Nejlevnější Fabia dnes stojí skoro 350 tisíc korun. Za to byla kdysi Felicia Laurin & Klement. Neměla sice desítky elektronických vychytávek a asistenčních systémů, ale komu by to chybělo. Levné auto dnes na trhu prostě chybí
Výroba ikonického modelu Škoda Felicia se rozběhla 17. října 1994, tedy před 27 lety. Je to strašně dlouhá doba, ale Felicie na silnicích vidíme i dnes. V tu dobu to bylo pro českého zákazníka moderní „zápaďácké“ auto a v autosalonech šlo na dračku. I přes to, nebo právě proto, že neměla klimatizaci, elektrické stahování oken, systém Start/Stop, tempomat nebo třeba ESP. Jistě, doba pokročila, ale dnes by si nějaké jednoduché auto s minimální výbavou svoje místo na trhu určitě také našlo. Jenže není.
Měl jsem jednu z prvních Felicií v ČR. Lidé zastavovali svá auta a vystupovali, aby se na ni mohli podívat. U benzínky jsem byl v obležení, jako kdybych měl Porsche.
Pavel M; Praha
I proto se dnes Škoda Felicia dostává opět do hledáčku zájemců o levný vůz, který lze použít na krátké vzdálenosti někde na venkově, nebo třeba na dojíždění z okolí Prahy k nejbližšímu záchytnému parkovišti, odkud pak majitel vozu pokračuje do centra metrem. A v bazarech je zájem o levné vozy znát. Nejen, že pomalu mizí z nabídky, ale jejich ceny docela výrazně rostou. A proč je třeba právě zmíněná Felicia tak oblíbená?
Kdysi to byla především relativně nízká cena a láska českých řidičů ke značce Škoda. Felicia sice nebyla takovou revolucí jako její předchůdce Favorit, ale Jedno významné prvenství si přeci jen připsala. Felicia byla první škodovkou, ve které se představil vznětový motor. To ale trochu předbíháme. Když vůz přišel do prodeje, v roce 1994, nabízel se pouze s jedinou pohonnou jednotkou ve dvou výkonových verzích. Osmiventilový agregát 1.3 vybavený jednobodovým vstřikování byl přitom znám už z modelu Favorit.
Nejprve se začal prodávat pětidveřový hatchback, kombi přišlo na trh později - v červenci 1995. Od léta téhož roku byla rozšířena příplatková výbava o položky, které majitelé škodovek dříve neznali – poprvé se v ceníku objevil protiblokovací systém brzd ABS a čelní airbagy. V září 1995 přišla další změna, když se do vozidel začal montovat také osmiventilový motor Volkswagen o objemu 1,6 litru. Na přání bylo možné automobil vybavit posilovačem řízení. Následující rok se prvně do škodovky nastěhoval diesel. I v tomto případě šlo o motor Volkswagen. Vozy s motory 1.9 D a 1.6 se začaly standardně nabízet s posilovačem řízení a motor 1.3 dostal vícebodové vstřikování.
V únoru 1998 proběhl facelift vozu. Auto dostalo novou masku, čímž se vzhledově přiblížilo modelu Octavia, který vstoupil na trh v roce 1996. Současně proběhla další modernizace, která přinesla například posílení bezpečnosti montáží výztuh do dveří (i tak zůstala velmi slabou stránkou vozu) nebo vylepšení antikorozní ochrany. Příplatkovou výbavu rozšířil protiprokluzový systém a boční airbagy. Výroba vozidla byla ukončena v dubnu 2001. Výprodej skladových zásob ale trval ještě několik měsíců. Celkem opustilo brány továrny 915 853 hatchbacků, 351 895 vozů Combi, 127 595 užitkových Pick upů a 5168 užitkových vozidel Van Plus (mají nástavbu jako Pick up, ale na celé karoserii verze Combi, tedy včetně zadních bočních dveří, které vedou do nákladového prostoru.
Zapomenout nesmíme ani na automobil pro volný čas pod názvem Fun. Toho se vyrobilo celkem 3992 kusů, vycházel z provedení Pick up a dodával se výhradně v kanárkově žluté barvě s černo žlutým interiérem. Automobil měl unikátní konstrukci dvou plnohodnotných sedadel v kabině a dvou rozkládacích výsuvných do nákladové části vozu. Společnost Metalex uvedla i kabriolet, šlo však jen o úpravu, nikoli tovární produkci. O vůz nebyl zájem a poslední auta se prodávala značně pod cenou – i tak hledala kupce těžko.
Chtěli byste, aby se na trhu opět objevilo jednoduché a levné auto bez zbytečných elektronických systémů? Napište nám do diskuze