Není to sice kdovíjak výnosná investice, a investice to vlastně ani není, ale jezdit rok s autem a pak ho prodat o deset tisíc dráž než stálo, to není špatný nápad. A v současné době to není vůbec nic těžkého.
Ceny nových aut pomalu ale jistě rostou a ceny ojetin tenhle trend kopírují. Současná ekonomická situace navíc ojetinám přeje. Především tedy těm mladším, protože se o ně začínají zajímat zákazníci, kteří dříve kupovali nové vozy. Ceny těchto zánovních vozů rotou v některých případech i o více než 10 procent, za což může nejen rostoucí cenová hladina nových vozů, ale také akutní nedostatek zánovních vozů na českém i evropském trhu.
V České republice bude na trhu do konce roku chybět téměř 100.000 vozů
Petr Vaněček, AAA Auto
Jenže nedostatek ojetých aut se začíná projevovat i v segmentu těch levnějších a také nejlevnějších vozů. Prodejci i ekonomové předpokládají, že v příštím roce vzrostou ceny ojetých vozů o deset i více procent. A to svádí k myšlence, co si takové auto koupit, za rok ho prodat a vůbec na tom netratit. Nastavili jsme si cenový limit 100 tisíc korun a zjišťovali, zda taková možnost reálně existuje.
Zaměřili jsme se na nejžádanější model v této cenové kategorii, tedy na Škodu Fabia. Možná je to pro někoho nudné auto, které má spoustu chyb, ale vycházeli jsme z toho, že když ho budeme chtít za rok prodat, bude se hodit, že máme nejžádanější model. V cenové hladině 100 tisíc korun jsme našli několik vozů, nás ale nejvíce zaujal stříbrný model Škoda Fabia combi, 1,6 TDI 66kW z roku 2014 a nájezdem 95 tisíc kilometrů. Prodejce za ní v době psaní článku požadoval rovných 100 tisíc korun, což je vzhledem k výbavě, stáří i počtu najetých kilometrů odpovídající cena.
Škodovka nabízela tři výkonové varianty tohoto motoru, 55kW, 66kW a 77kW, vybraný motor je tedy prostřední volbou, ale pro drtivou většinu přepravních potřeb průměrného českého řidič bude stačit. Točivý moment 230Nm se na přední kola přenáší prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky, a to je snad jediná výtka k této motorizaci. Šestistupňová převodovka by byla lepší a ušetřila by nějaké to deci paliva. I tak se ale se spotřebou budete pohybovat někde kolem 5 litrů na 100 kilometrů.
A teď tedy pojďme trochu počítat. Průměrný český řidič najede za rok přibližně 18 tisíc kilometrů, což při současných cenách nafty představuje přibližně 24 tisíc korun. Jestliže auto dnes koupí za 100 tisíc korun a za rok za 110 tisíc prodá, bude ho těch 18 tisíc kilometrů stát pouhých 14 tisíc korun. Samozřejmě, že bychom do kalkulací měli započítat také pojištění, servis, oleje, pneumatiky, atd… ale to už je u každého vozu jiné a takovou kalkulaci si musí udělat každý sám. Rozhodně ale platí, že kdo dnes koupí ojetinu, pravděpodobně neprodělá.