Spolehlivost auta, jasná servisní historie a rozumné peníze – to jsou základní požadavky v podstatě všech zákazníků v autobazaru. Nejžádanější ojetiny v českých autobazarech tyhle požadavky většinou splňují.
Český odborník na ojetiny vybral před časem nejzajímavější modely, u kterých byste neměli šlápnout vedle. Zmíněné modely v kombinaci s konkrétními motorizacemi jsou ale pouze obecným doporučením, jakým směrem se při výběru staršího vozu vydat. V praxi je totiž vždy rozhodující technický stav vybíraného automobilu, včetně jeho servisní historie a počtu skutečně ujetých kilometrů. Proto je potřeba při výběru ojetiny postupovat s rozvahou, dopřát si dlouhou testovací jízdu a důkladně prověřit kondici konkrétního kousku. A jaké vozy tedy odborník doporučuje?
Pokud koukáte po levném a přitom spolehlivém naftovém kombíku, doporučujeme přemýšlet o Fordu Focus z let cca 2012 – 2014
Aleš Zich; Auto AZ
Volkswagen Passat B8
Passat B8 představuje oproti předchozí generaci velký skok jak designově, tak i technologicky. Také motor 2.0 TDI v nejobvyklejší výkonové verzi se 110 kW je poměrně suverénní, a dle dosavadních zkušeností i velice spolehlivý. Při doložené servisní historii a jasném původu vozu lze doporučit i exemplář s nájezdem okolo 200 tisíc kilometrů. Kromě běžné údržby a výměny rozvodové sady při 210 tisících kilometrů se na Passatech B8 moc komplikací neřeší. Výjimkou jsou častější výměny silentbloků předních ramen za pár tisíc korun a občas nějakého ložiska v kole.
Celkově je však tato modelová řada hodnocena jako velmi zajímavou jak z hlediska svezení, tak i z pohledu předpokládané spolehlivosti. Je to zároveň i vhodná volba pro zájemce o auto s automatickou převodovkou. Passat ve verzi 2,0 TDI s převodovkou DSG by u servisovaného vozu neměl být krokem mimo. Pokud totiž měla převodovka v minulosti pravidelně měněný olej, lze předpokládat spolehlivost skříně i dlouho po nájezdu 200 tisíc kilometrů.
Doporučit lze i slabší motorizaci 1.6 TDI. Spolehlivostí je motor srovnatelný se silnějším dvoulitrem. Pro koupi Passatu B8 1.6 TDI bude potom často hovořit i příznivá cena.
Škoda Superb III
Pro ojetou Škodu Superb třetí generace platí z hlediska spolehlivosti v podstatě to samé, co pro Passat B8. Při přímém srovnání bychom ale dali přednost právě Passatu. Srovnatelný Superb totiž stojí na trhu ojetin obvykle o několik desítek tisíc korun více než Passat B8. Komu však Škoda Superb III vyhovuje více, například nabídkou většího vnitřního prostoru a tedy i komfortu cestování na zadních sedadlech, tomu ji můžeme s klidem doporučit. Vždy však platí pravidlo kupovat vůz s jasnou servisní historií a původem.
Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf sedmé generace, podobně jako Passat B8, udělal mezigeneračně velký posun. Hlavně co se týká podvozku, který je výborně naladěný. U Golfu se snad ještě lépe povedlo skloubit komunikativnost a jistotu celého podvozku s pohodlností i na dlouhé cesty. Spolehlivost je dle zkušeností odborníků velmi dobrá, a to i při vyšších nájezdech. Zejména pak v kombinaci s pohonem předních kol a vznětovým motorem 2.0 TDI. Přesto je potřeba zmínit několik nedostatků. U vozů s motorem 1.6 TDI, což je na trhu nejčastější verze, se objevují vadné silentbloky u převodovky. Někdy se tak děje už před nájezdem 100 tisíc kilometrů. Je to velmi pravděpodobně konstrukční vada, která se při jízdě projevuje hlukem a vibracemi – zejména pak v zatáčkách. Volkswagen Golf VII je ve své kategorii skoro bez konkurence.
Stejný problém lze registrovat i v příbuzné Octavii III. Pozor také při koupi verzí 4Motion s pohonem všech kol. Zde se objevují poměrně často různé pazvuky od pohonu 4x4. Někdy to může znamenat potíž s kardanovou hřídelí, nebo v horším a dražším případě se zadní rozvodovkou a mezinápravovou spojkou Haldex. Toto opět v některých případech platí i pro Octavii III. Zákazníci by měli být opatrní také s nákupem benzinové verze 1.4 TSI. Zpočátku výroby byly tyto motory velmi problémové a dle aktuálních informací z praxe to vypadá, že se jim dosud nevyhýbají občasné potíže s vnitřní mechanikou. Taková oprava se pak vyšplhá klidně i přes 100 tis. Kč. Tajným tipem na zajímavou benzínovou motorizaci pro VW Golf VII je motor 1.2 TSI s manuální převodovkou. Z hlediska dlouhodobější spolehlivosti jí není moc co vytknout, pěkně jede a umí být i úsporná.
Škoda Octavia III
U Octavie je technika i spolehlivost obdobná jako v případě Golfu VII. Jeden důležitý rozdíl tu však je. Motor 2.0 TDI má v Octavii III vlečenou tuhou zadní nápravu, kdežto Golf VII se stejným motorem má nápravu víceprvkovou s nezávisle zavěšenými koly. Avšak i u verzí s tuhou zadní nápravou (týká se motorů 1.6 TDI či 1.2 TSI) má Golf lepší jízdní vlastnosti než Octavia. Výhodou Octavie ale je mnohem větší výběr nabízených ojetin. Cenově jsou na tom oba vozy dost podobně. Výjimku tvoří speciální verze, například Octavia RS
Hyundai i30 a Kia Ceed
Pokud vybíráte rodinné kombi a chcete spolehlivý atmosférický motor, jsou tito koncernoví sourozenci jednou z mála rozumných možností, obzvláště pak v cenové kategorii do 200 tis. Kč. V době rozmachu malých turbomotorů s často problematickou spolehlivostí, kdy už bohužel v podstatě odzvonilo dlouholeté stálici v této kategorii Fordu Focus s atmosférickým motorem 1.6i (kusy mladší 2011 s tímto motorem na trhu skoro nenajdete), je toto osvědčená volba. Za relativně málo peněz dostanete kvalitní a hlavně dlouhodobě spolehlivý automobil. Doporučujeme zejména agregát 1.6i v jakékoliv výkonové variantě. Ani 1.4i není špatný, občas ho však trápí obtíže s řetězovými rozvody a selhávající těsnění pod hlavou motoru.
A jak jsou na tom vznětové motory? Ty lze s klidným svědomím doporučit také. Motor 1.6 CRDi je prakticky v jakékoliv variantě spolehlivý, dynamický i úsporný. Není třeba se bát ani nájezdů blížících se 200 tis. km. A pokud hledáte auto této kategorie za co nejméně peněz a se spolehlivým automatem, jste u vozů Kia a Hyundai opět na správné adrese.
Ford Focus
Pokud koukáte po levném a přitom spolehlivém naftovém kombíku, doporučujeme přemýšlet o Fordu Focus z let cca 2012 - 2014. Není to ještě příliš staré auto (ani morálně, ani designově) a slušné kusy s ještě rozumnými nájezdy kolem 160–200 tis. km se na trhu objevují již od cca 140 - 150 tis. Kč. Do 200 tis. Kč se pak dá už celkem dobře vybírat kombinace stáří/nájezdu/výbavy. S nástupem 1.5 TDCi je ale registrováno výrazné zvýšení potíží s činností DPF filtru, a oproti motoru 1.6 TDCi i celkově horší kondice motoru při nižších nájezdech. Motor 1.5 TDCi není špatný, ale nejspíš díky zpřísňování emisních limitů se u něj objevují neduhy, kterými jeho předchůdce obvykle netrpí. U Fordu se pak moc nedoporučuje nákup ojetiny přeplňované benzinové verze EcoBoost kombinované s automatem. Dle zkušeností odborníků je osvědčeným receptem na dlouhodobou spolehlivost, napříč všemi modelovými řadami, kombinace naftového motoru a manuální převodovky.
Jaké auto byste si v autobazaru vybrali vy? Napište nám do diskuze