Průměrné stáří auta v Česku už překonalo 16 let, od covidu stárne vozový park rychleji

Škoda Favorit
Foto: Jan Smékal

Průměrné stáří auta už překonalo hranici 16 let. Český vozový park vykázal totiž loni v kategorii osobních aut stáří 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvojnásobně rychleji než v přechozích letech.


Ročně se zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Hranici 17 let by tedy auta tímto tempem překonala v roce 2026 a o tři roky později by dosáhla průměrného stáří přes 18 let.
„Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Na konci roku 2013 bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 let,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých aut.

Za 10 let přibylo v ČR cca 1,8 miliónů automobilů

Podle Martina Pajera ale není důvodem zvyšujícího se stáří aut jednoznačně špatná finanční situace řady domácností. „Určitý vliv to samozřejmě má, ukazuje na to zvyšující se tempo stárnutí. Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,“ komentuje situaci Martin Pajer. Počet vyřazených aut byl loni nejnižší od roku 2014. Češi loni odhlásili z provozu 140 201 osobních aut. Ke konci loňského roku bylo celkově v České republice registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu kusů, což představuje nárůst o téměř 37 %. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo.

Pajer: Tempo stárnutí se zpomalí

„Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,“ říká dále Martin Pajer s tím, že na ty, kteří se rozhodnout vyměnit staré auto za ojeté novější, čeká více nástrah než v dřívějších letech. „Míra podvodů při prodeji ojetých aut v posledních letech narostla a v tuto chvíli už 4 z 5 inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace nebo obsahují dokonce klamné informace,“ upozorňuje ředitel Cebia. Lidé by podle něj měli být při výběru auta obzvlášť opatrní, aby nenaletěli podvodníkovi a nekoupili si auto, do kterého budou muset v následujících letech investovat více peněz, než čekali.

Zatajené havárie

„V inzerátech se zpravidla neinformuje o haváriích a poškozeních, většina aut je podle nich v dobrém, nebo dokonce perfektním stavu. Je to ale dost abstraktní představa, co je to například dobrý stav,“ komentuje dále Pajer a dodává, že časté je i stáčení tachometrů, zatajování pravé země původu, neuvádění skutečného roku výroby a naopak uvádění vyššího výbavového stupně či falešné tvrzení, že je auto po prvním majiteli.

V systému Cebia jsou miliardy záznamů

Před každým nákupem ojetého vozidla je tedy nezbytné prověřit si jeho historii. Na webu cebia.cz je možné během několika minut zjistit dostupné informace o autech z ČR i zahraničí. Systém pro prověření historie vozidla obsahuje miliardy záznamů o autech a lze díky němu zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo poškozené či havarované a případně k jaké škodě došlo a jak ji vyčíslila pojišťovna, jaká je servisní historie vozidla, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, kdy bylo poprvé zaregistrované k provozu ve světě a v ČR, zda není kradené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozované jako taxi, jaká je jeho skutečná výbava, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované či jaká je jeho aktuální tržní cena.

Průhledná historie je základ

Jak ale upozorňuje ředitel Cebia, výsledky prověření je také třeba správně interpretovat. Například pokud auto nemá průhlednou historii, což znamená, že bylo například v zahraničí opravováno a udržováno v „garážovém“ servisu a data o jeho historii nejsou zcela dostupná, je dobré zvážit, zda si takové auto vůbec koupit. „Informace, že auto nemá průhlednou historii, je velice důležitá. V takovém případě je zcela nezbytné nechat auto aspoň fyzicky zkontrolovat v nezávislém servisu. Aut s dostupnou historií je však tolik, že je lépe vybrat si z nich,“ doporučuje na závěr ředitel Cebia Martin Pajer.

Pozn.: použitá data vycházejí ze statistik SDA

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.