Mistr světa v kategorii WRC2 Emil Lindholm i zkušený matador Kris Meeke, jsou skuteční mistři volantu. Zvládají své speciály krotit za extrémních podmínek a v nevídaných rychlostech, doma jsou doslova na jakémkoli povrchu. Z jejich zkušeností ale můžete těžit i vy.
Asfalt
Při řízení auta je vždy nesmírně důležitá správná pozice za volantem. Usaďte se vzpřímeně a volant držte oběma rukama v pozici „třičtvrtě na tři“. „Budete tak mít nad autem lepší kontrolu,“ vysvětluje Kris Meeke. Doporučuje také jezdit plynule, předvídavě a dívat se co nejdál před sebe.
„Do zatáčky volte spíš pomalejší nájezd, na mokru buďte opatrnější. Brzděte až do začátku zatáčky,“ radí Meeke. Díky brzdění se totiž hmotnost auta více přenese na přední nápravu a řízení bude lépe reagovat. Práce s volantem i pedály má být plynulá. „Začněte plynule zrychlovat už v zatáčce, jak se cesta narovnává, můžete postupně přidávat plyn,“ radí Meeke. Důležitá je podle něj také bezpečná vzdálenost. Ta se bude hodit i při předjíždění.
Šotolina
Jízda na šotolině asi není pro většinu řidičů každodenní záležitostí, o to lepší je se na ni připravit. Šampion Emil Lindholm radí si povrch trochu „osahat“. Tvrdší povrch totiž přináší lepší přilnavost, měkký horší. „Měkkou šotolinu poznáte nejen při brzdění, ale také během zatáčení tím, že volant bude mít lehčí a méně citlivý chod,“ říká Lindholm. Radí v takových případech zvolnit. Na řadě šotolinových cest jsou vyjeté koleje, které jsou často plné bláta a kaluží. Emil Lindholm v takovém případě radí vyjet ze stopy a držet se mimo koleje. Když už musíte do bláta vjet, jeďte plynule a nezastavujte. Na šotolině často pomůže pohon všech kol, ideálně v režimu Off-road.
Sníh
I na sněhu je důležité zjistit, jak moc to vlastně klouže. To můžete otestovat brzděním v přímém směru, ale pozor, jen když za vámi nejede auto, které by takový test překvapil. Plynulost jízdy je důležitá na každém z povrchů, ale na sněhu a ledu to platí dvojnásob. „Panické zásahy do řízení situaci obvykle ještě zhorší a pošlou vůz do směru, kterým rozhodně nechcete jet,“ vysvětluje Kris Meeke. S pedály i volantem tak pracujte opatrně, jemně. „Pokud se auto začne při rozjezdu smýkat, povolte plyn a zkuste se rozjet znovu a plynuleji. Každý milimetr chodu pedálu se počítá,“ radí Kris. Jeho radou je také snížit rychlost a zvětšit odstup od vozidel před sebou. A když budete mít tu možnost, vyzkoušejte si ovládání auta na sněhu na uzavřené trati.
Na jakém povrchu se cítíte nejméně jistě? Napište nám do diskuze.