil. Úspěch vozu vedl k přeměně firmy na akciovou společnost v roce 1907.
Během první světové války se podnik zapojil do válečné produkce. Po válce firma rozšířila svou nabídku produktů o nákladní vozidla a letecké motory. Klíčovou událostí v historii značky byl rok 1925, kdy se spojila se strojírenským gigantem Škoda, nesoucím jméno po průmyslníkovi Emilu Škodovi. Tímto spojením začala postupně mizet značka Laurin & Klement a na nově vyvinutých modelech automobilů se objevovalo jméno a logo Škoda.
Zajímavým faktem je, že jméno Škoda bylo v té době pouze obchodním označením automobilů. Ve skutečnosti měla společnost název Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). V roce 1945 se název změnil na Automobilové závody, národní podnik (AZNP), což zůstalo až do roku 1989. Až poté došlo k přejmenování na Automobilový koncern Škoda. Dnešní označení Škoda Auto bylo přijato v roce 1998 a odkazuje na současnou identitu značky.
Vejde se do některé ze škodovek sedm cestujících?
Do verze modelu Kodiaq se třetí řadou sedadel se pohodlně usadí sedm pasažérů. Toto sedmimístné SUV je největší v nabídce a je elegantní na silnici i v terénu. Nabízí pět různých benzinových a naftových motorů, včetně plug-in hybridní verze, všechny s automatickou převodovkou. S větším počtem sedadel počítá rovněž koncept Vision 7S, což naznačuje, že modelů Škoda s více místy k sezení než pěti bude v budoucnu přibývat.
Kterého modelu značky Škoda se vyrobilo nejvíce na kusy?
Největšího úspěchu co do vyrobených a prodaných vozů dosáhl model Octavia. Postupně se stal nejprodávanějším modelem značky Škoda – ve čtyřech generacích (1996, 2004, 2012 a 2020) se do konce roku 2023 vyrobilo 7,2 milionu kusů a výroba pokračuje dál. Na začátku roku 2024 přijde modernizovaná Octavia čtvrté generace.
Proč má Škoda blízko k cyklistice?
Škoda Auto je spojena s cyklistikou nejen proto, že historie společnosti začala v roce 1895 založením továrny na výrobu jízdních kol. Škoda Auto je partnerem Tour de France (od roku 2004 je oficiálním hlavním partnerem Tour), Vuelta España a několika profesionálních cyklistických týmů. Škoda Auto od roku 2015 sponzoruje také zelený trikot pro lídra bodovací klasifikace Tour de France a designéři automobilky navrhují křišťálovou trofej pro vítěze největšího cyklistického závodu na světě. Kromě toho Škoda Auto zastřešuje iniciativu WeLoveCycling, jejímž cílem je motivovat, podporovat a inspirovat cyklisty po celém světě prostřednictvím jejich společné vášně pro cyklistiku. Součástí iniciativy je i společenská odpovědnost, proto je pro společnost velmi důležité zprostředkování kontaktu mezi cyklisty a motoristy.
Která škodovka je/byla nejrychlejší ze všech?
Nejrychlejší škodovkou všech dob byla Octavia. Ale speciální. V roce 2011 na solných pláních Bonneville v Utahu představil britský dovozce speciálně upravenou verzi Octavie s výkonem přibližně 550 koní. Toto vozidlo dosáhlo rychlosti 325 km/h, čímž se stalo nejrychlejším automobilem s logem okřídleného šípu v dějinách automobilky z Mladé Boleslavi. Později se jim podařilo tento rekord překonat o dalších 40 km/h.
Foto: ŠKODA AutoFoto: ŠKODA Auto
Tato výjimečná Octavia, odvozená z modelu RS, je vybavena mimo jiné brzdicím padákem. Její motor pochází z Octavie RS (2,0 TFSI), ale byl upraven novým turbodmychadlem Garett, mezichladičem a dalšími komponenty. Díky těmto úpravám dosahuje výkonu mezi 550 a 600 koňmi a disponuje točivým momentem 450 Nm. Jako palivo se používá 120oktanový benzín. Původním cílem bylo dosáhnout rychlosti 200 mil za hodinu, což je 322 km/h. Avšak při šestém pokusu dosáhla Octavia rychlosti 325 km/h (202 mph). To ale týmu nestačilo. Při následujícím pokusu dosáhli rychlosti 365 km/h, čímž se Octavia stala nejrychlejším sériově vyráběným automobilem s dvoulitrovým turbomotorem a zároveň nejrychlejším vozem automobilky z Mladé Boleslavi. Za volantem během obou pokusů seděl Richard Meaden z časopisu Evo.
Objevila se Škoda v některém známém filmu?
Přímo hlavní roli dostal automobil Škoda v Herzově hororu Upír z Feratu z roku 1981. Jednalo se o vůz Škoda 110 Super Sport (typ 724) zvaný Ferat. Ten byl k vidění také ve filmu Velká filmová loupež (1986) a v bílé verzi ve filmu Zítra vstanu a opařím se čajem (1977). Vůz Škoda má výraznou roli také v evropském koprodukčním vědeckofantastickém snímku s kriminální zápletkou z roku 2023 s názvem Bod obnovy. Hlavní hrdinka Em Trochinowská v podání Andrey Mohylové ve filmu jezdí služebním vozem Škoda Octavia čtvrté generace ve verzi RS.
Foto: ŠKODA AutoFoto: ŠKODA Auto
Mezi další snímky, kde se české vozy objevily, můžeme zmínit například Dědeček automobil z roku 1956, ve kterém jsou k vidění automobily a motocykly L&K. O deset let mladší snímek Dáma na kolejích ukazuje hned několik překrásných „šedesátkových“ Felicií, v několika scénách filmu Kdyby tisíc klarinetů se mihnou vozy Škoda 973 Babeta a Škoda 998 Agromobil. „Embéčko“ i 100 R jsou k vidění v různých dílech série o Panu Tau. Jedna z hlavních postav Kulového blesku řídí červený vůz 105 L.
Které elektrické vozy aktuálně nabízí automobilka Škoda?
Od roku 2020 to je elektrické SUV Enyaq a jeho verze Enyaq Coupé. Dále Škoda nabízí plug-in hybridní verze automobilů (PHEV), které kombinují elektromotor s klasickým spalovacím motorem, čímž snižují spotřebu paliva a emise. Zcela nové modely Superb iV a Kodiaq iV s plug-in hybridním pohonem nabízí čistě elektrický dojezd přes 100 km*.
Komu patří hlas Laury?
Hlas digitální asistentky je uměle generovaný, je společný pro všechny jazyky, kterými Laura mluví.
Jaká nejdražší škodovka se dá momentálně koupit?
Je jí soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2, která přijde přibližně na desetinásobek ceny běžné Fabie. Jedná se o stroj s pohonem všech kol a čtyřválcovým motorem o objemu 1,6 litru, který dosahuje výkonu 291 koní a točivého momentu 430 newtonmetrů. Motor vychází ze známého motoru 2,0 TSI koncernu VW a výkon na obě nápravy přenáší prostřednictvím pětistupňové sekvenční převodovky. Fabia RS Rally2 je k dispozici závodním týmům z celého světa.
Foto: ŠKODA AutoFoto: ŠKODA Auto
Která Škoda je úplně nejlevnější?
Pokud chcete mít doma Škodu za pár korun, podívejte se do e-shopu na kovové modely našich aut. Je libo veterána 860 z roku 1932, klasické „embéčko“ či „stodvacítku“? Co takhle Favorit a Felicii? Moderní Fabia, Octavia, Kamiq nebo Kodiaq? Ty všechny a mnohé další si můžete pořídit do vitríny.