Řidiči často netuší, že tato značka má dva významy. Michala to přišlo na téměř 100 tisíc korun

Foto: Jan Smékal

Obytná zóna je pro mnoho řidičů oříškem. Možná tuší, že tam mají jet pomalu, že v obytné zóně nemohou parkovat, nebo že si i na silnici mohou hrát děti. Na konci obytné zóny však často dělají chybu, která je může stát i statisíce.


Na našem webu jsme o problematice chování řidičů v obytné zóně psali již několikrát. Někteří řidiči si z obytné zóny dělají závodní dráhu, jiní v ní parkují, kde se jim zlíbí, další zase třeba troubí na děti, které si na silnici hrají fotbálek, nebo kreslí křídou na asfalt. Obytná zóna má ale ještě jedno specifikum, na které někteří často zapomínají. Takové opomenutí však může přijít pěkně draho.

O tomhle jsem nikdy neslyšel, a dokud mi to neřekli sami policisté, byl jsem přesvědčen o tom, že chybu způsobila řidička Renaultu
Michal H.; Praha

O tom se přesvědčil i řidič Michal z Prahy, který na neznalost specifického pravidla doplatil v jedné z obytných zón v Brandýse nad Labem. „Projížděl jsem obytnou zónou a na jejím konci odbočoval doleva. Jenže z levé strany jela řidička v Renaultu a nabourala do mě. Podle mě jasná chyba řidičky, měl jsem přednost zprava, přeci“, popisuje Michal situaci, která se na konci obytné zóny odehrála. Jenže neměl pravdu. Při výjezdu z obytné zóny, není-li to upraveno dopravními značkami, nemá řidič přednost.  

Zákon v tomto smyslu hovoří naprosto přesně, když říká, že: „Při výjezdu z obytné zóny dává řidič přednost všem vozidlům či organizovaným skupinám chodců. Tato přednost nemusí být nijak zdůrazněna, např. nemusí být zdůrazněna dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“. Značka konec obytné zóny povinnost dát přednost ukládá sama o sobě“.

A v tom je právě pověstný „zakopaný pes“. Značka IZ5b, tedy „Konec obytné zóny“ totiž neznamená pouze to, že za značkou se už obytná zóna nenachází, ale také to, že je potřeba dát přednost všem vozidlům a organizovaným skupinám chodců. Ano, mohla by tam být ještě značka P4, tedy „Dej přednost v jízdě“, ale právě specifická úprava silničních pravidel říká, že tuto informaci dává právě značka IZ5b.

Řidič Michal o tomto pravidlu nevěděl a oprava jeho auta jej údajně přišla na téměř 100 tisíc korun. Nebylo jen za opravu auta, ale i za zápůjčku náhradního vozu, protože oprava se protáhla skoro na tři týdny. Ironií celé situace je potom skutečnost, že i policisté měli údajně problém přesvědčit Michala, že při výjezdu z obytné zóny přednost zprava skutečně neplatí.

Víte o tom, že při výjezdu z obytné zóny nemáte přednost zprava? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.