Osmiletá auta se spalovacím motorem se v autobazarech prodávají jako housky na krámě. Ale co elektromobily? Bude je po osmi letech vůbec někdo chtít, nebo se budou rozdávat v podstatě zdarma?
Elektromobily se zatím v českých autobazarech moc nenabízí, nicméně dříve nebo později se to určitě stane. Bude o ně ale zájem? Astronomické ceny nových baterií tomu zatím moc šancí nedávají. Přitom právě 8 let provozu bývá hranice, na kterou dávají výrobci elektromobilů záruku, že kapacita baterie nepoklesne pod 70 – 80 procent. Záruka je navíc většinou ještě limitována počtem ujetých kilometrů. Ten bývá nejčastěji v rozpětí 100 – 160 tisíc kilometrů. Při průměrném nájezdu 20 tisíc kilometrů za rok tak bude osmileté auto většinou již bez záruky na baterii. A to může být pro zájemce o ojetinu klíčový faktor, který ovlivní jejich rozhodování, zda nad takovým vozem vůbec uvažovat.
Ceny baterií jsou totiž pořád extrémně vysoké. Výrobci se snaží dostat s cenou na částku 100 dolarů, tedy přibližně 2.200,- korun za 1kWh. To by například znamenalo, že 80 kWh baterie pro model Škoda Enyaq by bez práce, spotřebního materiálu a chladící kapaliny přišla na nějakých 176 tisíc korun. Jenže ceny 100 dolarů za 1 kWh se zatím žádnému výrobci dosáhnout nepodařilo.
Nejblíže této magické hranici je pravděpodobně automobilka Tesla, která se dle neoficiálních informací přiblížila k ceně 135 dolarů za 1 kWh. Jestliže se však v nejbližších letech nedostane cena baterií pod hranici 100 dolarů za 1 kWh, ale spíše ještě níž, budou to mít ojeté elektromobily na sekundárním trhu skutečně velice těžké.
Výměna baterií je v současnosti velice nákladná. Podle neoficiálních informací z veřejných zdrojů přijde například nová 75 kWh baterie pro Teslu Model 3 na přibližně 13.500 dolarů, což vychází na 180 dolarů za 1 kWh. Pro Audi e-tron pak nová baterie přijde dokonce na cca 35 tisíc dolarů. Docela dobře však vychází nová 40 kWh baterie pro starší generaci modelu Nissan Leaf. Tam by cena neměla překročit částku cca 7.500 dolarů. Stále to je ale nějakých 160 tisíc korun, se kterými by měl zájemce o ojetý Leaf potencionálně počítat jako s nutnou investicí. Ojetý desetiletý Leaf se dá sice koupit už za nějakých 7.500 euro, nicméně investice do baterie bude u takového auta asi nutná. Cena ojetiny se tak rázem vyšplhá na téměř dvojnásobek.
Otázkou tedy zůstává, jak bude vypadat třeba za pět let trh s ojetými elektromobily. To už by se na něm mohly začít objevovat současné modely jako třeba Škoda Enyaq, Citroen e-C4, Hyundai Kona nebo třeba Opel Mokka. Bude o ně zájem nebo je budou muset jejich majitelé vybavit před prodejem novou baterií? Vše ukáže až budoucnost, ale ojeté elektromobily to dle našeho názoru lehké mít rozhodně nebudou.
Koupili byste si osmiletý elektromobil s nájezdem 100 tisíc kilometrů? Co by vás k takovému rozhodnutí vedlo? Napište nám do diskuze