ŠKODA Motorsport dokončuje vývoj nové generace soutěžního speciálu Škoda Fabia Rally2. Klíčovou roli při něm hrají testovací jezdci. Jak svou práci vnímají a popisují?
Vývoj nového závodního vozu je nesmírně náročný úkol. Obzvlášť když navazujete na tak úspěšný vůz, jakým byla dosavadní Škoda Fabia Rally2 postavená na základě třetí generace sériového modelu Fabia. Nový rallyový speciál vycházející ze čtvrté generace má za úkol překonat předchozím modelem vysoko nastavenou laťku.
Při plnění tohoto cíle hrají samozřejmě velmi důležitou roli testovací jezdci. Na vývoji nového soutěžního vozu Škoda Fabia Rally2 pracují společně se svými navigátory piloti Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm. Tito zkušení závodníci znají jak dosavadní závodní náčiní z Mladé Boleslavi, tak i vozy jiných značek. Právě zkušenosti hrají při vývoji závodního auta zásadní roli. „Existují piloti, kteří jsou velmi rychlí, ale o autě vám toho moc neřeknou. Takové sice potřebujeme zapojit také, abychom auto dostali skutečně na limit, ale při vývoji hrají zásadní roli především jezdci a posádky, kteří umí dobře podat zpětnou vazbu a s inženýry si rozumí,“ říká Aleš Rada, koordinátor techniky závodního vozu.
Bohaté zkušenosti a schopnost komunikovat umožňují jezdcům a inženýrům společně vůz ladit a zkoušet ho za různých podmínek. „Navíc je důležité při vývoji pamatovat na to, že my vůz vyvíjíme pro široké spektrum zákazníků. V našem projektu máme po celém světě přes 450 aut a cílem je, aby se jejich piloti v novém autě cítili dobře. Lépe než v tom stávajícím,“ vysvětluje Rada. „Občas proto v rámci testů dáme prostor i některým pilotům, kteří s námi běžně na vývoji nepracují,“ dodává.
„Vyvíjíme auto, které bude dobře fungovat ve velmi širokém spektru podmínek. V prvotním vývoji je důležitý právě tento širší záběr, přičemž auto se potom doladí pro jednotlivé povrchy a jednotlivé soutěže,“ popisuje základní úkol norský pilot Andreas Mikkelsen, který je součástí vývojového týmu nového modelu Fabia Rally2.
Práce jezdců při vývoji auta je velmi náročná. Během jediného testovacího dne piloti s vozem mnohdy najedou více kilometrů, než kolik čítá jeden soutěžní den Světového šampionátu WRC. Při tom ještě stíhají v pauzách mezi jízdami mluvit s inženýry o vlastnostech vozu a poskytovat zpětnou vazbu. „Náš pracovní den během testů mnohdy začíná v půl osmé nebo v osm hodin ráno. Projedeme si trať a připravíme rozpis, většinou tak hodinu po začátku začínáme testovat. Abychom nasbírali potřebné množství kilometrů, jezdíme s přestávkami třeba do šesti hodin večer. A pak se ještě s týmem zhruba do osmi hodin detailně bavíme o chování auta a veškeré práci, kterou jsme v průběhu dne odvedli,“ přibližuje rutinu vývojového pracovního dne severoirský matador rally Kris Meeke.
Pro některé jezdce je to vůbec nejnáročnější program, jaký v rámci své práce absolvují. Klíčem je totiž maximální soustředění, díky němuž dovedou jezdit konzistentně a odlišit, které změny v chování auta má na svědomí změna nastavení nebo použití jiných dílů a které jdou na vrub změn v počasí nebo v kvalitě trati, jež se s množstvím průjezdů auta samozřejmě také postupně mění.
Práci komplikuje ještě jeden faktor. „Většinou jezdíme naslepo, nemáme přesné informace o změnách, které inženýři na autě provedli,“ vysvětluje testovací jezdec Jan Kopecký. Inženýři před jezdci změny tají proto, aby jimi nebyli při sledování chování auta příliš ovlivněni. „Když víte, co se na autě změnilo, můžete se na to příliš soustředit a pak si třeba myslíte, že změnu cítíte, přitom ale ve skutečnosti není tak výrazná,“ vysvětluje Andreas Mikkelsen.
Najdou se však i piloti, kteří nějaké ty informace předem vítají. „Určité náznaky o tom, co se změnilo, mi pomáhají se soustředit právě na tu změnu a ne třeba na měnící se podmínky na trati,“ nastiňuje svůj pohled na věc nejmladší člen jezdeckého testovacího týmu Emil Lindholm. Ten si dlouhé testovací dni třeba na hodně rozbitých šotolinových tratích užívá nejvíc. „Pro mě je totiž nejnáročnější druhý typ testů, kdy ladíme konkrétní nastavení auta. Tady se musím soustředit na nejmenší detaily, zatáčky rozebíráme ne jako celek, ale rozdělené třeba do několika částí a to vyžaduje hodně soustředění,“ vysvětluje Lindholm, proč mu připadá náročnější fáze testů, která přichází ke slovu až po úvodních komplexních testech auta.
Skutečnou výkonnost nové generace vozu Fabia Rally2 prověří až samotné nasazení v soutěžích po celém světě, nicméně testovací jezdci mohou již nyní poodhalit dojmy z nového vozu. A jejich pocity dávají naději, že se novému vozu podaří navázat na úspěchy předchůdce. „Motor je silnější a jeho točivý moment lepší než doposud,“ chválí Emil Lindholm pohonnou jednotku.
Na každého z jezdců ale působí novinka přece jen trochu jinak. „Obecně jde o auta stavěná podle stejných pravidel, rozdíly tak nemohou být úplně zásadní. Výzvou je využít to, díky čemu byly dosavadní modely Fabia Rally2 a Rally2 evo tak úspěšné, a ještě to vylepšit. Inženýři přitom pracují s novými rozměry podvozku i celého auta,“ naznačuje posun Kris Meeke. „Je to úplně jiné auto a porovnání s předchozím je obtížné. Obecně je ale auto rychlé a dobře se řídí, mělo by být silnější po všech stránkách a hodně pracujeme na dalším vylepšení již tak dobré spolehlivosti,“ přidává další pohled Andreas Mikkelsen.