Subaru BRZ/Toyota GT86 - Lepší sportovní ojetina za podobné peníze na trhu asi není

Foto: FavCars

V dnešní době se může tohle auto zdát jako přežitek, ale stále je dost nadšenců na to, aby kupé Subaru BRZ a Toyota GT86 mohla existovat. Koncepce s atmosférickým motorem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol prostě funguje


I přes menší kupní sílu se dokázala tato kupé prosadit rovněž na našem trhu, vždyť v tehdejší cenové relaci nic kromě Mazdy MX-5 nebylo. Nissan 370Z byl už dost drahý a šestiválcová BMW se přestala vyrábět. Klasických sportovních aut je tak na trhu opravdu málo, a když pak chcete něco relativně moderního s rozumným nájezdem a stářím bez koroze a nadměrného opotřebení, zůstává BRZ a GT86 jako jediná volba v kategorii kupé. 

Není snad v současné době mezi ojetinami lepší tip na sportovní auto za relativně slušné peníze
Martin Foltýn; CarTrax

V současné době je i u nás na trhu ojetin několik slušných aut. Ceny začínají u částky 400 000 Kč, přičemž mezi 500 a 600 tisíci Kč je už docela dobrý výběr. Sice ty nabídky nemůžete přehazovat vidlemi, ale není úplně nutné brát jen to, co je. Vždycky lze pak hledat i v zahraničí, navíc servisy Subaru a Toyota jsou celkem ochotné pomáhat s prověřením dovezených aut. Řešením prověření auta pak může být i odborná fyzická prohlídka vozu například v jednom z 350 CarTrax pointů, které provozuje česká společnost CarTrax

Ceny ojetin se odvíjí od jejich celkového nájezdu, původu a historie. Česká auta s malým nájezdem budou vždycky drahá, nejlevnější jsou individuální americké dovozy (taková auta mají často na kapotě logo Scion, i když je to v zásadě ten samý model). Technika je vždy stejná: vpředu je plochý čtyřválec 2,0 s duálním vstřikováním (přímé a nepřímé) o výkonu 147 kW. Převodovka byla klasická šestistupňová manuální, ale docela dost aut se prodalo i se šestistupňovým automatem. 

Naprostá většina aut má pak vzadu samosvorný diferenciál, jen ty nejlevnější verze se prodávaly bez něj (poznáte je třeba podle malých 16“ kol, nemají vpředu mlhovky a chybí jim zadní spoiler). Pro nezájem ze strany kupujících je ale značky přestaly nabízet, takže většina ojetin bude mít samosvor, 17“ kola a lepší výbavu. 

Japonské sporťáky přitahují tuningovou komunitu a i modely BRZ a GT86 šly upravovat pomocí nejrůznějších aftermarket dílů a kitů. Dokonce i značky Toyota a Subaru nabízely sady originálních dílů a vylepšení. Subaru například prodává kompletní sadu pro úpravy podvozku, sportovní výfuk a další doplňky. Když už tuning, šli bychom cestou značkových dílů, protože některé neznačkové úpravy mohou způsobit problémy na STK

Pozor na zásahy do motoru a převodovky, protože to se na spolehlivosti nemusí moc pozitivně projevit. Pár aut má zabudovaný kompresor, který zvedl výkon na 250 až 300 koní, ale většinou to odnesly písty a motor začal rychle brát olej. Nevydrží pak ani sériová převodovka. Dost aut má také jiný diferenciál s kratším převodem. Ten sice ocení ti, kteří jezdí pravidelně na okruh, ale na dálnici jsou pak zvýšené cestovní otáčky k vzteku a roste zbytečně spotřeba. Je to o preferencích a nejlépe si hodnotu samozřejmě udrží zcela originální auta bez zásahů tunera. 

Jinak je ale plochý čtyřválcový motor 2,0 l velmi spolehlivý. Subaru a Toyota mají přísný servisní plán, který žene auta do servisu každý rok a pečlivější majitelé mění olej v motoru i častěji než po 15 000 km. Ostřejší používání auta si říká o častější výměny oleje, klidně po 6000 až 10 000 km nejpozději. Každé dva roky by se měl měnit olej v diferenciálu, jednou za čtyři roky potom i v převodovce. 

Ještě je potřeba připomenout, že motor potřebuje benzín s oktanovým číslem 98. Dlouhodobý provoz na pětadevadesátku znamená pokles výkonu (měření na válcových zkušebnách ukazuje pokles o zhruba 20 koní). Navíc je tu riziko poškození motoru klepáním, tedy předčasnými samozápaly, při vysokém zatížení. S průměrnou spotřebou mezi 8 a 9 l na 100 km ale tohle auto do peněženky moc velkou díru neudělá, ani když budete tankovat aditivovanou stovku. Ani ceny servisu nejsou nijak přehnané a vlastně nevybočují z relací běžných značek. Klasická servisní prohlídka na sportovní Subaru a Toyotu stojí zhruba stejně jako servis obyčejné Octavie. 

Pozor ale na dovozy prvních ročníků z USA. Na vozy modelového roku 2013 byly vyhlášeny svolávací akce na výměnu ventilových pružin a také řídící jednotky. V Evropě takové vozy prakticky nejsou, ale individuální dovoz je sem dostat mohl a není vůbec jisté, jestli tyto vozy svolávací akcí prošly. Je potřeba to v servisu před koupí ověřit. Stačí vám k tomu VIN kupovaného auta. 

Elektronika v těchto autech problémová není vůbec. A celkově i mechanika Subaru BRZ a Toyoty GT86 je velmi spolehlivá. S nájezdem přes 100 000 km je ale potřeba počítat s už trochu unaveným podvozkem, běžně mají ojetiny rychle opotřebované brzdy a spojku, stejně tak i pneumatiky. Je to zkrátka dáno tím, jak se s autem jezdí. Při zkušební jízdě pořádně vyzkoušejte převodovku, jejíž oprava také není nic levného. Vůbec nejlepší by ale bylo domluvit se se značkovým servisem nebo specialistou a auto mu před koupí odvézt na prohlídku. 

Spotřební věci se dají opravit a docela levně koupit (sada kvalitních sportovních pneumatik na tenhle vůz stojí 10 000 korun a ne dvojnásobek jako na jiné modely s velkými koly) a pokud nemá auto za sebou špatně opravenou bouračku, nelze jeho koupi rozmlouvat. Moc lepší sporťáků už na trhu není a s tímhle autem si užijete opravdu spoustu zábavy za velmi rozumné peníze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.