Není to pěkné čtení. Automobilka Škoda odpovídá na nejčastější otázky ohledně Ukrajiny

Foto: ŠKODA Auto

Zastavená výroba vozidel v Rusku, zastavení exportů vozidel do Ruska a zastavená výroba modelu Enyaq iV. To jsou jen některé kroky, které učinila automobilka Škoda kvůli situaci na Ukrajině


Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu. Automobilka v této souvislosti zveřejnila odpovědi na nejčastěji kladené otázky: 

Stále platí, že ŠKODA AUTO má za koncern na starost ruský a ukrajinský trh?

Ano. Od roku 2022 je ŠKODA plně zodpovědná za management i finanční řízení regionu Ruska. 

Je pravda, že jste zastavili výrobu modelu ENYAQ?

Ano, v důsledku aktuální situace na Ukrajině se společnost ŠKODA AUTO potýká s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů, což má dopad na některé naše modely. Proto jsme počínaje čtvrtkem 3. 3. 2022 nuceni zastavit výrobu modelu ENYAQ iV. Naši odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ, které by napomohly zabránit dalším nepříznivým dopadům na výrobu. 

Jaké vozy a v jakém počtu vyrábíte v ukrajinském závodě v Solomonovu? Běží zde aktuálně výroba?

Na Ukrajině vyrábíme vozy ve formě SKD, a to modely SUPERB, KODIAQ, KAROQ a FABIA COMBI. Výroba na Ukrajině je zajišťována obchodním partnerem Eurocar. Výroba vozů značky ŠKODA je v závodě Solomonovo aktuálně pozastavena. 

Na které trhy jsou vozy značky ŠKODA vyrobené na Ukrajině určeny?

Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu. 

Na jakém místě jsou Rusko a Ukrajina mezi vašimi exportními trhy?

Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky ŠKODA v celosvětovém měřítku. V roce 2021 bylo Rusko druhým největším trhem vůbec. Bylo zde dodáno celkem 90 400 vozů značky ŠKODA. Ukrajina doposud rovněž představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 000 vozů značky ŠKODA ročně. Od roku 2002 bylo v závodě na Ukrajině vyrobeno přibližně 190 000 vozů ŠKODA. 

Jaké vozy značky ŠKODA jsou vyráběny v Rusku? Běží aktuálně výroba v Nižném Novgorodu a Kaluze?

V Rusku vyrábíme modely RAPID, OCTAVIA, KAROQ a KODIAQ. V Nižném Novgorodu vyrábíme tři modely OCTAVIA, KAROQ a KODIAQ. Model RAPID je vyráběn v našem závodě v Kaluze. 

Kolik máte nyní zaměstnanců v Rusku a na Ukrajině?

Výroba vozů na Ukrajině je zajišťována prostřednictvím obchodního partnera Eurocar a jeho lokálních zaměstnanců. Nejsou zde žádní zaměstnanci ŠKODA AUTO. V Rusku jsou aktuálně na výjezdu celkem 3 naši zaměstnanci i s rodinnými příslušníky. 

Kolik máte v českých závodech ruských a ukrajinských zaměstnanců?

V našich závodech pracuje 615 ukrajinských a několik desítek ruských kolegů. 

Plánujete pomáhat rodinám těchto zaměstnanců v souvislosti s invazí Ruska na Ukrajinu?

Naši zaměstnanci jsou pro nás nejvyšší prioritou. Jsme s nimi v kontaktu a budeme reagovat na jejich individuální potřeby.

Plánují ukrajinští zaměstnanci návrat do své země, aby tam bojovali?
Tuto informaci nemáme k dispozici.

Co je nyní se zaměstnanci továrny na Ukrajině, na jak dlouho je zastavena výroba? Jak běží výroba v závodech v Rusku?
Výroba v ukrajinském Solomonovu, která je zprostředkovávána obchodním partnerem, společností Eurocar, je aktuálně z důvodu současné situace přerušena.

Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu.

Pokud vyrábí, mají dostatek dílů? Na jak dlouho mají zásoby?
V současné době neustále analyzujeme dopad situace a jsme v kontaktu se všemi našimi dodavateli po celém světě.

Vyrábí se v Rusku nějaké vozy koncernu VOLKSWAGEN, které jsou exportovány na jiné trhy?
Vozy vyráběné v ruských závodech koncernu VOLKSWAGEN jsou určeny také k exportu do zemí CIS (Bělorusko, Ázerbajdžán, Kazachstán, Arménie, Tádžikistán, Uzbekistán).

Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu.

V Rusku se mnoho automobilů vyrábí lokálně pro místní trh. Existuje také místní výroba dodavatelských dílů?
Díly jsou vyráběny lokálně. V souladu s naší globální strategií cílíme na vysokou úroveň lokalizace výroby pro místní zákazníky.

Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu.

Jaké modely se na Ukrajině vyrábí?
Na Ukrajině jsou vyráběny vozy ve formě SKD, a to modely SUPERB, KODIAQ, KAROQ a FABIA COMBI určené výhradně pro místní trh. Výroba na Ukrajině je zajišťována obchodním partnerem Eurocar. Výroba na Ukrajině v závodu Solomonovo je aktuálně pozastavena.

Probíhaly odtud dodávky do Německa/západní Evropy?
Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu.     

Potýkáte se v důsledku situace na Ukrajině s nedostatkem dodávek od dodavatelů? Pokud ano, jsou tito dodavatelé jediní pro region Evropy a Ruska a nemáte pro něj žádnou alternativu?
Globální dodavatelská síť koncernu VOLKSWAGEN, která obsahuje více než 40 000 dodavatelů, zahrnuje také řadu dodavatelů na západní Ukrajině. Vzhledem k současné situaci v tomto regionu může dojít k narušení dodavatelského řetězce. To může vést k úpravám výrobních programů v jednotlivých závodech koncernu. Za účelem řešení nastalé situace založil koncern VOLKSWAGEN expertní tým, jehož je ŠKODA AUTO součástí.

Jsou kromě modelu ENYAQ ohroženy i další modely?
Ohrožení výroby, vyplývající z nedostupnosti kabelových svazků, se dotýká i modelů SCALA a KAMIQ.

Kolik máte na Ukrajině celkem dodavatelů?
Jedná se o poměrně nízký počet dodavatelů, konkrétně o tři přímé dodavatele a dva další dodavatele dodávající v režimu just in sequence (JIS). Kromě toho má ŠKODA AUTO dalších pět tamních subdodavatelů. Dodavatelský řetězec je posuzován s cílem definovat další subdodavatele, aby bylo možné eliminovat další rizika pro dodávky.

Na jakou dobu máte zásobu kritických dílů pro Evropu?
Pro Evropu se skladová zásoba dle konkrétní dílové reference pohybuje v rozmezí 6-25 pracovních dní v závislosti na konkrétním dílu. Na zajištění dalších dodávek nebo případném využití okamžitě dostupných alternativ intenzivně pracujeme.

Jak tato situace ovlivňuje dodávky dílů do ostatních závodů ŠKODA AUTO v Evropě? Co ŠKODA AUTO dělá pro zajištění zdrojů materiálů a komponentů, které se buď vyrábějí na Ukrajině, nebo přes ni procházejí?
Společnost ŠKOD AUTO se snaží postupovat s maximálním ohledem k situaci na Ukrajině, hledáme alternativní možnosti dodávek či náhradní trasy. Situaci v dodavatelském sektoru na Ukrajině sledujeme velmi pozorně. S ohledem na naše zákazníky se snažíme najít nejvhodnější alternativy pro výrobu našich vozů.

Projevuje se už teď nějak výpadek dodávek surovin z Ruska? Jak moc tyto suroviny zdražují?
Jak riziko v zásobování surovin, tak ani zdražení surovin se v současné době nedá vyloučit. Aktuálně sledujeme komoditní trhy, výkyvy rublu a dopady vyjmutí bankovních entit ze systému SWIFT, abychom zajistili plynulé dodávky do výroby.

Jak zajištujete bezpečnost zaměstnanců v závodech v Rusku? Vracíte zaměstnance zpět do České republiky?
Bezpečnost zaměstnanců je pro nás nejvyšší prioritou. Proto jsme se rozhodli zorganizovat návrat našich zaměstnanců na výjezdu v Rusku zpět do Český republiky. Většina z nich již dorazila. Situaci nadále bedlivě sledujeme; zůstáváme v úzkém kontaktu se všemi zaměstnanci.  Všechny možné scénáře jsou řešeny na úrovni vedení společnosti ŠKODA AUTO a koncernu VOLKSWAGEN.

Dá se předpokládat, že budete odkládat nedokončené modely ENYAQ iV na odstavené plochy, nebo snížíte takt výroby?
Výroba nekompletních vozů není v tomto případě s ohledem na charakter chybějících dílů možná. Situaci řešíme úpravou výrobního programu a kompletací již předvyrobených vozů, kterým chybějí díly, jichž máme v tuto chvíli dostatek.

Dodáváte nyní vozy dealerům v Rusku?
Dodávky vozidel vyrobených přímo v Rusku dealerstvím koncernu VOLKSWAGEN GROUP RUS byly pozastaveny až do dnešního rozhodnutí (3.3.2022) koncernu VOLKSWAGEN zastavit výrobní aktivity v Rusku. Zbývající vozy, které již byly vyrobeny a jsou na cestě k dealerům, budou zákazníkům dodány.

Jak ovlivní válka na Ukrajině vaše prodejní výsledky v tomto roce?
Aktuálně monitorujeme situaci a nelze v tuto chvíli odhadnout vliv na prodejní výsledky.

Jak již bylo oznámeno, budete zastavovat či omezovat výrobu i v České republice. Jak to bude s objednávkami zákazníků?
Tým specialistů ŠKODA AUTO pracuje usilovně na zajištění dodávek chybějících dílů. Objednávky zákazníků budeme uspokojovat dle dodávek právě těchto dílů.

Jak to ovlivní dostupnost modelů?
V současné době prověřujeme a monitorujeme situaci, jak bude případně ovlivněna dostupnost konkrétních modelů.

Bude dostupnost vozů stejná na všech trzích, nebo se bude lišit?
Objednávky vozů budeme uspokojovat dle dodávek chybějících dílů.

Na základě čeho jsou případně určovány kvóty pro rozdělování vozů na dané regiony?
Vozy vyrábíme podle pořadí příchozích objednávek a dle dodávek chybějících dílů.

Jaký model nyní bude mít nejkratší a naopak nejdelší čekací lhůtu? A jak dlouho?
V současné době prověřujeme a nadále monitorujeme situaci a její vliv na čekací lhůty, které již dříve byly ovlivněny celosvětovou krizí způsobenou nedostatkem polovodičů.

Jsou nějaké modely a motorizace při výrobě upřednostňovány?
Výrobu řídíme na bázi dostupností dílů a pořadí přijatých objednávek.

Bude mít současná situace vliv na ceny vozů?
Aktuálně nepředpokládáme vliv na cenu vozů, nelze však vyloučit nárůst nákladů u dodavatelů a výrobních vstupů.

Jak ovlivní válka na Ukrajině vaši výrobu v roce 2022?
Aktuálně monitorujeme situaci a nelze v tuto chvíli odhadnout konečný vliv na výrobu v celém roce.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.