Před třiceti lety to začal model Picasso. Poslední skvělé MPV se však po téměř třiceti letech loučí

Foto: Jan Smékal

Jde o konec jedné kapitoly, která trvala skoro třicet let. V červenci skončí výroba oblíbeného MPV, které po celou dobu pomáhalo určovat směr, kterým se tento segment ubíral. Ale netřeba zoufat, nástupce již klepe na dveře


Vzhledem k tomu, že se změnily nároky zákazníků, modernost a prestiž jsou nyní synonymem pro jiné tvary vozů a došlo ke změně toho, jak lidé přemýšlejí o mobilitě, Grand C4 SpaceTourer se nyní loučí. Nabídku rodinných vozů Citroën nyní tvoří nedávno zmodernizovaný model SUV C5 Aircross, který nabízí veškerý prostor a modularitu MPV, a C5 X, což je velký a cenově dostupný rodinný vůz, který poskytuje bezkonkurenční komfort. Ti, kteří potřebují přepravovat početnou rodinu, se mohou stále rozhodnout pro ë-Berlingo nebo ë-SpaceTourer.

Citroën má velké zkušenosti s vývojem inovativních, všestranných a prostorných vozů, které je radost řídit.  Tato očekávání se naplnila s příchodem MPV, segmentu, v němž byl Citroën významným hráčem a zdrojem neustálých novinek. Za třicet let prodala značka po celém světě téměř 4,5 milionu vozů MPV. 

Podívejme se zpět na tuto ságu, která začala v roce 1994, tedy téměř před 30 lety, uvedením modelu Evasion, který nabízel sedm plnohodnotných sedadel a byl vybaven posuvnými bočními dveřmi. V roce 1998 prošel vůz faceliftem a z trhu odešel v roce 2002, do kdy se ho prodalo více než 120 000 kusů. Nahradil ho větší model C8, který ve všech ohledech znamenal posun na vyšší úroveň a prodával se až do června 2014. Celkově zaznamenal více než 150 000 prodaných kusů.

 „Fenomén“ MPV odstartoval v roce 1998 představením modelu Xsara Picasso, který se vyráběl v letech 1999–2012. Právě tento model posunul segment MPV do nové dimenze. Zcela nové zaoblené linie, výjimečná obyvatelnost a modularita se třemi plnohodnotnými sedadly stejné velikosti v zadní části, která jsou posuvná a polohovatelná nezávisle na sobě, byly v tomto segmentu trefou do černého. Během prvního roku se prodalo 180 000 vozů. Díky dalšímu vývoji v průběhu výroby tohoto vozu si tento hvězdný model získal přízeň velkého počtu zákazníků a po celém světě se ho prodalo více než 1 760 000 kusů. 

V roce 2006 se v nabídce objevila dlouhá sedmimístná verze modelu C4 Picasso, po níž v roce 2007 následovala krátká pětimístná verze, která zůstala v nabídce až do roku 2018 (kdy byl uveden na trh model C5 Aircross). Tento vůz se odlišoval od ostatních vozů svým dynamičtějším stylem s ostrou přední částí a prodlouženou kapotou, inspirovanou sedanem C4, a novým přístupem k ovládacím prvkům, které se nyní nacházely za volantem, takže odpadla palubní konzola a uvolnil se prostor pro čtyři odkládací schránky na palubní desce a další centrální schránku s chlazením. Vůz byl rozměrově větší, což znamenalo více místa pro lokty a nohy. Nabízel také nejvelkorysejší zavazadlový prostor v segmentu. Vůz byl plný nejnovějších technologií, byl vybaven pneumatickým odpružením, okny z vrstveného skla, čtyřzónovou automatickou klimatizací, senzorem kvality vzduchu, videoobrazovkami zabudovanými do opěrek hlavy, systémem HiFi s 8 reproduktory a přehrávačem MP3. 

Rok 2007 byl pro vozy MPV vrcholem. Citroën prodal nejvíc exemplářů svých dvou vozů MPV, Xsara Picasso (115 000) a C4 Picasso (215 000), což ukazuje, do jaké míry se vozy MPV staly trendem splňujícím požadavky životního stylu. C4 Picasso zaregistroval v letech 2006–2013 celkem 891 000 prodaných kusů. 

V roce 2009 se k modelu C4 Picasso připojil model C3 Picasso, „Space Box“ značky Citroën, a obohatil tak nabídku vozů MPV. Toto malé krychlové MPV, hýřící novými nápady, vzbudilo pozornost, protože navzdory svým kompaktním rozměrům bylo prostorné a nabízelo zavazadlový prostor o objemu 500 litrů. Výroba modelu C3 Picasso byla ukončena v roce 2019, do té doby sjelo z montážních linek slovenského závodu v Trnavě 657 807 vozů. 

Současná generace byla uvedena na trh v roce 2013, prodalo se jí 732 000 vozů. Navzdory rostoucí oblibě vozů SUV byly prodeje v letech 2014–2017 stabilní a udržovaly se na úrovni přibližně 120 000 kusů ročně až do příchodu modelu C5 Aircross a ukončení prodeje pětimístné kompaktní verze. 

Grand C4 SpaceTourer nabízí i dnes moderní, velmi atraktivní a reprezentativní design. V roce 2016 si jej po celém světě pořídilo 352 243 zákazníků, které si vůz získal bezkonkurenčním komfortem odpružení, interiérem ve stylu loftu s vysoce ceněným paketem Lounge (přední sedadla s masážní funkcí, sedadlo spolujezdce s rozšířenou nabídkou komfortu a sklopné opěrky hlavy řidiče a spolujezdce), rozvorem 2 840 mm pro špičkový prostor na palubě (hodně místa pro nohy), příkladnou modularitou (2 sklopná sedadla, 3 samostatná sedadla stejné šířky, sklopitelné opěradlo sedadla spolujezdce atd., objem zavazadlového prostoru, který se může posunutím druhé řady sedadel zvětšit z 575 na 645 litrů), důvtipnými odkládacími přihrádkami, včetně osvětlené úložné schránky uprostřed palubní desky, prosklenou plochou přes 5 m², zejména díky panoramatickému čelnímu sklu zajišťujícímu dobrý výhled a střešnímu oknu, a různými možnostmi personalizace (výběr ze 4 stylů interiéru s kvalitním látkovým a koženým čalouněním). K pohodě cestujících výrazně přispěla i jeho rozsáhlá technologická nabídka: 12" dotykový displej, on-line navigace TomTom Citroën Connect Nav, funkce Mirror Screen, Vision 360, aktivní systém sledování mrtvého úhlu, aktivní bezpečnostní brzda atd. 

Od vozu Citroën MPV zdědil C5 Aircross základní hodnoty, tedy pohodlí, prostornost s objemem zavazadlového prostoru od 720 litrů po 1 630 litrů po sklopení sedadel a modularitu, tedy hodnoty, které jsou základem jeho DNA a slouží pro pohodlí posádky. Jako jediný ve svém segmentu nabízí tři samostatná zadní sedadla. Pohodlí na palubě je optimalizováno díky tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy, které zlepšují kvalitu odfiltrování nerovností vozovky, a díky sedadlům Advanced Comfort s 15 mm silnou vrstvou pěny s vysokou hustotou. C5 Aircross nabízí technologie asistenčních systémů řízení, jako je Highway Driver Assist, díky nimž je každá jízda plynulá. V nejnovější verzi získal C5 Aircross novou, velmi elegantní přední část, trojrozměrný světelný podpis na zádi, nová 18" kola s diamantovým výbrusem a nový, elegantnější paket individualizace. V interiéru umocňuje reprezentativní charakter kabiny nový design 10" dotykového displeje a středové konzoly. C5 Aircross je k dispozici s hybridním plug-in motorem 225 ë-EAT8, ale také s benzinovým a naftovým motorem (PureTech 130 S&S EAT8 a MAN6, BlueHDi 130 S&S EAT8 a MAN6). 

Nový Citroën C5 X, nový hatchback segmentu D, který je směsicí odvahy a inovací, je nejdokonalejším vyjádřením pohody značky Citroën. Nová vlajková loď značky Citroën s avantgardní siluetou velkého silničního vozu v sobě spojuje eleganci limuzíny, dynamiku kombi a vyšší postoj SUV nebo MPV. C5 X představuje pozvánku k cestování v absolutním pohodlí. Kabina byla navržena jako skutečný obývací pokoj, ve kterém se posádka cítí jako doma. Přispívají k tomu sedadla Citroën Advanced Comfort, pečlivě navržená akustika, vynikající prostornost, zejména ve 2. řadě (výjimečný prostor pro nohy díky rozvoru 2 785 mm a velkorysý prostor nad hlavou), a zavazadlový prostor o objemu až 1 640 litrů po sklopení sedadel. Jízdní komfort zvyšují tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy Citroën Advanced Comfort®, které mají u plug-in hybridní verze možnost aktivního řízení. Přizpůsobují se třem jízdním režimům, čímž zvyšují dojem jízdy na létajícím koberci a poskytují lepší oporu při průjezdu zatáčkou. Každodenní mobilitu usnadňují nejmodernější technologie, jako je rozšířený head-up displej, funkce Highway Driver Assist, nový přizpůsobitelný 12" digitální HD displej s hlasovým ovládáním. C5 X je k dispozici s benzínovými motory (PureTech 130 S&S EAT8 a PureTech 180 S&S EAT8) a v plug-in hybridní verzi (225 ë-EAT8). 

Kompaktní dodávka ë-SpaceTourer pojme 6 až 9 osob, aniž by to bylo na úkor pohodlí, všestrannosti a designu. Tento technologicky vyspělý model s výraznými liniemi a pozoruhodnými dynamickými vlastnostmi nabízí také vynikající prostor, praktičnost a pohodu na palubě. Výhodou elektromotoru je možnost volného přístupu do městských nulových emisních zón a příjemný zážitek z jízdy díky plynulosti elektrického režimu a absenci hluku. Zákazníci si mohou zvolit délku vozidla (XS: 460 cm – M: 495 cm – XL: 530 cm) a dojezd podle svých potřeb a rozpočtu: 230 km* (v cyklu WLTP) s baterií 50 kWh nebo 330 km s baterií 75 kWh. Vzhledem k tomu, že baterie je umístěna pod podlahou, zůstala zachována veškerá prostornost, modularita a praktičnost verze se spalovacím motorem. Uspořádání interiéru nabízí mnoho možností, zadní sedadla jsou posuvná, samostatně sklopitelná a lze je snadno vyjmout. Objem zavazadlového prostoru lze snadno upravit tak, aby se do vozu vešlo 9 osob, nebo lze naopak využít větší objem zavazadlového prostoru, ke kterému je přístup usnadněn otevíratelným oknem zadního víka. 

Funkční a všestranný vůz ë-Berlingo typu „ludospace“ je jako pravý švýcarský víceúčelový armádní nůž, ideální pro veškeré volnočasové aktivity, navíc s elektrickým motorem, který umožní ujet až 280 km* (dojezd měřený podle cyklu WLTP). Je k dispozici ve dvou délkách a na palubu se vejde až 7 osob. Zachovává si vnitřní objem až 4 000 litrů a v případě potřeby nabízí délku zavazadlového prostoru 305 cm. Vůz má velkou modularitu sedadel (sedadla v 1. a 2. řadě lze sklopit do podlahy, sedadla ve 3. řadě lze vyjmout), 26 odkládacích přihrádek (až 1 050 litrů), včetně multifunkčního úložného prostoru Modutop®, který sám o sobě nabízí 92 litrů úložného prostoru, kde je vše na dosah ruky. Dalším praktickým prvkem je otevíratelné zadní okno ve víku zavazadlového prostoru s tmavě tónovaným sklem, které poskytuje snadný přístup k zavazadlům bez nutnosti otevírat celé víko. To vše jsou praktická řešení, díky nimž měla benzinová verze takový úspěch. Řízení vozu ë-Berlingo usnadňuje systém promítání na čelní sklo (head-up displej) a 10" digitální displej s vysokým rozlišením, na které se zobrazují všechny informace, které řidič i cestující potřebují. Funkce odloženého nabíjení a funkce přednastavení teploty v kabině lze aktivovat prostřednictvím digitální obrazovky nebo přes aplikaci My Citroën v telefonu.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.