Chcete přejet do vedlejšího pruhu, v zrcátku prázdno, ale ouha – v pruhu jede jiné auto. Situace, se kterou se potkal asi už každý řidič, který nemá ve zpětných zrcátkách systém hlídání mrtvého úhlu.
Pojem „mrtvý úhel“ zná drtivá většina řidičů. Jde o prostor vedle vozidla a šikmo za ním, který nedokáže vykrýt zpětné zrcátko, a to ani v případě, že je zrcátko půlené, resp. asférické. Bohužel, prostor, který nedokáže vnější zpětné zrcátko vykrýt, může být opravdu velký, a není výjimkou, že se do něj vejde i celá dodávka. Následky takového přehlédnutí pak mohou být mnohdy i tragické.
Některé moderní vozy mají systém hlídání mrtvého úhlu. Jde o zařízení, které monitoruje část vedle vozu a šikmo za ním. Jestliže systém v tomto trojúhelníkovém prostoru zaregistruje vozidlo, informuje o této skutečnosti řidiče. Nejčastěji oranžovým nebo červeným světlem, které je umístěno za sklíčkem zrcátka, případně ve vnějším plastovém krytu nebo na vnitřní straně „A“ sloupku. Některé sofistikovanější systémy, jako například u značky Mercedes, pak spolupracují i s dalšími asistenčními systémy a v případě krajní nouze se snaží udržet vozidlo v jízdním pruhu, případně vozidlo přibrzdit.
Kdo takový systém nemá, musí se spolehnout na svoji zkušenost, celkový přehled o situaci vedle vozu a za ním, a především na správné nastavení vnějších zpětných zrcátek. A jak zpětná zrcátka nastavit? Podle zkušených řidičů je nejlepší variantou nastavit vnější zpětná zrcátka tak, aby v nich nebyla vidět záď vlastního vozu. To ale výrazně znesnadňuje orientaci v prostoru, například při parkování. Finta proto spočívá v tom, že by se řidič měl naklonit svým tělem až k levému bočnímu oknu a zrcátko nastavit tak, aby v této poloze záď svého vozu viděl. Při standardním sezení tak záď vozu neuvidí, při parkování se potom stačí více naklonit.
Ale pozor, kdo léta jezdí se zrcátkem nastaveným tak, že záď vozu vidí, může mít s novým nastavením potíže. V takovém případě pak alespoň trochu pomůže přídavné sférické zrcátko, nebo dokoupení systému hlídání mrtvého bodu. Ten může podle typu přijít na přibližně 3 tisíce korun a jeho senzory se instalují do zadního nárazníku, podobně jako například parkovací senzory. Účinnost je sice trochu horší než u systémů, které instalují přímo automobilky, ale i takový doplněk dokáže výrazně zamezit riziku nehody vyplývající z přehlédnutí auta ve vedlejším pruhu.