Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OJETÁ KIA SPORTAGE III – ŽÁDANÁ OJETINA JE TÉMĚŘ BEZ CHYB

16.09.2019 David Žídek

Komfort-

Prostornost-

Testovaná motorizace-

Kvalita zpracování-

Ceny oprav-

Ceny ojetin na trhu-


Hodnocení redakce-

Uživatelská hodnocení-

Třetí generace SUV Kia Sportage přišla na trh v srpnu 2010 a vydržela na něm do ledna 2016, kdy se začala prodávat generace čtvrtá. Zatímco předchozí modely Sportage zrovna ve statistikách spolehlivosti nedominovaly, třeti generace se stala jedním z nejlepších a nejspolehlivějších SUV ve své třídě. Dodnes je to velmi žádaná ojetina a pokud chce někdo auto, se kterým nechce neustále řešit nějaké systémové závady, je právě tahle Sportage ideální volba. 


Slibovanou sedmiletou záruku (omezenou nájezdem 150 000 km) musela korejská značka podpořit kvalitou. Výhodu to má v tom, že statistická spolehlivost je velmi slušná a když už někdo musí u Sportage řešit nějaké problémy, jsou to spíše drobnosti a typické závady moderních aut: vybitý akumulátor, nefunkční klíček dálkového ovládání či stávkující palubní infotainment. Mechanika je nadprůměrně odolná. Připočtete si k tomu pohodlné nastupování, poměrně prostorný a praktický interiér, zdařilou ergonomii a máte před sebou opravdu slušné ojeté auto, které má potenciál sloužit ještě mnoho dalších let. Třetí generace Sportage také velmi dobře jezdí a pokud má menší kola s vyšším profilem pneumatik, tak si s průměrnou rozbitou českou silnici poradí velice dobře. Podvozek je odolný, jen od něj nezle čekat zázraky v náročnějším terénu. Sportage se orientuje spíše na silnici a maximálně zvládne běžnou polní cestu. Na výlet po kamenitém říčním dně bude přeci jen lepší poctivý off-road. 

PŘEČTĚTE SI TEST OJETÁ KIA SPORTAGE 2,0 CRDi 4x4

Ačkoli se třetí generace Sportage prodávala i s pohonem všech kol, poměrně dost aut v českých autobazarech má pouze pohon přední nápravy, jak je dnes u těchto SUV obvyklé. Čtyřkolka se dodávala na přání jen k motorům o objemu 2,0 l, výhradně nejsilnější dvoulitrový turbodiesel měl pohon všech kol standardně. Rovněž zájemci o automatické řazení se museli podívat po dvoulitrech, menší motory byly jen s manuální převodovkou. Není motorizace, před kterou by bylo nutné varovat. Jak benzinové, tak naftové motory jsou nadprůměrně spolehlivé. Je to spíše o tom rozmyslet se, jaký typ pohonu zájemce upřednostňuje. Na ježdění po městě je celkem zbytečné hledat čtyřkolku, benzinová šestnáctistovka nebo diesel 1.7 CRDI na Sportage bohatě stačí. U nás ale více lákají diesely především díky slibované spotřebě paliva.

 

 

 

Nejlepší motorizací je pak motor 2.0 CRDI, který netrápí žádné velké závady a maximálně se jednou za čas zanese EGR ventil. Nejvíce na to trpí auta dlouhodobě provozovaná na naftu horší kvality. Díky velké zásobě oleje také tento motor relativně dobře snáší typický český nešvar, tedy přejíždění intervalů výměn oleje. Skvělý je pak dvoulitrový diesel v kombinaci s automatem a čtyřkolkou, což možnosti tohoto SUV posouvá o dost dál. Jen je potřeba v takovém případě počítat se spotřebou mezi osmi a devíti litry nafty. Předokolka s manuálem se vejde do sedmi litrů na 100 km. Malý diesel 1.7 CRDI je rovněž spolehlivý, ale více jeté kusy už mívají značně unavenou převodovku. I tady se vyskytují problémy s okruhem EGR a výjimečně také s filtrem pevných částic. Ale trápí to hlavně auta provozovaná ve městě. Za normálních okolností vydrží DPF v SUV Kia Sportage hodně přes 300 000 km. 

Motor 1.6 GDI potřebuje ke spolehlivému provozu kvalitní aditivovaný benzín a řidič se nesmí bát ho občas pořádně protáhnout. Přímé vstřikování paliva tu ale nepředstavuje takovou hrozbu jako u jiných značek a na usazování karbonu na ventilech a pístech normálně provozovaný motor tolik netrpí. Přestavbám na LPG se u těchto motorů s přímým vstřikem rozhodně vyhněte. To samé platí i pro pozdější verzi většího motoru 2.0 GDI. Benzinový motor 2.0 CVVT není žádný rychlík a je potřeba počítat se spotřebou kolem deseti litrů na 100 km, zejména pak v kombinaci se sice trochu ospalým, ale velmi spolehlivým automatem. Pozor jen na přestavby na LPG, i když u tohoto motoru nejsou takovým rizikem jako u jednotek GDI. Jestli chce někdo se Sportage šetřit, je rozhodně jednodušší volit velmi spolehlivý diesel. 

Dobrou volbou jsou vozy po modernizaci (modelový rok 2014), která přinesla zvýšenou kvalitu interiéru a především se jedná o auta, která mohou být ještě v tovární záruce. Najít takový kus ze soukromých rukou bude ale poměrně pracné, protože Sportage často volí soukromníci jako své tzv. „poslední auto na důchod“. Nicméně firemních kusů po tříletém leasingu není třeba se bát, i když mají najeto kolem 100 000 km. Pokud má auto transparentní historii a ověřenou servisní minulost, může vám ojetí KIA Sportage sloužit ještě mnoho let bez výraznějších problémů.


TEST OJETÁ KIA SPORTAGE III – ŽÁDANÁ OJETINA JE TÉMĚŘ BEZ CHYB

Další články