Proč auto žere olej lze zjistit jen velmi obtížně, ale většinou je to úmysl automobilky

Foto: Pixabay

Jestliže má auto zvýšenou spotřebu oleje, může se jednat o normální jev, ale také o finančně náročnou opravu. Nejde-li o spotřebu, která reflektuje podmínky, ve kterých jezdíte, bez servisu to asi nepůjde.


Bývaly doby (a auta), kdy mezi servisními intervaly nebylo skoro poznat, že motor nějaký olej spotřeboval. Mnozí namítnou, že to byly intervaly mnohem kratší než jsou dnes, a mají samozřejmě pravdu. Přesto se zdá, že dnešní moderní vozy mají spotřebu motorového oleje vyšší, než tomu bývalo v minulosti. Důvodem ale není nekvalita motorů, případně úmysl automobilky dostat zákazníka dříve do servisu. Za vše může hon za nižší spotřebou paliva a tedy i emisemi CO2

Vlastně každá automobilka je totiž aktuálně nucena vyrábět, resp. používat, maloobjemové motory, které však musí pracovat ve vyšších otáčkách, aby podaly nějaký rozumný výkon. Ve snaze snížit tření je tak u většiny motorů nastavena vyšší míra mazání. Spotřeba oleje je samozřejmě závislá na stylu jízdy, na tom, zda vůz jezdí jako taxi ve městě nebo ho vlastní obchodní zástupce, který denně křižuje republiku. Nějaké to deci na tisíc kilometrů ale spotřebuje drtivá většina současných výkonných motorů.

Na STK nemusíte projít kvůli zdánlivé banalitě, o které navíc vůbec nevíte
Většina řidičů vůbec neví, jak opravit píchlou pneumatiku opravnou sadou

Na možnou zvýšenou spotřebu oleje ostatně upozorňují i samotné automobilky, které ve svých servisních manuálech k vozidlu zmiňují možnou spotřebu někdy až 0,5l oleje na 1000 kilometrů. Je to extrémní spotřeba, ale při určitých provozních podmínkách ji vyloučit nelze. Olej v motoru proto pravidelně kontrolujte, a jestliže pod autem nenacházíte žádné kapky oleje a motor zůstává čistý, je velmi pravděpodobné, že spotřeba do půl litru na tisíc kilometrů reflektuje jízdní podmínky, ve kterých auto používáte. 

Jiná situace ovšem nastává, když pod autem nacházíte loužičky oleje, případně když je motor od oleje špinavý a zanesený. Můžete zkusit zjistit příčinu úniku sami, ale bez servisního zázemí to bude velmi obtížné. V první řadě je proto potřeba motor pořádně umýt, aby bylo jednodušší zjistit místo úniku oleje. Prohlédněte všechna gufera, těsnění i hlavu motoru. Jestliže bude i po několika dnech a pár stovkách kilometrů motor suchý a čistý, resp. bez známky úniku, bude problém jinde. 

V takovém případě se totiž asi olej dostává do spalovacího prostoru, kde se spálí. Všímejte si proto kouřivosti, resp. barvy kouře. Příčinou mohou být například prasklé a netěsné pístní kroužky. Neobvyklý není ani únik oleje do chladící soustavy, případně přes turbo do výfukového potrubí. Jenže takové zjištění už mohou udělat jen technici v servisu. Snažte se jim proto sdělit co nejvíce informací, aby šli pokud možno najisto. Ušetříte tím nemalé peníze za zbytečné úkony servisního technika.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.