Potkat v zimě na silnici silničáře je podle mnohých řidičů stejně tak pravděpodobné, jako vyhrát v loterii. Sami jsme to vyzkoušeli na dálnici D 10 z Prahy do Liberce, kam jsme vyrazili během nedělního hustého sněžení.
Zima letos milovníkům zimních sportů moc nepřeje. Ačkoliv je leden, venku to ještě před týdnem vypadalo, jako kdyby již začínalo jaro. To se ale minulý týden změnilo. Teploty pod bodem mrazu, sněžení, na horách se zapínají vleky. Chtěli jsme se také trochu „sklouznout“, a tak jsme na otočku vyrazili do Jizerských hor na Severák.
U nás napadne 5 centimetrů sněhu a hned je večer ve zprávách, jak se zastavila doprava. Aby ne, když to nikdo neuklidí
Tomáš Blanický; řidič dálkového autobusu
Už od rána sněžilo a sněžilo vlastně celý den. Chvilkami přestalo, chvilkami padal déšť se sněhem, ale i tak byla dálnice D 10 pokrytá vrstvou mokrého sněhu. U Prahy to byl tak jeden až dva centimetry, v okolí Mladé Boleslavi přibližně o centimetr více a před Libercem jsme si už chvilkami připadali jako v Alpách. Zatímco v Rakousku, nebo Německu by byla dálnice perfektně čistá, „dé desítka“ byla pokrytá rozježděným sněhem z Prahy až do Liberce. Za celou cestu jsme totiž silničáře nepotkali.
Pro české řidiče to není bohužel žádné překvapení. Každoročně tak na sociálních sítích kolují vtípky na adresu silničářů, jak byli překvapeni sněžením v lednu. Pro naši německou kamarádku Elke, která s námi seděla v autě, to však překvapení bylo. Elke bydlí v Mnichově a s hustým sněžením v okolí města se setkává každou zimu. „Vlastě si nevybavuji, jestli někdy byla dálnice v délce 100 kilometrů zasypaná sněhem a nepotkala bych silničáře“, divila se Elke v autě a pokračovala: “Jasně, když začne hustě sněžit, silničáři nespadnou z nebe. Nějakou chvíli to trvá, než na dálnici najedou, ale že bych je při sněžení nepotkala 100 kilometrů? Tak to se mi nestalo“.
V tomto kontextu je dobré připomenout, že za použití dálnice se v Německu zatím neplatí, zatímco v Česku stojí roční poplatek za využívání dálnic 1.500,- korun. Přesto se zdá, že kvalita služeb, kterou řidiči na českých dálnicích dostanou, není taková, jako třeba v sousedním Německu.
Jak hodnotíte práci silničářů v zimním období? Domníváte se, že odvádějí dostatečnou práci, nebo mají ještě rezervy? Napište nám do diskuze.