Řidič Mercedesu se na D10 bavil tím, že blokoval levý pruh. Zpomaloval a zrychloval, jak se mu zrovna chtělo

Foto: Jan Smékal

Jet na dálnici v levém pruhu, držet rychlost kolem 110 km/h a dělat tzv. „špunt“. V poslední době se tím začínají bavit především majitelé silných aut. Jak se na to dívá zákon?


V poslední době se zdá, že se české dálnice stávají jakousi arénou pro frustrované řidiče. Vybržďování, rychlost přesahující 200 km/h, nedodržování bezpečné vzdálenosti, zběsilé problikávání, předjíždění pravým pruhem, troubení a urážlivá gesta. To vše už asi zažil každý, kdo po našich dálnicích jezdí. Tu a tam se ale objeví ještě jedna „kratochvíle“ kterou řidiči, většinou drahých a silných aut, asi převzali od svých kolegů v kamiónech. O co jde?

O tzv. „špunt“. Že jste o tom ještě neslyšeli? To si prostě sednete za volant výkonného vozu, najedete na dálnici do levého pruhu, na tempomatu si nastavíte rychlost 110km/h a čekáte na „kořist“. Tou kořistí většinou bývá řidič jakéhokoliv jiného, avšak méně výkonného vozu, který jede povolenou stotřicítkou. Dojede zmíněné vozidlo, chvilku čeká, potom blikne, zatroubí, a když řidič „špunt“ stále blokuje levý pruh, velmi často se šofér v tu chvíli rychlejšího vozidla rozhodne pro předjížděcí manévr pravým pruhem. Ano, je to přestupek. Dokonce s vyšší sazbou, než je blokování levého pruhu, ale to teď neřešme.

Podobnou situaci zachytila například palubní kamera našeho kolegy na dálnici D10, kde si řidič Mercedesu jízdu v levém pruhu opravdu vychutnával. A jak takové blokování vypadá v reálu? V okamžiku, kdy se rychlejší řidič přesune do pravého pruhu a chce pana „špunta“ předjet, špunt zrychlí. A zrychlí tak, že předjížděcí manévr řidiči v pravém pruhu znemožní. „Podjížděč“ se tedy zařadí zpátky do levého pruhu, načež ale „špunt“ opět zpomalí na rychlost 110 km/h. A tak se to opakuje i několikrát za sebou. Proč? To ví asi jen pan „špunt“. Že to je nejen frustrující, ale i nebezpečné a odporující zákonu je zřejmé. Nikterak to ovšem neomlouvá snahu předjíždět pravým pruhem.

Zákon 361/2000 Sb., §12 jasně říká, že, jakmile se řidič ocitne mimo obec, musí jet v pravém pruhu. Do levého a prostředního se řidič zařazuje jen v případech, kdy předjíždí, objíždí nebo odbočuje. To platí i v případě, že by jel řidič maximální povolenou rychlostí. Nelze se tedy domnívat, že když například na dálnici jede řidič maximální povolenou rychlostí 130km/h, že může jet v levém pruhu, protože nikdo nemůže jet rychleji.

Setkali jste se někdy s podobně chovajícím se řidičem, který vás nechtěl pustit před sebe a zdržoval pomalou jízdou v levém pruhu? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.