Ojetá Toyota RAV4 je zajímavá ojetina, ale je potřeba vědět, na co si dát pozor

Foto: favcars.com

Tohle líbivé SUV je na trhu již dvacet let a důvod je jasný. Pěkný design, vysoká spolehlivost a slušné jízdní vlastnosti v terénu. Ne každá ojetina je ale vhodná k nákupu. Některým motorizacím je totiž lépe se raději vyhnout. Jeden ze čtenářů nám napsal, že by rád znal náš názor na model s automatickou převodovkou. Na test jsme si tedy půjčili benzinový dvoulitr kombinovaný právě s nepříliš obvyklým automatem a pohonem všech kol. Auto z roku 2001 mělo v době testu najeto lehce přes 144 000 km a prodejce za něj chtěl velmi lákavých 120 000 korun. Auto jsme prověřili v týdenním testu a věříme, že naše poznatky pomohou zájemcům o tenhle model při výběru.


Foto: favcars.comAni se to nezdá, že by byla Toyota RAV4 druhé generace už dvacet let staré auto. Na trh přišla tahle oblíbená poloterénní Toyota v roce 2000 a v roce 2006 ji nahradila nová třetí generace generace. Stáří je znát hlavně na interiéru, ale pokud máte omezený rozpočet a chcete SUV, je tohle v cenové relaci od 100 000 do 150 000 korun jedna z nejlepších a nejjistějších možností. Tak si pojďme „ravku“ podrobněji představit. Na test jsme si půjčili benzinový dvoulitr kombinovaný s nepříliš obvyklým automatem a pohonem všech kol. Auto z roku 2001 mělo v době testu najeto lehce přes 144 000 km a prodejce za něj chtěl velmi lákavých 120 000 korun. A proč automat? Samočinné řazení je stále žádanější a o tomhle autě se chtěl více dozvědět jeden ze čtenářů, který ze zdravotních důvodů řadit nemůže. Napsal nám zprávu na facebooku a poprosil nás, jestli bychom tuhle ravku neotestovali. Inu, proč ne?


Testujeme ojetý Volkswagen Touareg - hrozbou je drahý servis
Ojetá Toyota RAV4 bývá drahá, ale za tu cenu většinou stojí
Ojetý Mini Cooper je nejlepší auto pro milenku. A není drahé


Foto: favcars.comPočasí skutečně volalo po SUV s pohonem všech kol. Ne snad, že by si se zimou neporadil obyčejný osobák na kvalitních zimních pneumatikách, ale v závějích a hromadách sněhu jsme aspoň mohli vyzkoušet, že tahle Toyota pořád funguje dobře a pokud opravdu čtyřkolku potřebujete, nezklame vás. Díky vyšší světlé výšce se RAV4 bez problémů vyhrabe z hlubokého sněhu a bláta, ale na nějaké velké terénní dovádění to není. Podvozek je přeci jen koncipován hlavně na silnici. A tam se tahle Toyota chová s přehledem. Když přišla na trh, konečně se vlastnostmi více přiblížila konvenčním autům a ve své době jezdila mezi srovnatelnými SUV snad nejlépe. Zamrzí jen trochu nedořešená ergonomie s volantem, který nejde podélně nastavit, což je bolístka většiny japonských aut té doby. Pokud máte rádi volant blíže k hrudníku, budete si muset na RAV4 chvíli zvykat. Ale žít se s ní samozřejmě dá a sedačky jsou docela pohodlné.

Foto: favcars.comA který motor vybrat a na co si dát pozor? Benzinová osmnáctistovka by mohla stačit, pokud se smíříte jen s pohonem předních kol, ale motory z první série se potýkaly s vyšší spotřebou oleje a závadami zapalování. Většina problémů už ale byla vyřešena, ovšem to nic nemění na tom, že byste se měli mít na pozoru a sledovat, jak auto startuje a zda nekouří, což by svědčilo právě o průniku oleje do pístu. Toyota postupem času upravila konstrukci pístu a spotřebu oleje to vyřešilo. Atmosférický dvoulitr je na tom lépe a pokud mu dopřáváte pravidelný preventivní servis, bez problémů natočí třeba 400 000 km. Spotřebu oleje normálně nezná, pozor ale na kolísání volnoběhu a špatné startování. Motor musí dobře chytit, jít za plynem a běžet vyrovnaně. Motory po velmi rozvážných řidičích často působí zvadle ve vyšším spektru otáček, ale stačí natankovat plnou nádrž osmadevadesátky a auto „po italsku“ pořádně prohnat. Tenhle dvoulitr je v Evropě častá motorizace v soudobých Toyotách, dílů je dost a servisy si s ním ví rady.

Foto: favcars.comS naftovými motorizacemi, respektive jedinou naftovou motorizací, je to trochu obtížnější. Pod kapotu se dával dvoulitr o výkonu 85 kW a točivém momentu 260 Nm, což je na RAV4 tak akorát, ale úplně bez problémů to s tímhle motorem nebude. Ne snad, že by byl základ špatný, ale auto už je přes deset let staré a většina dalších majitelů postupně zanedbává servis. Tenhle diesel je velmi citlivý na kvalitu paliva, pravidelné výměny oleje a zacházení. Spousta lidí tak oddělala vstřikovače nekvalitní naftou a klasický český nešvar v podobě přejíždění olejové náplně o desítky tisíc kilometrů se nedobře podepsal na životnosti většiny kusů. Navíc, komu tenhle diesel funguje, ten se ho jen tak zbavovat nebude. Buď kupujte jen neprůstřelně prověřená auta, nebo berte radši benzinový motor, u kterého se vzácné problémy dají aspoň řešit v diametrálně odlišných cenových relacích. Například výměna celého systému vstřikování u dieselu není záležitost, kterou by si mohl kupující ojetiny za sto tisíc jen tak dovolit.

Foto: favcars.comPři výběru se zaměřte hlavně na celkový stav auta a hledejte stopy po velmi těžké práci v terénu, která by se mohla projevit na stavu podvozku, pohonu všech kol a především torzní tuhosti karoserie. Toyoty většinou slouží v domácnostech, ale některé svůj život končí jako pracovní náklaďák. Ale takové auto poznáte především podle velmi zanedbaného stavu. Některé ravky toho mají za sebou už hodně, tak chtějte hlavně auto, které nejeví známky nadměrného opotřebení. Průhledná servisní minulost je samozřejmě výhodou, jinak je dobré všechny velké úkony udělat preventivně, ať můžete začít „od nuly“ a stanovit si vlastní servisní plán. Nezapomeňte na pravidelné kontroly systému pohonu všech kol, výměny olejových náplní nejen v motoru (nejpozději po 15 000 km), ale i v převodovce a rozvodovce a také to asi bude chtít jednou za čas investovat do generálky podvozku. Na českých silnicích se vůle v zavěšení začnou objevovat velmi brzy, ale na to trpí skoro každé starší auto.

Celkové hodnocení

Foto: favcars.comOd druhé generace Toyoty RAV4 nemůžete čekat dynamické zázraky, ale v rámci své kategorie pořád umí nabídnout hodně muziky za málo peněz. Pokud se o auto budete starat, už moc na své hodnotě ztrácet nebude. Největším nepřítelem však bude koroze. Normálně tyhle „ravky“ nereznou, ale stačí špatně opravená bouračka a rez začne celým napadeným místem postupovat jako mor. Tady se mějte na pozoru. Drobné ťukance se dají řešit, ale mizerně opravené plechy se odhalují a opravují hůře. Proto auto pořádně prověřte. Když si ale dáte chvíli záležet s výběrem, pořádně auto projedete a budete vybírat jen mezi prověřenými kusy s jasnou minulostí, vlastně vás žádný velký strašák za rohem nečeká. A časem vám asi přestanou vadit i ty podivně se otevírající zadní dveře, které mohou být v úzkých mezerách dost nepraktické. Je to totiž jen velmi drobná piha na jinak povedeném a za ty peníze vlastně bezkonkurenčním autě.

Ojetá Toyota RAV4 je zajímavá ojetina, ale je potřeba vědět, na co si dát pozor

favcars.com

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.