Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetý Nissan X-Trail může být výhodná koupě, ale také velká past

13.06.2020 David Žídek
Foto: favcars.com

Komfort 6 / 10

Prostornost 9 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 6 / 10

Ceny oprav 3 / 10

Ceny ojetin na trhu 4 / 10


Hodnocení redakce5.83

Uživatelská hodnocení-


Většina moderních SUV už toho v terénu moc neumí a praktičnost mění za design. Přesto se nelze ubránit dojmu, že klasická hranatá krabice má své kouzlo. Stačí se podívat na Land Rover Freelander. Sportovně sice nepůsobí, ale jeho vnitřní prostor je velice dobře využitelný. To samé platí třeba pro hranaté Subaru Forester. Nebo právě pro Nissan X-Trail, který jsme otestovali. Do terénu i na silnice jsme vzali model Nissan X-Trail 2.0 dCi 4x4 AT z roku 2013 s nájezdem 170 tisíc kilometrů. Prodejce za něj v době testu požadoval 265.000,-Kč, což není úplně málo, ale svoji roli při tvorbě ceny hrála určitě automatická převodovka a nadstandardní výbava, jako třeba kožené sedačky nebo skleněná střecha.


Foto: favcars.comProti designově podobnému předchůdci na platformě FF-S nevypadá X-Trail druhé generace, využívající novou platformu Nissan-C, jako novější auto, ale dnes oceníte především jeho prostornost a použitelnost i mimo zpevněné cesty. Tedy, pokud vám funguje systém pohonu všech kol. Ten obvykle nezlobí, ale je škoda koupit kus s vadou, která se pak draze opravuje. Statistiky poruchovosti TÜV Report hodnotí Nissan X-Trail docela dobře, tedy pokud se podíváte na starší auta. Je zajímavé, že v prvních letech majitele zlobí (dvou až tříletá auta se v roce 2013 propadla až na dno tabulky na 110. místo), ale starší kusy se evidentně podařilo opravit a dnes už by nikoho trápit neměly. Přesto se zdá, že druhá generace na bytelnost a spolehlivost té první moc nenavázala. 

Foto: favcars.comJedinou volbou byl na českém naftomilném trhu turbodiesel od Renaultu s označením 2.0 dCi a ve verzích o výkonu 110 nebo dokonce 127 kW. Jestli vám je tento motor něčím povědomý a už jste o něm někdy slyšeli, tak zřejmě v souvislosti s fatálními závadami a zadřením ložisek klikové hřídele. Ovšem to se Nissanu netýká, tedy ne aspoň v takové míře. Proč? Japonská značka totiž v tomto SUV použila verzi motoru s objemnější olejovou náplní a také zkrátila servisní interval. Těch 7,4 litru oleje po 20 000 km nezdegraduje tak rychle jako 6 litrů po 30 000 km v renaultech. Pokud ale jezdíte krátké trasy, taháte vlek a vůbec auto nadměrně vytěžujete, i u X-Trailu přejděte na ještě kratší interval maximálně 15 000 km. A hlavně dodržujte správnou specifikaci oleje a viskozitu 5W-30. Motor je na mazání velice citlivý.



Foto: favcars.comU dvoulitrového dieselu se častěji vyskytuje prasklý chladič EGR a zlobí ventil regulace turbodmychadla. Bohužel i tady začíná po letech a kilometrech chrastit rozvodový řetěz a kolem unavených těsnění už z motoru uniká olej. Proto motor dobře prověřte, jestli se neblíží jeho brzký konec. Vozy s nájezdy hodně přes 200 000 km už mohou špatně regenerovat DPF. Pokud ale není X-Trail prohnilý na kost (což už je bohužel skutečnost u některých velice vytěžovaných kusů), mohly by investice do oprav dávat smysl. Udržované auto ještě udělá hodně práce. Benzinových motorů u nás moc není. Pokud ale nevyžadujete závratnou dynamiku, potřebujete s autem jezdit často krátké trasy a vždy se na něj spolehnout, bude právě benzinový motor větší jistota než trochu rizikový diesel. Budete ale pro něj muset za hranice a nezbývá, než vám držet palce, abyste sehnali kus s ověřitelnou a nefalšovanou historií a pečlivě vedeným servisem. 

Foto: favcars.comAutomatické převodovky umí být spolehlivé, pokud v nich každých 60 000 km necháte vyměnit olej. A to platí jak pro klasický automat u dieselů, tak pro CVT u benzinových verzí. U CVT ale počítejte s tím, že za hranicí 200 000 km už to s ním bude špatné a brzy si řekne o generálku. Dnes už skoro 13 let staré X-Traily trápí koroze, především na spodku auta a nosných částech podvozku. Hodně záleží na stavu konkrétního kusu, protože pečliví majitelé, kteří se o auto starali a nechali podvozek ošetřit, mají svá auta ještě slušná. Nespoléhejte se proto jen na prohlídku karoserie a určitě se pod auto ohněte, ideálně ať vám ho v bazaru zvednou. Nebo oni snad mají s důkladnější prohlídkou auta problémy? Tak to jděte jinam. 

Tradičně nelze čekat, že by na japonském autě nefungovala elektronika. Ale jelikož se jedná o starší auto, plno lidí si dodatečně dodělávalo různé modernější palubní systémy, nabíječky, přípojky, alarmy... A to pak způsobí, že se někde něco pokazí, auto začne brát samo od sebe proud, vybíjí akumulátor a podobně. Neodborné zásahy jsou cesta do pekel. Nissan X-Trail umí být dobrý dělník, ale spíše o něm uvažujte tehdy, když jeho vlastnosti potřebujete. On totiž může lákat nízkou cenou, ale nakonec se z něj může stát drahá past. Pokud chcete jen nějaké SUV nebo čtyřkolku na hory, podívejte se i na další auta jiných značek. Rozhodujte se podle celkového stavu a historie konkrétního kusu. I dvě stejně stará a podobně ojetá auta totiž mohou být naprosto odlišná. Jedno před sebou může mít ještě dlouhý život, druhé už na příští STK propadne.

Ojetý Nissan X-Trail může být výhodná koupě, ale také velká past

favcars.com

Další články