Zahřívat studený motor na místě nemusí být vždy špatně. Ale jen u některých aut

Foto: Jiří Soukup

Mnoho řidičů před jízdou v zimním období nastartuje motor, zapne vyhřívání zadního skla a jde škrábat sklo přední. Je to správný postup nebo zahřívání na místě motoru škodí?


Na tuto otázku není úplně jednoznačná odpověď, ale v principu se dá říci, že starým motorům s karburátorem takový postup spíše prospěje, moderním motorům pak naopak spíše uškodí. Jakkoliv se tomu dá stěží uvěřit, aut s karburátorovým motorem jezdí po české republice stále několik set tisíc. Nejsou to jenom staré žigulíky nebo „stodvacítky“, ale i modernější vozy jako je třeba první série modelu Škoda Favorit nebo Škoda Felicia, která ale byla v této verzi určena pouze na export. Starší motory bez vstřikování paliva se často startují za použití tzv. sytiče, který, zjednodušeně řečeno, přidá více paliva. Jenže to má svoje „ale“. Studený motor způsobuje, že se benzín špatně odpařuje a nevytváří dostatečně bohatou směs pro zapálení. Zvýšením množství benzínu sytičem se sice směs stane bohatší, na druhou stranu ale může kondenzovat na svíčkách a stěnách válců. Práce se sytičem tedy vyžaduje notnou dávku cviku a zkušeností. Jakmile je motor zahřátý a drží otáčky, je potřeba sytič ihned vypnout, v opačném případě motor po pár vteřinách zhasne. Zkušení řidiči znají v tomto kontextu termín „motor se uchlastal“.

České Porsche se k tuzemským zákazníkům skoro nedostalo, stálo 40 měsíčních platů

Moderní motory s elektronickým vstřikováním paliva zahřívání na místě nepotřebují a naopak jim docela škodí. Jestliže vůz stojí, nevytváří motor tolik zbytkového tepla a nezahřívá se tak, jak by bylo potřeba. Řídící jednotka tak stále dodává bohatší směs a může docházet ke stejnému efektu jako u starých motorů – tedy ke kondenzaci paliva na stěnách válců. Navíc motor běží na vyšší otáčky bez pohybu, což mu také příliš neprospívá. Nejlepší variantou tak je nastartovat a během několika sekund vyjet. Než se motor jízdou zahřeje je nutné jej nijak nevytáčet a držet ho spíše v nižším spektru otáček a brzo řadit. V případě automatické převodovky je pak nutnost nižších otáček motoru ještě důležitější. I olej v převodovce se totiž musí zahřát na provozní teplotu. Obvykle to ale netrvá déle než pár kilometrů, takže vás to při ranním spěchu do práce určitě nijak zásadně nezpomalí.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.