Nebezpečná kombinace. Ukrajinská RZ a čínské auto bez evropské homologace

Foto: Jiří Soukup

Ukrajinci mnohdy přijíždějí do Česka s vozidly, která vůbec nebyla určena pro evropský trh a „technickou“ by tak určitě nedostala. Nesplňují totiž parametry v oblasti bezpečnosti, emisních norem, nebo například v ochraně chodců


Ukrajinským občanům je umožněno jezdit po českých silnicích i bez zaplaceného povinného ručení. Případné škody by měla uhradit ČKP. Dá se to chápat. Ti, co utíkali z napadené země, rozhodně neměli čas řešit tzv. „zelenou kartu“. Jenže s rostoucím počtem uprchlíků roste i počet vozidel, kterých se to týká. Navíc, mnohdy jde o vozidla, která vůbec nebyla určena k prodeji na evropském trhu. Primárně kvůli naprosté absenci bezpečnostních prvků.

Jedním z takových vozidel je i model Geely CK z titulní fotografie. Jde o čtyřdvéřový, pětimístný sedan, který byl vyráběn v letech 2005 až 2016 v čínské automobilce Geely. Vozidlo bylo prodáváno primárně pouze na čínském trhu. V letech 2007 – 2008 však bylo toto vozidlo, pod názvem Geely Otaka, prodáváno také na ruském trhu, kde oslovovalo spíše méně movité zákazníky.

Zajímavostí modelu Geely CK je také to, že jde pravděpodobně o první čínský automobil, který byl představen na americkém autosalonu. Automobilka Geely totiž plánovala vozidlo prodávat v Portoriku. Automobil však neprošel bezpečnostními testy IIHS a NHTSA, proto z ambiciózních plánů rychle sešlo.

Přibližně 1500 kusů modelu Geely CK však bylo prodáno na Kubu, kde měly tyto vozy nahradit staré dosluhující ruské Lady, používané policií a státními úředníky. Několik stovek kusů zamířilo také do místních autopůjčoven. Ačkoliv mělo Geely CK klimatizaci a elektricky ovládaná okna, byl to tak nespolehlivý vůz, že se mnoho řidičů vrátilo raději zpět k ruským Ladám.

Geely CK mělo pod kapotou licencovaný motor 1,5 s výkonem 70kW od Toyoty. Ten byl spojen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, která byla kompletně čínské výroby. Většina prvních modelů Geely CK nebyla vybavena ani airbagy, a podle zpráv z testovacích agentur tak byla ochrana posádky v případě nehody velice špatná. Podle některých zdrojů byl dokonce skelet karoserie tak slabý, že by k ochraně posádky nepřispěl ani airbag, kdyby byl do vozu montován.

Vzhledově může Geely CK ze zadní části někomu připomínat Ford Mondeo, přední část potom nezapře inspiraci v Mercedesu. Škoda, že výrobce zkopíroval pouze vnější design vozu a nikoliv jeho bezpečnostní prvky a stavbu karosérie. Na českých silnicích tak bohužel můžeme tyto nebezpečné vozy začít potkávat čím dál tím častěji. Ojeté modely Geely CK, stejně jako jiné čínské značky, se totiž z Ruska dostávaly na Ukrajinu, kde si je kupovali především méně movití obyvatelé k provozu na místních komunikacích. Koho by napadlo, že takové vozy jednoho dne zamíří i na české silnice. Tady by "technickou" totiž asi vůbec nedostaly...

Jaký máte názor na provoz vozidel, neschválených pro evropský trh, na českých silnicích? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.