Díky davovému syndromu páchá na dálnici 80 procent řidičů stále stejný přestupek

Foto: Jan Smékal

Po dálnici jezdíme jako stádo ovcí – nejčastější přestupek na dálnicích totiž není překročení rychlosti, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale způsob jízdy, který praktikuje až 80 procent řidičů.


Levý pruh ucpaný, v pravém se v dálce krčí osamocený kamion. Běžná situace na českých dálnicích. Pomiňme fakt, že i zákon říká, že na vícepruhových komunikacích se musí mimo obec jezdit v pravém pruhu a další slouží k jízdě rychlejším vozidlům. Zdá se ale, že u nás to neplatí. Nejvytíženější je levý jízdní pruh. Ten pravý zůstává poloprázdný a všichni se sunou v jediném. S výjimkou náklaďáků, jejichž řidiči se vesměs vpravo drží, ale občas i oni zaberou celou dálnici a jedou vedle sebe rychlostmi rozdílnými v řádu jednotek kilometrů za hodinu. Největší tlačenice nastává na dálnicích při víkendových cestách tam a zase zpět. Nejméně sedmdesát procent všech jede vlevo. Pravý pruh je téměř prázdný. Zdá se, že se k nám rozšířila nákaza z Německa. Kdysi se říkalo, že němečtí řidiči jsou nejlepší v Evropě, jezdí rychle, s přehledem a bezpečně. Jenže to platilo v dobách, kdy ještě nebyla kapacita jejich dálnic tak přetížená. Pak se tam opravdu dalo na předpokládaný časový rozvrh i dlouhých cest spolehnout.  Dávno to neplatí, zácpy jsou kolem téměř všech velkých měst, na spojnicích mimo ně jedou zase všichni vlevo. A ještě k tomu tam platí zákon, že řidič nesmí toho pomalého před sebou upozornit bliknutím na to, že by rád dopředu.


Dik, Sorry – to bylo první, čeho si všiml majitel traktoru, když k němu přicházel
Nový Hyundai Tucson již jezdí po Praze. Vypadá jako z kosmíru, ale zadní blinkry jsou strašné
Řidič taxi převážel v Praze kromě zákazníka i větší množství kokainu a pervitinu
Namyšlený fotbalista Lavický si v novém filmu polepší – vymění Camaro za Ferrari


Ten německý syndrom se přenesl i k nám, nebyl-li tu ještě dřív. Tolerovat jízdu vlevo se dá v případě, že povrch toho pravého připomíná roletu nebo tankodrom, ale i tak je nutné sledovat provoz vzadu a včas se uhnout. Dálnice D 1 je přetížená a jedním z receptů jak jím pomoci, je podle ministerstva dopravy zvýšení počti jízdních pruhů. K čemu by ale byly, kdyby se všichni chovali stejně jako dosud? Došlo by zřejmě k témuž jevu, jako je tomu v Německu. Stačí se projet třeba kolem Norimberku, kde  jedou všichni vlevo a pravé jízdní pruhy jsou prázdné, nebo jen řídce obsazené. Velmi dobře jezdí v tomto smyslu Francouzi. Pomalejší ochotně uhýbají rychlejším, aniž by museli zpomalovat a hned se zařadí zpátky do rychlého pruhu. Kapacita dálnic tak rychle narůstá. U nás se každý ze souvislého proudu vozidel v levém pruhu bojí – nebo snad stydí? – vybočit doprava. Má strach, že by se už nevrátil? To je naprostý nesmysl. Na dálnici se i při vysokých rychlostech dají měnit pruhy hladce a bezpečně.

Někdy si to zkuste: projeďte stejný úsek dálnice, který dobře znáte, jednou tak, jak jste bohužel zvyklí, tedy „pořád vlevo.“ A pak udělejte totéž ve stejných podmínkách, ale co nejvíc vpravo. Jednoznačně zjistíte, že neztratíte ani minutu.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.