Testy ojetých aut, recenze nových aut

Testujeme ojetý Volkswagen Up - stejný jako Citigo, ale dražší

11.11.2020 David Žídek Zdroj: David Žídek
Foto: David Žídek

Komfort 7 / 10

Prostornost 6 / 10

Testovaná motorizace 6 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce6.83

Uživatelská hodnocení-


Volkswagen Up je ideální auto do města nebo pro začátečníka . V bazarech jich sice moc není, Češi přeci jen raději volili levnější škodu Citigo, ale jestli hledáte spolehlivé malé auto, vedle nešlápnete ani s jedním. Na test jsme si půjčili ojetý kousek s relativně malým nájezdem - auto z roku 2014 mělo v době testu najeto jen 19 200 km a stálo 185 000 korun. Když to srovnáme se služebními Golfy, které doslova nalétají za dva tři roky klidně 150 000 km, je tohle opravdu velmi málo vytěžované auto. Pro tahle malá auta platí, že obvykle najedou za rok do 10 000 km. Ojetinu rozhodně ale vybírejte s českým původem a s doloženou servisní historií. Různé rozvážkové služby totiž tyhle vozy doslova milují.


Foto: David ŽídekPro koho vlastně je Volkswagen Up? Tohle auto se jako nové prodává za ceny blízké 300 000 korun a za takové peníze si racionálně uvažující jedinec asi pořídí vůz zcela jiné značky a kategorie. Jenže Up! není především pro ty, kteří chtějí šetřit a chtějí za své peníze dostat co nejvíc auta a výbavy. Tenhle malý Volkswagen mnohdy funguje jako módní doplněk, jako druhé, ale spíše třetí nebo čtvrté auto v majetnějších rodinách. Není tedy nouze o velmi dobře vybavená a pěkná auta, ovšem za taková si i na trhu ojetin stále připlatíte. Přesto lze občas na trhu narazit na poměrně obyčejný a chudě vybavený model, za který někdo nenechal u dealera stejně peněz jak za větší Polo a který už nestojí závratné sumy. Pro někoho, kdo řídit začíná, je tohle prostě ideální auto.

To byl i případ našeho testovacího ojetého Volkswagenu Up! 1.0 MPI, který jsme si půjčili na test. Překvapivý byl velmi malý nájezd, auto z roku 2014 mělo v době testu najeto jen 19 200 km a stálo 185 000 korun. Když to srovnáme se služebními Golfy, které doslova nalétají za dva tři roky klidně 150 000 km, je tohle opravdu velmi málo vytěžované auto. Pro tahle malá auta platí, že obvykle najedou za rok do 10 000 km. Výjimku tvoří ale auta z autoškol, rozvozů pizzy a podobně. Na taková si dejte pozor, protože za sebou mají často velmi těžký život a velmi zanedbaný servis. Napoví celkový stav vozu a pátrejte na karoserii po stopách od reklam a různých polepů. Aspoň že technika tohoto malého Volkswagenu je docela spolehlivá a na svou kategorii překvapivě robustní.

Foto: David ŽídekVolkswagen Up je příbuzný se Škodou Citigo a Seatem Mii. Jedná se o prakticky totožná auta vráběná na Slovensku, ale malý Volkswagen měl hrát roli stylového městského auta, zatímco škodovka a Seat plní roli levného vstupního vozu. Motory pod kapotou jsou stejné, jedná se o litrový tříválec 1.0 MPI o výkonech 44 nebo 55 kW. My jsme testovali slabší verzi, ale zásadní rozdíl stejně člověk pocítí až na dálnici a ve vyšších otáčkách. Do 4300 ot./min. mají totiž obě verze shodný průběh výkonu a stejný točivý moment 95 Nm. Silnější provedení skutečně získá na dravosti až v otáčkách, ale je pravda, že na dálniční přesuny je silnější provedení lepší. Zatímco slabšímu Upu se za tachometrových 140 km/h už moc nechce, silnější tříválec se nechá rozdráždit až za 170 km/h. Když jsme testovali Citigo se silnějším provedením tříválce, ukázalo nám dokonce 190 km/h.

Samotný tříválec je jednoduchý a spolehlivý. Doporučujeme ale měnit pravidelně olej a i když najedete za rok třeba jen do 10 000 km, s výměnou neotálejte. Ta náplň stojí pár stovek a kondici motoru to pomůže. Díky nepřímému vstřikování jednotka 1.0 MPI na zakarbonování netrpí. Dejte si ale pozor na rozvodový řemen. On sice nějaký čas vydrží, ale počítejte s tím, že po asi 120 000 km by možná bylo lepší přistoupit k preventivní výměně, ať máte klid. Nutné je počítat i s unavenými brzdami a spojkou, protože v rukou začátečníků dostávají tyto díly zabrat. Kdo nechce řadit, na výběr byla verze s robotizovaným manuálem. Jeho charakteristika je o zvyku, ale kdo se cítí se spojkou nesvůj, bude za tuhle převodovku rád. Navíc lze řadit sekvenčně ručně a robot je poměrně rychlý a přesný. Do 100 000 km by o něm nikdo vědět neměl, protože s lehoučkým autem a slabým motorem nebude mít tahle převodovka moc práce.

Celkové hodnocení

Foto: David ŽídekO Volkswagenu Up asi není potřeba šířit nějaká nová moudra. Všechno, co jsme si napsali už u příbuzné Škody Citigo, můžete aplikovat i na tento Volkswagen. Snad jediným rozdílem je nová verze 1.0 TSI s přeplňováním, která se do Citigo a Mii nedává. Ovšem takový Up! bude drahý a složitější motor přeci jen může pohrozit drahými problémy. Zajímavá je verze na CNG, ale u ní zamrzí velice malá benzinová nádrž. Kdo ale shání například pro začínajícího řidiče v rodině malé kompaktní auto na nákupy a krátké cesty, jsou tyto roztomilí prckové vlastně skvělá volba. Navíc z toho, jak je člověk mezi všemi těmi obřími SUV na silnici v Upu malý, získají začátečníci za volantem respekt. Servis je levný, pasivní i aktivní bezpečnost je na soudobé úrovni a dokonce se dovnitř vejdou i čtyři dospělí. Jistě, není to na dlouhou cestu na jih Itálie, ale na takové to přibližování se „kolem komína“ jen těžko najdete na trhu vhodnější auto, které by kombinovalo rozumnou dynamiku se spolehlivostí, bezpečností a velice nenáročným a levným servisem.

Testujeme ojetý Volkswagen Up - stejný jako Citigo, ale dražší

David Žídek

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.