Tip na skvělou ojetinu? Ikonický Opel Vectra Caravan nástupující Insignia nikdy nenahradila

Foto: NetCarShow

Informace o tom, že Opel připravuje nový vůz střední třídy s názvem Insignia, vyvolala v roce 2008 řadu otázek na téma modelu Vectra. Ta ale nastoupila s dvoulitrovým turbodieselem a dodnes je žádaným kombíkem


Opel Vectra Caravan je důkazem, že i kombi může být automobil se špičkovou výbavou a skvělými dynamickými vlastnostmi. Ale to už snad ani nepřekvapuje – kombi, u značky Opel tradičně nazývané Caravan, je dávno naprosto rovnocenná karosářská varianta. Opel šel ale v tomto případě přeci jen ještě o krok dál. 

Vectra měla vždycky hodně blízko ke sportovnímu vzhledu i účelu, to už v předchozí první generaci. S rozvojem techniky se hodně z toho přeneslo i do nové generace. Na první pohled zaujmou vnější doplňky, které dělají i z kombi velmi dynamické a dravé auto. S dvoulitrovým zážehovým turbomotorem existuje caravan pouze v jediné kategorii výbavy Cosmo, ale zvenku i zevnitř se hodně změní příplatkovým packem OPC2, který má silně připomínat vrchol vozů Opel, sportovní verze OPC. Sada s číslem 2 obsahuje modifikovaný nárazník, stejný nápis na předních dveřích, sportovní volant se zmenšeným průměrem potažený kůží, OPC hlavici řadicí páky, zatmavená přední a zadní světla a přední, zadní a boční spoilery v barvě karoserie. Za jednadvacet tisíc korun se tak sériové kombi změnilo v roce 2008 v dravější a atraktivnější vůz se sportovním nádechem. 

Pro jízdu je ovšem daleko podstatnější to, co zvenku neuvidíme. Především velmi sofistikovaný elektronický systém IDS Plus, který řídí chování podvozku a dalších částí. Stačí stisknout příslušné tlačítko v kokpitu a charakteristika pérování, tlumení, ale i řízení se změní. Podvozek ztvrdne, tužší charakteristika zvyšuje odolnost vůči naklánění v zatáčkách, ale samozřejmě je to vykoupeno vyšší vnímavostí nerovností. Jízda už není tak komfortní, ale vyhoví těm, kdo se rádi svezou rychle a jistě. 

IDS Plus ovlivňuje i práci pedálu plynu, také ten reaguje razantněji a navozuje sportovnější pocity. Nelze očekávat, že stisknutím příslušného tlačítka se vůz jako mávnutím kouzelného proutku změní, citlivý řidič ale pozná změnu okamžitě. Zejména na „sedacím nervu,“ který okamžitě signalizuje jinou charakteristiku podvozku. Čidla registrují příčné i podélné zrychlení a zpomalení a počítač adekvátně řídí reakce tlumičů, brzd, řízení a elektronických stabilizačních systémů. Pro toho, kdo dokáže potenciál vozu využít, je systém skutečným přínosem. Ke cti přijde i osvětlení zatáčky světlomety reagujícími na pohyb volantu, v ostrých zatáčkách se rozsvěcují ještě další přídavná světla odhalující terén takříkajíc za rohem. 

Třímetrový náklad. Přesně řečeno bez deseti centimetrů. Tak dlouhé předměty se vejdou do zavazadlového prostoru, pokud sklopíme opěradla zadních sedadel a sedadla spolujezdce. Variant sklopených sedaček a opěradel je samozřejmě dlouhá řada, vybírá se podle tvaru nákladu a počtu cestujících na zadních sedadlech. Velký prostor je dán i užitím jen náhradního kola na dojetí, takže majitel vlastně přichází o plnohodnotné další kolo i pneumatiku. Boční přihrádky skrývají síťku na upevnění drobnějších předmětů, lékárničku, trojúhelník a podobně. Velké a těžké zadní dveře otevírá hydraulika, potíž je jen v tom, že pokud dáte pokyn k otevření kufru, je třeba vyjmout klíč ze zapalování. Nezašpiníte se ani při zavírání, stačí jen stisknout tlačítko na hraně dveří a vše obstará zase elektromotor. 

Neztratíte se. Alespoň na silnicích a v ulicích, ale v samotném navigačním systému docela snadno. Centrální displej slouží současně i rádiu s přehrávačem CD, klimatizaci a palubnímu počítači, takže vyznat se v menu a hlavně snadno a rychle najít požadovaný údaj, není jednoduché. Slouží k tomu hned dva ovladače na volantu – velmi dobře přístupné a dosažitelné, ale listování v menu nijak nezjednodušují. Na navigaci je příjemné, že zobrazuje i aktuální dopravní informace. 

Kdo si potrpí na kvalitní hudební reprodukci, přijde si na své. Audiosoustava nese známky nadprůměrné kvality, což ostatně lze ve voze této cenové třídy očekávat. Stejně tak parkovací senzory (přední vypínatelný) nebo třeba dvouzónovou klimatizaci. Je ale podivné, že vůz není zařízený na povinné svícení, takže řidič musí pokaždé světla rozsvěcovat. 

Ve škále deseti (!) agregátů leží dvoulitrový turbomotor výkonem zhruba uprostřed. Samo přeplňování už předurčuje způsob jízdy, vyhovuje totiž těm, kteří se rádi za volantem vyřádí. Důležitý točivý moment pochopitelně nedosahuje úrovně obvyklé u přeplňovaných dieselů, ale motor je přímo předurčen pro hraní. Pořádně se rozjíždí od 2000 otáček, s radostí se vytočí až do maxima. To je ale zbytečné, nejvýhodnější je držet se v oblasti mezi 4000 až 5000. Tady se průběhy křivek výkonu a točivého momentu ideálně protínají. Samozřejmě, že takový motor je hodně citlivý na zacházení a úrovní spotřeby rychle reaguje. Pohybuje se v rozmezí 6,5 – 12,5 l/100 km, každý si může vybrat. 

Převodovka je na výběr jediná, přímo řazená se šesti stupni. Páka se nepohybuje mezi jednotlivými polohami úplně snadno, vyžaduje poněkud více síly, ale zato si řidič vybere vždycky ten správný převod. Odstupňování dokonale odpovídá charakteru motoru, takže je možné jak ideálně zrychlovat, tak maximálně šetřit palivo. Opel Vectra Caravan v tomto provedení nabízí více peněz hodně muziky. Není z nejlevnějších, ale ani skromná. Je hezká, prostorná, dynamická, dobře vybavená a kvalitně zpracovaná. Zkrátka z hlediska „value for money“ vyvážená. 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.