Ojetý Opel Zafira na LPG a CNG koupíte nejlépe v Nizozemí. Pozor ale na jeho stav

Foto: favcars.com

Statistiky TÜV Report totiž Zafirě moc nefandí. Tříletá auta s průměrným nájezdem 58 000 km jsou s 5,8% poruchovostí až v osmé desítce tabulky, stejně tak pětiletá auta, která mají průměrně najeto 79 000 km. Ta vykazují průměrný výskyt závad 10,9 %. K testu jsme vybrali Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo CNG z roku 2012, který měl na tachometru číslovku 110 tisíc a prodejce za něj v době testu požadoval 239 tisíc korun.


Opel stál vždycky ve stínu jiných velkých evropských koncernů, ale přesto dokázal zákaníky oslovit především dostupnou výbavou obvyklou spíše u luxusnějších značek či opravdu širokými možnostmi kombinací motorů, převodovek a verzí. Právě zákazníci s velmi specifickými požadavky našli u Opelu vždy nejvýhodnější nabídku. MPV Zafira Tourer, které se prodává od roku 2011 a vlastně vydrželo u dealerů až dodnes (už se nevyrábí, ale koupíte stále třeba předváděcí či skladové kusy), je jedno z posledních aut svého druhu. Bohužel i tento model je již bez přímého nástupce. Aktuální Zafira je osobní verze dodávky od Peugeotu/Citroënu a zdaleka nedosahuje kvalit předchozího modelu. 

Statistiky TÜV Report Zafirě moc nefandí. Tříletá auta s průměrným nájezdem 58 000 km jsou s 5,8% poruchovostí až v osmé desítce tabulky, stejně tak pětiletá auta, která mají průměrně najeto 79 000 km. Ta vykazují průměrný výskyt závad 10,9 %. Servisní praxe ale Zafiry zas tak špatně nevidí. Dieselům s manuálními převodovkami občas rychle odchází dvouhmotnostní setrvačník, podvozky jsou ale poměrně bytelné. Elektronika už také tolik nestávkuje jako dřív v modelu Vectra. Pokud auto dostává pravidelný servis, vydrží dlouho. A atraktivní je i pro příznivce alternativních pohonů. Opel nabízel dokonce dvě možnosti alternativních paliv. Vedle tovární verze LPG jste mohli koupit ještě provedení na CNG. Na rozdíl od jiných značek montoval Opel úpravu na plyn rovnou v továrně, takže se nejedná o dodělávku u dealerů, které ne vždy fungují na 100 %.

Ojetý Volkswagen Touran na CNG – chtějte servisní historii, jinak byste v servisu mohli zaplakat
Ojetá Škoda Octavia na CNG – překvapivě oproti naftové verzi moc neušetříte
Ojetá Dacia Duster LPG – je levná, jezdí za 95 haléřů, ale v podstatě ji neseženete
Testujeme Nissan Navara NP300 Tekna z roku 2017 – Z automyčky nás vykázali
 

Zafiry na CNG začínají u 230 000 Kč, méně ojeté kusy se stále prodávají za 350 tisíc. LPG verzí je na našem trhu o trochu méně, ceny začínají u 200 tisíc Kč. Pokud byste tedy chtěli Zafiru v plynové verzi, hledejte také za hranicemi. Zejména v Nizozemí, ale také třeba Itálii jsou verze na plyn populární díky nižší daňové zátěži. Dost aut je i v Německu nebo třeba v Polsku. Malou nevýhodou může být, že ani jedna z plynových verzí se neprodávala s automatickou převodovkou, vždy byl k dispozici jen šestistupňový manuál M32WR. Ten navíc po vysokých nájezdech vykazuje vůle v řazení a jak se kilometry blíží k hodnotě 300 000, už asi přijde ke slovu generálka. Tu specialisté zvládnou tak za 20 tisíc korun, plus si k tomu připočtěte novou spojku a setrvačník. A jste na čtyřiceti až padesáti tisících. 

Jinak pokud jde o motory, tak obě plynové verze využívají ještě jednotky s nepřímým vstřikováním paliva, takže nekarbonují. Přesto oba motory, jak 1.4 Turbo tak 1.6 Turbo, mají sklony ke klepání při dlouhodobém provozu na nekvalitní benzín. Na plyn, který má vysoké oktanové číslo, to nedělají, ale preventivně tankujte jen osmadevadesátku jako záložní palivo. U 1.4 Turbo pak občas chrastí rozvodový řetěz, ale to se bavíme o nájezdu přes 250 000 km. Verze 1.6 Turbo na plyn má ještě rozvodový řemen, interval výměny je 6 let nebo 150 000 km. Pozor, spousta majitelů na to zapomněla a může se stát, že koupíte auto, které má interval řemenových rozvodů už hodně přetáhnutý. Jinak plynové vstřikovače u LPG verze 1.4 Turbo vydrží tak kolem 100 000 km, což je poměrně běžné. Nové stojí zhruba 10 000 korun dohromady a asi seženete i levnější. S revizí systému si pak poradí každý značkový servis Opel v rámci pravidelných ročních prohlídek, které rozhodně nepodceňujte. To samé platí pro verzi na CNG, u které je ještě potřeba hlídat těsnost a stav tlakových nádrží. 

Dá se ale říci, že obě plynové verze MPV Zafira jsou spolehlivé a především zas tolik možností na trhu nemáte. Z velkoprostorových aut máte na výběr leda tak Dacii Lodgy na plyn, případně CNG verzi VW Touran, která je menší a rozhodně neproslula spolehlivostí (nádrže prorezly a praskaly). Pár plynových aut nabízel ještě Fiat, ale mezi MPV prakticky žádné. Jak už jsme zmínili v úvodu, najít plynovou verzi Zafiry v hezkém stavu dá ale dost práce. Na trhu je přebytek dieselů, které po provedení preventivních servisních prací (přetěsnění a oprava systému mazání) budou sloužit spolehlivě. Pokud ale patříte mezi příznivce alternativního pohonu, nelze ani jednu z verzí plynové Zafiry zakazovat. Je to velmi slušné a vlastně i spolehlivé auto, které vlastně nemá přímou konkurenci. Protože je ale výběr plynových Zafir na trhu dost omezený a asi vám nezbyde než brát to, co je, dejte si velký pozor na to, kde a od koho auto kupujete. Vždy ho před koupí dobře prověřte a především si nechte od odborníka stanovit rozpočet nutných investic. Ty i tohle jinak spolehlivé auto bude potřebovat. Je to přeci jen ojetina jako každá jiná.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.