Testujeme ojetý Chevrolet Cruze – levné a dobré auto, které ale skoro neseženete

Foto: David Žídek

Chevrolet není na českých silnicích příliš rozšířený, ale máte-li zájem o levnou a dobrou ojetinu, model Cruze byste rozhodně přehlédnout neměli. Při pečlivém výběru vás tohle auto nezklame. Chevrolet se sice z evropského trhu před časem stáhl, ovšem model Cruze je docela povedené a spolehlivé auto, které moc nestojí a servisovat ho můžete třeba u Opelu. Problémem ale bude nějaký pěkný Cruze v českých autobazarech sehnat. Aktuálně jich totiž není v nabídce ani 40. Ceny začínají na částkách kolem 70 tisíc korun, vždy ale počítejte ještě s alespoň deseti tisíci na víc na základí servis ve formě výměny oleje, filtrů, atd…


Foto: David ŽídekChevrolet Cruze byl na českém trhu tak trochu otloukánek. Tato „levná“ verze koncernového příbuzného Opelu Astra se nedočkala pokračování, neboť americká automobilka se nakonec rozhodla z evropského trhu definitivně stáhnout. Rozhodl o tom koncern General Motors, pod který spadá jak Chevrolet, tak i Opel. Ačkoli jsou některé Chevrolety vlastně jen přeznačkované korejské vozy Daewoo, u modelu Cruze se nedá o korejském původu tak moc mluvit, neboť pod ostře řezanou karoserií najdete platformu shodnou s Opelem Astra generace J. Rozdíl najdete na zadní nápravě, která je v případě Chevroletu levnější vlečená s torzní příčkou. Podobné jsou ale i motory, na evropském trhu byly některé přímo i shodné. Rozdíly jsou však v nastavení a Chevrolet Cruze měl za úkol působit jako levnější auto. A levnější i byl. Nedá se ale říci, že by byl také vyloženě lacinější.

Čtěte také: Test ojetého kombi Opel Astra

Foto: David ŽídekChevrolet Cruze přišel na trh v květnu 2009 jen se třemi motory. Koupili jste klasickou benzínovou atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 83 kW a atmosférickou osmnáctistovku o výkonu 104 kW. Diesely zastupoval při startu prodeje prozatím jen čtyřválec 2.0 VCDi o výkonu 110 kW. Standardem byla vždy pětistupňová manuální převodovka, k motorům 1.8 a 2.0 VCDi jste si ale mohli přikoupit i docela ucházející šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Automat mělo i testované auto s dvoulitrovým dieselem, které jsem si půjčil na test. Z pohledu případného zájemce o levný provoz ale nemusí být diesel úplnou výhrou, i když na poměry levnějších ojetin jsou turbodiesely v Chevroletu Cruze mechanicky odolné, spolehlivé a úsporné. Jde spíše o očekávané servisní výdaje v budoucnu, takže pokud plánujete jezdit menší porce kilometrů a hlavně po městě, raději hledejte benzínové auto.

Foto: David ŽídekDiesely typicky trpí při městském provozu na zhoršenou regeneraci filtru pevných částic. Naopak pravidelné delší trasy a dálniční provoz ustálenou rychlostí stojí za celkem spolehlivým vypalováním filtru. To se týká především první generace naftového dvoulitru se starším typem vstřikování, který trpěl na vyšší kouřivost a rychlé zanášení filtru. Mohly za to i velké mezery v manuální převodovce, kdy bylo odstupňování jednotlivých rychlostí velké a řidiči motor často podtáčeli a čekali, až foukne turbo. Tento styl jízdy také příliš nesvědčí dvouhmotovým setrvačníkům, ale jejich životnost je u Chevroletu Cruze překvapivě velmi vysoká. Řešením může být právě automat, který má sice delší pětku a šestku, ale na klidné projížďky se hodí a při správné údržbě vydrží dlouho. Pozor si jen dejte na výměny náplně, olej v automatu by chtěl každých zhruba 60 000 km vyměnit. Je to preventivní opatření a rozhodně se vyplatí. Starší vyjetá náplň způsobuje opožděné reakce měniče, jeho velký „prokluz“ a horší spotřebu paliva.


Testujeme ojetý Fiat Scudo II – překvapivě dobré auto pro velkou rodinu nebo taxikáře
Ojetina do 20 tisíc korun, která ještě dobře poslouží. To je Daewoo Lanos
Testujeme ojetý Ford Mondeo ST220 – auto, kvůli kterému byl degradován šéf dopravní policie
Ojetá Mazda 6 2.0 DISI – sedan není příliš praktický, ale je to nadprůměrně spolehlivé auto


Foto: David ŽídekAčkoli není Chevrolet Cruze koncipován jako sportovní auto, svezete se s ním docela dobře. Své dělá i ergonomicky poměrně příjemná pozice za volantem, která velmi připomíná právě příbuznou Astru. Shodné jsou i některé ovladače, napříkald volant je prakticky totožný. Podvozek je docela dobře naladěný a poskytuje slušný kompromis mezi komfortem a oporou auta v zatáčkách. Řízení je docela rychlé a před příchodem elektrického posilovače v roce 2012 nabízí i celkem slušnou zpětnou vazbu. Asi nejlepší svezení ale zažijete s krátkým hatchbackem, který se navíc dočkal jiného naladění podvozku. Jeho zadní náprava tolik netluče jako u sedanu, ovšem celkově budete o práci podvozku vědět asi víc, než byste chtěli. Není to katastrofa, ale třeba Opel Astra je lépe odhlučněný. Aerodynamický odpor i hluk motorů je ovšem v Chevroletu Cruze potlačen dobře. Tím spíše vynikne, že použité turbodiesely jsou velmi hlučné. Uvnitř se projevují jako každý jiný diesel, ale zvenku je to vyložený rachot.

Doporučujeme: Test ojeté Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo

Foto: David ŽídekNe úplně šťastnou volbou je benzínový motor 1,6 l. Snad jen po modernizaci v lednu 2011 by stál za úvahu, neboť mu vzrostl výkon na 91 kW a na dynamice auta je to znát. Spotřebou paliva vás ale neoslní a v reálném provozu si řekne o prakticky stejný příděl paliva jako objemově větší a dynamicky atraktivnější motor 1,8 l. Osmnáctistovka s výkonem 104 kW a točivým momentem 176 Nm hýbe s Cruzem poměrně odhodlaně a navíc je to pružný, úsporný a velmi spolehlivý motor. Na rozdíl od šestnáctistovky netrpí tolik na spotřebu oleje, je tichý a k charakteru Chevroletu Cruze se hodí. Ani s automatem to není špatná volba, ale připravte se na zhruba o litr dva horší spotřebu. Zatímco s manuálem umí Cruze 1.8 jezdit za sedm litrů, s automatem si vezme zhruba osm až devět. Od ledna do prosince 2010 se prodávala slabší verze naftového dvoulitru o výkonu 92 kW. V lednu 2011 přišla ještě modernizovaná verze naftového dvoulitru. Nyní měla výkon 120 kW a točivý moment až 360 Nm. Nové vstřikování a šestistupňová převodovka stojí za klidnějším chodem, lepším nástupem výkonu, motor se projevuje i nižší kouřivostí a spolehlivější regenerací filtru pevných částic.

Foto: David ŽídekV březnu 2012 přišel nový turbodiesel 1,7 l, který není špatnou volbou, ale uspokojí spíše rozvážné řidiče. Navíc je poměrně hlučný. Je ovšem docela spolehlivý, pokud tankujete kvalitní naftu a chováte se k němu slušně. Tento diesel dostal ve verzích 81 kW a 96 kW vždy šestistupňový manuál. Automat k němu ale bohužel nebyl. Slabší verze 1.7 ECO měla tabulkovou spotřebu 3,9 litru na 100 km, ale realita se čaasto pohybovala spíše okolo pěti litrů. Benzínovému motoru 1,4 l z roku 2013 se vyhýbat nemusíte, ale nečekejte drtivou dynamiku. To už je lepší motor 1.4 Turbo od Opelu, který nabídl výkon 103 kW a točivý moment 200 Nm. Šestistupňová převodovka ale měla poměrně dlouhé odstupňování, což kazilo dynamiku. I s příplatkovým automatem byl motor docela líný. Nepotěší vás asi ani reálná spotřeba mezi osmi a deseti litry a také riziko selhání rozvodového řetězu, kterému se tahle čtrnáctistovka od Opelu nikdy úplně nevyhnula. Jinak toho ale není moc, co by se mělo na Chevroletu Cruze pokazit. Všímejte si hlavně celkového stavu auta a zaměřte se na stav podvozku a brzd. To jsou asi nejslabší články konstrukce Cruzu, jinak je to poměrně bytelné, spolehlivé a odolné auto. I jako firemní otloukánek toho Cruze vydržel docela dost.

Celkové hodnocení

Foto: David ŽídekAčkoli byl Chevrolet Cruze brán jako levnější alternativa k Astře a hlavně jako konkurence levných aut, vůbec to není laciné auto, kterému byste se měli raději obloukem vyhnout. Naopak je jeho spolehlivost a mechanická odolnost až překvapující. Jediným problémem může být absence oficiálního zastoupení značky, ale jen velmi málo aut je ještě v tovární záruce. Navíc se servisem pomůže například Opel nebo některý ze zkušených mechaniků. Konstrukce Chevroletu Cruze je jednoduchá a snadno opravitelná, takže s provozem a běžnou údřžbou by nemusel být problém. Horší je to s dostupností dílů, takže například bouračka se bude opravovat špatně. Nicméně internet je mocný nástroj a s dostatečnou dávkou trpělivosti seženete všechno. Dobře si ale rozmyslete nákup turbodieselu. Jakkoli jsou to spolehlivé a solidní motory, pro člověka s omezeným rozpočtem a ročním nájezdem do 15 000 km se jejich dlouhodobý provoz nemusí vylatit. Zajímavé také je, že Cruze nebyl příliš oblíben u firem, takže velká část aut pochází spíše ze soukromých zdrojů. To se projevuje především na menších kilometrových nájezdech, které u některých prodávaných aut ještě nepřesáhly ani 80 000 km. To v případě Cruze neznamená vůbec nic. Není ani problém najít diesel, který ještě nepřekročil stotisícovou hranici. Jednou z výhod je i to, že Cruze skoro vůbec neláká zloděje a podvodníky, což se třeba o Octavii říci rozhodně nedá.

Testujeme ojetý Chevrolet Cruze – levné a dobré auto, které ale skoro neseženete

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.