Testy ojetých aut, recenze nových aut

Zahřívat studený motor na místě nemusí být vždy špatně. Ale jen u některých aut

20.11.2020 Jiří Soukup Zdroj: Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup

Mnoho řidičů před jízdou v zimním období nastartuje motor, zapne vyhřívání zadního skla a jde škrábat sklo přední. Je to správný postup nebo zahřívání na místě motoru škodí?


Na tuto otázku není úplně jednoznačná odpověď, ale v principu se dá říci, že starým motorům s karburátorem takový postup spíše prospěje, moderním motorům pak naopak spíše uškodí. Jakkoliv se tomu dá stěží uvěřit, aut s karburátorovým motorem jezdí po české republice stále několik set tisíc. Nejsou to jenom staré žigulíky nebo „stodvacítky“, ale i modernější vozy jako je třeba první série modelu Škoda Favorit nebo Škoda Felicia, která ale byla v této verzi určena pouze na export. Starší motory bez vstřikování paliva se často startují za použití tzv. sytiče, který, zjednodušeně řečeno, přidá více paliva. Jenže to má svoje „ale“. Studený motor způsobuje, že se benzín špatně odpařuje a nevytváří dostatečně bohatou směs pro zapálení. Zvýšením množství benzínu sytičem se sice směs stane bohatší, na druhou stranu ale může kondenzovat na svíčkách a stěnách válců. Práce se sytičem tedy vyžaduje notnou dávku cviku a zkušeností. Jakmile je motor zahřátý a drží otáčky, je potřeba sytič ihned vypnout, v opačném případě motor po pár vteřinách zhasne. Zkušení řidiči znají v tomto kontextu termín „motor se uchlastal“.

Moderní motory s elektronickým vstřikováním paliva zahřívání na místě nepotřebují a naopak jim docela škodí. Jestliže vůz stojí, nevytváří motor tolik zbytkového tepla a nezahřívá se tak, jak by bylo potřeba. Řídící jednotka tak stále dodává bohatší směs a může docházet ke stejnému efektu jako u starých motorů – tedy ke kondenzaci paliva na stěnách válců. Navíc motor běží na vyšší otáčky bez pohybu, což mu také příliš neprospívá. Nejlepší variantou tak je nastartovat a během několika sekund vyjet. Než se motor jízdou zahřeje je nutné jej nijak nevytáčet a držet ho spíše v nižším spektru otáček a brzo řadit. V případě automatické převodovky je pak nutnost nižších otáček motoru ještě důležitější. I olej v převodovce se totiž musí zahřát na provozní teplotu. Obvykle to ale netrvá déle než pár kilometrů, takže vás to při ranním spěchu do práce určitě nijak zásadně nezpomalí.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.