Strážníci si udělali z některých pražských sídlišť zlatý důl. Jezdí o půlnoci a k pokutování jim stačí obyčejný metr

Foto: Marcel P.; Jan Smékal

Od zavedení modrých zón, a také kvůli velkému přílivu aut z Ukrajiny, to nyní mají obyvatelé mnoha sídlišť s parkováním obzvláště obtížné. Strážníci totiž o půlnoci sídliště projedou a za nesprávné parkování rozešlou pokuty.


Auta totiž na sídlištních komunikacích často parkují na obou stranách vozovky. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích by však měl zůstat pro každý směr jízdy volný jízdní pruh o minimální šíři alespoň 3 metry. To však kvůli úzkým komunikacím nelze většinou dodržet, a tak se dá spíše hovořit o tom, že většinou zůstává průjezdný pruh o celkové šířce cca 4 metry pro oba směry jízdy. Mělo by to být dostačující jak pro vozidla popelářů, tak třeba i pro hasičské vozy. Jenže po některých pražských sídlištích chodí strážníci s metrem a vyměřují pokuty. Argumentují tím, že špatně zaparkovaná vozidla mohou tvořit překážku silničního provozu.

Každý měsíc dostanu jednu až dvě pokuty. Vždy se snažím najít nějaké volné místo, ale bývá to marné. Pak mi přijde pokuta, že jsem stál tak, že jsem neponechal volný jízdní pruh v šířce alespoň 3 metry 
Marcel P.; sídliště Stodůlky

Jestliže by vozidlo skutečně tvořilo překážku silničního provozu, tedy například tak, že by nebyla zachována zákonem daná šíře průjezdu, měli by strážníci nařídit odtah předmětného vozidla. To se ale neděje. Podle obyvatel sídliště na pražských Stodůlkách se totiž řidičům, kteří parkují v jízdním pruhu, objeví jednou až 2x do měsíce na poště tzv. Výzva k uhrazení pokuty ve výši 400,-Kč. Situace na sídlišti se ale rozdáváním pokut nelepší.

Foto: Marcel P.; Jan SmékalFoto: Marcel P.; Jan Smékal"Já chápu, že de iure jde o přestupek. Přijde mi ale šikanózní, když na výzvě k zaplacení pokuty vidím, že strážníci zadokumentovali můj přestupek skoro hodinu po půlnoci", popisuje svoji zkušenost Marcel P., ze sídliště v pražských Stodůlkách a pokračuje: "Jestliže strážníci řeší v jednu hodinu ráno špatné parkování, místo toho aby hlídali, zda nám tu nevykrádají kolárny, nebo navigace z aut, tak to buď máme na sídlišti nulovou kriminalitu, nebo jde pro městskou kasu o snadný příjem".

Samozřejmě, že jde o dopravní přestupek. Je ale skutečně otázkou, zda v podstatě „automatizované“ pokutování řidičů, kteří nemají kde zaparkovat, je zrovna ta správná cesta, jak je motivovat k dodržování předpisů. Tady totiž nejde o řidiče, kteří bezohledně zaparkují svoje auto na přechodu pro chodce, na místě pro invalidy, nebo například před vjezdem do garáže, aby si mohli dojít nakoupit, nebo něco vyřídit na úřad. Tady jde o obyvatele, kteří potřebují zaparkovat svoje auto alespoň v nějaké rozumné vzdálenosti od svého domova.

Oni přeci nemohou za to, že se pražská sídliště projektovala tak, že kdyby se striktně dodržoval zákon 361/2000 Sb. resp. jeho paragraf 25 o zachování šíře jízdního pruhu, nebylo by vlastně možné na pražských sídlištích zaparkovat vůbec. Nebo snad víte o nějakém pražském sídlišti, kde je silnice široká 10 metrů? Tolik by totiž bylo potřeba, aby na každé straně mohla parkovat auta, počítáme-li šíři takového pruhu 2 metry, a ještě zůstaly pro každý směr dva jízdní pruhy o minimální šířce 3 metry.

Navíc z dnešního pohledu na urbanistické řešení některých sídlišť a obytných zón se takové ustanovení může zdát až skoro nesmyslné. Například v obytných zónách se totiž vozovka často zužuje na šířku menší než 3 metry. Norma ČSN 73 6110 dokonce v určitých případech připouští v zastavěném území 2,25 metru široký jízdní pruh, mimo obec pak norma ČSN 73 6101 nabízí i obousměrnou komunikaci o celkové šířce 3 m.

Foto: Marcel P.; Jan SmékalFoto: Marcel P.; Jan SmékalMožná by tedy v podobných případech, které mohou občas svádět některé strážníky ke snadnému, a vlastně nikdy nekončícímu naplňování obecní pokladny penězi za pokuty, šlo řešit situaci trochu vstřícněji. Není třeba pokládat na vozovku metr a řešit, jestli je volný pruh v povolené šíři, nebo třeba o 40 centimetrů užší. Pokuta, nebo odtah, by se mohla nařizovat až v tom případě, kdy by v daném místě nezůstal volný jeden pruh o šířce alespoň 3 metry pro oba jízdní směry. Tedy tak, jak to ukládá zákon v případě zastavení. Do třímetrové mezery se totiž vejde jak popelářské auto, sanitka, tak i požární vozidlo. Například požární tatra 815 je široká přesně 250 centimetrů.

Máte nějakou zkušenost s parkováním na sídlišti a pokutováním ze strany strážníků? Napište nám do diskuze.

Strážníci si udělali z některých pražských sídlišť zlatý důl. Jezdí o půlnoci a k pokutování jim stačí obyčejný metr

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.