Fiat vyrábí hezká auta, ale minimálně u českých řidičů má stále pověst nekvalitního výrobce. A jestliže se navíc model Linea vyráběl v Turecku, bylo zřejmé, že žádný výrazný prodejní úspěch ho v Čechách čekat nebude.
Model Linea využívá podvozkovou platformu Fiatu Grande Punto, avšak pro sedan byl podvozek specificky naladěn. To však není jediné, co má Linea s Grande Puntem společného. Tím dalším prvkem, který oba vozy spojuje, je prostornost. Výhodou bývá i příznivá cena, na trhu ojetin ale Fiat Linea nepotkáte příliš často, takže zájemce musí hledání vozu věnovat více úsilí. Sedan Linea přijel na trh v roce 2007, takže se jedná již o starší model. V roce 2012 proběhl u vozu první facelift, který modelu velmi pomohl. Přesto se na českých sinicích Linea příliš neobjevuje. A je to docela škoda. Auto má poměrně slušnou užitnou hodnotu a ani s kvalitou to není úplně nejhorší
Pohonné jednotky v praxi
Naprostý základ z hlediska pohonných jednotek představuje atmosférická čtrnáctistovka. Vozidla s tímto osmiventilovým motorem jsou na trhu také zastoupeny nejpočetněji. Výkon agregátu činí 57 kW, nejde tedy o žádné terno. Tato motorizace tak uspokojí spíše klidnější řidiče, kteří jezdí většinou s méně vytíženým vozem. Zcela jiná káva je přeplňovaný motor 1.4 T-Jet. Ten pracuje s výkonem 88 kW a s automobilem doslova cvičí. Vystačí si s Naturalem 95, ale počítejte se spotřebou okolo deseti litrů ve městě a zhruba o litr nižší v kombinovaném režimu.
Kromě těchto dvou zážehových pohonných jednotek se pod kapotu Fiatu Linea dostaly i dva turbodiesely. Menší 1.3 Multijet disponující výkonem 66 kW se stejně jako zážehové agregáty nabízel už od počátku výroby vozu, silnější jednotka 1.6 Multijet/77 kW potom rozšířila nabídku v roce 2009. Na trhu ojetin se však běžně nevyskytuje. Spíš narazíte na třináctistovku, od níž nelze žádné atletické výkony očekávat.
Na silnici
Na posádku čeká příjemný interiér s designově zdařilou palubní deskou. Tu však tvoří tvrdé plasty. Zpracování palubní desky se ještě zlepšilo po faceliftu v roce 2012. Cestující jistě ocení pohodlná sedadla a dobrou podélnou prostornost. Na šířku tolik místa interiér nenabízí, a tak ve voze najde skutečné pohodlí pouze čtveřice cestujících. To ale asi bude vadit málokomu. Vadit ale někomu může tvar volantu, který je opravdu velmi výrazně tvarován. Také řadicí páka by mohla být o trochu kratší a na vyšší posaz si možná budete také muset chvilku zvykat. Starším motoristům ale bude jistě vyhovovat, protože jim usnadní nástup a výstup z vozidla. Co nebude vyhovovat asi nikomu, je otevírání víka zavazadelníku. Žádný úchyt zde totiž nenajdete. Víko odjistíte z interiéru nebo dálkově tlačítkem na klíčku a pak musíte strčit prsty do vzniklé štěrbiny mezi ním a nárazníkem. Neušpinit se prostě není možné. Budiž útěchou velikost zavazadelníku, který si poradí s nákladem o objemu až 500 litrů.
Měkčí naladění podvozku stojí za zdatným pohlcováním nerovností, ale i nejistotou v zatáčkách či na zvlněné vozovce. Navíc odhlučnění podvozku je slabé a tak se přejezd nerovností neobejde bez patřičného zvukového doprovodu. Ve vyšších rychlostech se připravte i na zvýšenou hladinu aerodynamického hluku. Řidiče nepotěší značně přeposilované řízení. Po jízdní stránce je Fiat Linea průměrné auto, které nenáročnému řidiči nabídne velmi slušný poměr cena/výkon.
Časté problémy
Pohonné jednotky většinou pracují bez potíží. Jen turbodiesel 1.3 Multijet se občas potýká s vadnou váhou vzduchu. Automobil s tímto motorem může mít také vadný dvouhmotový setrvačník. Ten je použit i u motorizace 1.4 T-Jet a i zde tedy představuje možné riziko. Jeho cena přitom není nejnižší. Lineu trápí ještě několik dalších věcí, kde Ital zjevně šetřil, nebo při vývoji či výrobě spěchal na pizzu a něco odfláknul. Jednou zatéká do kufru, podruhé přestane fungovat naklápění světla, něco začne vrzat nebo si všimnete rozpadlého kabelového svazku. Z větších závad pozor zejména na funkci posilovače řízení. Objevují se jeho poruchy a oprava může přijít i přes 20 000 korun.