Automobilka Škoda měla prototypy čtyřkolek již ve třicátých letech

Foto: ŠKODA Auto

Tehdy vznikly tři kusy třínápravového autobusu s pohonem dvou zadních náprav. Na počátku 60. let potom vznikl typ terénní čtyřkolky Škoda 998, zvaný Agromobil, o něco později typ 990. Vyrobeno ale bylo jen několik prototypů.


Pohon 4×4 byl pro motoristy i konstruktéry automobilů zajímavý už od nepaměti. Nicméně jeho prosazení v praxi kvůli řadě konstrukčních výzev trvalo dlouho. Automobilka Škoda přesto patřila k těm, které začaly s pohonem čtyř kol experimentovat poměrně brzy. První prototypy vznikly už ve 30. letech dvacátého století. Nejprve to byly tři kusy třínápravového autobusu s pohonem dvou zadních náprav.

Ve 40. letech se objevily první vozy Škoda s pohonem 4×4. Ve větší míře se ale pohon všech kol začal prosazovat až v moderní historii automobilismu. V roce 1999 uvedla Škoda Auto na trh model Octavia 4×4, přičemž v daném cenovém segmentu tehdy nebyl pohon všech kol vůbec obvyklou záležitostí. I díky tomu se na mnoha trzích a na poměrně dlouhou dobu, než extrémně narostla popularita vozů SUV, stala Octavia 4×4 nejprodávanějším vozem s pohonem všech kol.

Na tento model pak navázaly další vozy. V roce 2008 dostal pohon 4×4 poprvé i model Superb (tehdejší druhá generace), v roce 2009 přišlo první novodobé SUV Škoda, typ Yeti. A pak už následovaly dosud aktuální modely jako Kodiaq, Karoq a rodina elektromobilů Enyaq iV.

Velké úspěchy slaví Škoda Auto s pohonem všech kol i na soutěžním poli. Jeden z nejúspěšnějších soutěžních vozů všech dob, Fabia Rally2, pak dostal v loňském roce nástupce. Nová Fabia RS Rally2 postavená na základech čtvrté generace mladoboleslavského hatchbacku pak dostala tu nejmodernější a nejpropracovanější techniku, kterou pravidla FIA pro kategorii Rally2 povolují.

Součástí tohoto balíčku je i robustní pohon všech kol s mechanickými diferenciály na přední a zadní nápravě. Sílu opět speciálně vyvinutého motoru o objemu 1,6 litru přenáší na všechna kola pětistupňová sekvenční převodovka. Čtveřice testovacích jezdců najezdila při vývoji nového soutěžního speciálu s vozem přes 10 000 ostrých kilometrů. Nový vůz rychle vzbudil zájem zákazníků z celého světa.

Jaký pohon u svého automobilu vyznáváte vy? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.