Konec podvodů v českých autobazarech? Vzniká mezinárodní organizace pro boj s podvody

Foto: Jan Smékal

Hlavním posláním mezinárodní iniciativy je boj s podvody při prodeji použitých aut s cílem vytvořit transparentnější trh s ojetinami v pěti evropských zemích – České republice, Maďarsku, Litvě, Polsku a v Rumunsku.


Kupci ojetých vozů po celém světě se potýkají se stejným velkým problémem – podvodům ze strany bezskrupulózních prodejců, kteří chtějí na autech za každou cenu co nejvíce vydělat. Při shánění staršího vozu každou chvíli narazíte na kousek s padělanými dokumenty, přetočeným tachometrem nebo se zatajenými informacemi o vážných skrytých technických problémech. 

Právě proto byla založena mezinárodní iniciativa s názvem Association of Automotive Intelligence (AAI), tedy ve volném překladu Sdružení pro informovanost v automobilovém průmyslu. Jejím posláním je boj s podvody a vzdělávání kupců použitých aut s cílem vytvořit mnohem transparentnější trh s ojetinami v pěti evropských zemích – České republice, Maďarsku, Litvě, Polsku a v Rumunsku. 

Proč sdružení vzniká? 

Nezisková organizace si klade za úkol vypořádat se s výše zmíněnými problémy prostřednictvím lepší informovanosti a vzdělávání kupců. “Podvodníci si zvykli při prodeji zneužívat ve svůj prospěch převahy, takzvané informační asymetrie – vědí totiž o autech mnohem víc než kupci. Ti jsou velice často dost naivní a nejsou si vůbec vědomi možných komplikací při koupi ojetého vozu, což jim mnohdy ve finále přináší velké zklamání. Máme pocit, že problematice podvodů s ojetinami se nedostává na mezinárodní scéně dostatečné pozornosti, a to nás vedlo k založení AAI,” vysvětluje prezident sdružení Matas Buzelis. 

Spojení širokého spektra zainteresovaných stran 

Sdružení AAI chce spojit všechny, jejichž záměrem je přinést na trhy s ojetými vozy po celém světě více transparentnosti a důvěry. V Česku hodlá kvůli členství v aainteligence.org oslovit všechny zainteresované subjekty od státních institucí přes prodejce ojetých vozů až po firmy, pracující v IT a datovém sektoru automobilového průmyslu. 

Jen pokud se na obranu spotřebitelů spojí síly respektovaných firem a institucí, je šance, že se na trhu s ojetinami něco změní,” míní Matas Buzelis. Nově vytvořená struktura hodlá nasměrovat své úsilí směrem k významným osobnostem v jednotlivých zemích a ke globálním organizacím. 

Rozdílné přístupy v každé zemi 

Jednotlivé země nedělají dost pro řešení automobilové kriminality, zejména v oblasti přeshraničního obchodu s ojetinami, v němž se objevuje největší počet podvodů – počet aut s přetočeným tachometrem dosahuje až 50 procent, konstatuje prezident AAI. Vlády některých zemí se dokonce ani nepokoušejí kupující ojetin ochránit, což Matas Buzelis ilustruje na perfektním příkladu různých přístupů k problému ze strany jednotlivých členů Evropské unie.

“Srovnání Švédska a Německa mluví samo za sebe. Obě země jsou členy EU, ale co se týče transparentnosti trhu s ojetými vozy, jejich přístupy nemohou být od sebe vzdálenější. Auta, dovážená ze Švédska, mají perfektně doloženou a ověřitelnou servisní historii, zatímco fakta z minulosti vozů z německého trhu jsou většinou potenciálním kupcům nedostupná. Takže kupec ojetiny z Německa podstupuje mnohonásobně vyšší riziko podvodu,” varuje Matas Buzelis. O Německu není řeč náhodou – je to nejvýznamnější evropský vývozce ojetých vozů, a na českém trhu tvoří ojetiny ze sousední země s přehledem největší část dovozů. 

Hledání ochrany veřejného zájmu 

Každý kupec ojetého auta zažije jednu ze dvou zkušeností – buď je se svou volbou spokojený, nebo naopak zklamaný, když zjistí, že auto má problematickou minulost a bude vyžadovat drahý servis. Prodejcům takových nekvalitních aut však žádný postih nehrozí. V některých zemích jsou totiž chráněni tím, že státní instituce nedovolují poskytovat jakékoli informace o historii vozidla na základě jeho VIN kódu, přestože by právě to mohlo leccos prozradit o jeho současném technickém stavu. 

Hlavním důvodem, proč byl vytvořen koncept “unikátního rodného čísla auta” neboli VIN, je bezpečnost, upozorňuje Matas Buzelis. Jakmile budou mít kupující k dispozici ověřenou historii vozidla, počet podvodů se výrazně sníží. 

“Naším cílem je zajištění ochrany veřejného zájmu. A abychom toho dosáhli, musíme se všichni spojit a táhnout za jeden provaz – od státních úřadů přes významné prodejce, IT a datové firmy, působící v oblasti automotive, včetně jejich utajovaných platforem až po startupy a další podniky,” uzavírá Matas Buzelis z AAI.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.