Benzín i nafta zdražují, vyřazováním rychlosti na neutrál ale moc neušetříte

Foto: Pixabay

Starší řidiči nebudou asi příliš souhlasit, ale vyřazování rychlosti na neutrál a tzv. plachtění vozu z kopce nebo po rovině, moc paliva neušetří. Jsou ale ještě auta, kde to nějaký smysl dává.


Benzín a nafta u čerpacích stanic v roce 2021 neustále zdražují. V únoru 2021 činila průměrná cena PHM (benzín + nafta) 28,25 Kč, což je ale stále o přibližně 4 koruny méně, než v únoru 2020. Tehdy totiž činila průměrná cena PHM 32,02 Kč. I když jezdíme levněji než v loňském roce, stále existuje velká skupina řidičů, která se snaží ušetřit nějaké to deci PHM způsobem, který u současných aut již moc nefunguje.

Kdo se učil jezdit před rokem 1989 určitě od učitele autoškoly, od známých nebo třeba od kamarádů slyšel spoustu pouček a doporučení, jak ušetřit palivo. Možná nejrozšířenější radou tehdy bylo doporučení vyřazovat rychlost na neutrál při jízdě z kopce nebo třeba po rovině na dálnici. U tehdejších vozů takové doporučení dávalo smysl. Drtivá většina aut v socialistickém vozovém parku totiž měla motory, které pro přípravu směsi používaly karburátor. Ten nemá žádnou řídící jednotku, funguje čistě mechanicky a jeho funkcí je míchat benzín se vzduchem. Palivo takový motor spotřebovává jak při sundání nohy z plynu, tak i při jízdě na neutrál.

U starších aut s karburátorem se tedy dá hovořit o tom, že vyřazováním na neutrál se nějaká ta kapka paliva ušetřit dá. Motor by totiž spotřebovával benzín i při sundání nohy z plynu, ale na volnoběh dojede samozřejmě dál. Kolik se dá takto ušetřit je předmětem mnoha diskuzí, ale počítejte s tím, že v průměru na stokilometrové trase ušetříte tímto způsobem maximálně 2 deci PHM, spíše ale mnohem méně. Vyjádřeno v penězích hovoříme o částce cca 5 korun na 100 kilometrů.

U moderních aut s elektronickým systémem vstřikování se takto ušetřit nedá ani koruna. Tady je mnohem účinnější zařadit například při jízdě z kopce co nejvyšší rychlostní stupeň. Řídící jednotka podle otáček motoru upravuje dávkování paliva, které je v takovém případě téměř nulové. Jakmile bude potřeba zrychlit, stačí podřadit na příslušný stupeň a elektronika upraví množství vstřikovaného paliva na potřebnou úroveň.

Máte nějakou zkušenost s jízdou na neutrál? Uspořilo vám to nějaké palivo? Napište nám na info@testyojetin.cz

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.