Starší řidiči nebudou asi příliš souhlasit, ale vyřazování rychlosti na neutrál a tzv. plachtění vozu z kopce nebo po rovině, moc paliva neušetří. Jsou ale ještě auta, kde to nějaký smysl dává.
Benzín a nafta u čerpacích stanic v roce 2021 neustále zdražují. V únoru 2021 činila průměrná cena PHM (benzín + nafta) 28,25 Kč, což je ale stále o přibližně 4 koruny méně, než v únoru 2020. Tehdy totiž činila průměrná cena PHM 32,02 Kč. I když jezdíme levněji než v loňském roce, stále existuje velká skupina řidičů, která se snaží ušetřit nějaké to deci PHM způsobem, který u současných aut již moc nefunguje.
Kdo se učil jezdit před rokem 1989 určitě od učitele autoškoly, od známých nebo třeba od kamarádů slyšel spoustu pouček a doporučení, jak ušetřit palivo. Možná nejrozšířenější radou tehdy bylo doporučení vyřazovat rychlost na neutrál při jízdě z kopce nebo třeba po rovině na dálnici. U tehdejších vozů takové doporučení dávalo smysl. Drtivá většina aut v socialistickém vozovém parku totiž měla motory, které pro přípravu směsi používaly karburátor. Ten nemá žádnou řídící jednotku, funguje čistě mechanicky a jeho funkcí je míchat benzín se vzduchem. Palivo takový motor spotřebovává jak při sundání nohy z plynu, tak i při jízdě na neutrál.
U starších aut s karburátorem se tedy dá hovořit o tom, že vyřazováním na neutrál se nějaká ta kapka paliva ušetřit dá. Motor by totiž spotřebovával benzín i při sundání nohy z plynu, ale na volnoběh dojede samozřejmě dál. Kolik se dá takto ušetřit je předmětem mnoha diskuzí, ale počítejte s tím, že v průměru na stokilometrové trase ušetříte tímto způsobem maximálně 2 deci PHM, spíše ale mnohem méně. Vyjádřeno v penězích hovoříme o částce cca 5 korun na 100 kilometrů.
U moderních aut s elektronickým systémem vstřikování se takto ušetřit nedá ani koruna. Tady je mnohem účinnější zařadit například při jízdě z kopce co nejvyšší rychlostní stupeň. Řídící jednotka podle otáček motoru upravuje dávkování paliva, které je v takovém případě téměř nulové. Jakmile bude potřeba zrychlit, stačí podřadit na příslušný stupeň a elektronika upraví množství vstřikovaného paliva na potřebnou úroveň.
Máte nějakou zkušenost s jízdou na neutrál? Uspořilo vám to nějaké palivo? Napište nám na info@testyojetin.cz