Pozor při nákupu ojetiny. Škody na dovezených autech dosahují měsíčně téměř na miliardu korun

Foto: Jan Smékal

Podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto po havárii či větším poškození. Součet škod na těchto havarovaných vozidlech, která se do Česka dovezou během jednoho měsíce, dosahuje v přepočtu téměř jedné miliardy korun


Dovozy ojetých aut nabraly v posledních měsících opět na síle. Zhruba polovina dovezených aut (51 %) je však starší 10 let, každé zhruba páté dovezené auto je dokonce starší 15 let. Není se proto co divit, že podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto (33,6 %) po havárii či větším poškození. Součet vzniklých škod na těchto havarovaných vozidlech, která se do Česka dovezou během jednoho měsíce, přitom dosahuje v přepočtu téměř jedné miliardy korun. Zhruba polovina havarovaných vozidel však neprojde statistikami pojišťoven, škody na vozidlech tak budou ve skutečnosti ještě vyšší. Velká část havarovaných vozidel se poté prodává jako nehavarovaná.

Od května se do Česka dováží stále více aut než v předchozích letech a v některých měsících jde dokonce o nejvyšší čísla od roku 2008,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Zkontrolovali jsme více než 30 000 dovezených ojetých vozidel a zjistili jsme, že u nich došlo k haváriím, u nichž byly opravy vyčíslené pojišťovnami v přepočtu za 1,6 miliardy korun (61 710 214 euro, počítáno při kurzu 26 Kč za 1 euro). Z toho 1,12 miliardy korun připadlo na havárie a poškození a 488 milionů korun na vyčíslení oprav po totálních haváriích,“ upřesnil Pajer. Vzhledem k tomu, kolik se do Česka dováží aut v posledních měsících, z čísel vyplývá, že částka připadající na opravy aut dovezených v jednom měsíci dosahuje zhruba 917 milionů korun. Průměrná výše škody při havárii či poškození dosahuje dle provedené analýzy 4826 euro, tedy zhruba 126 tisíc korun. Průměrná výše škody po totální havárii dosahuje 13 222 euro, což je cca 344 tisíc korun.

„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde. Ve skutečnosti tedy bude podíl havarovaných aut mnohem větší,“ upozorňuje Pajer s tím, že podle odhadů a zkušeností s četností havárií u vozů dle jejich stáří bude podíl dovezených havarovaných aut dosahovat minimálně 60 %.

Samotná havárie přitom ještě neznamená, že vozidlo už nemůže být schopné bezpečného provozu. „Rozhodně nelze říci, že každé auto, které zažilo havárii či poškození, je na odpis a už by se jím nemělo jezdit. Je však třeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené a koupit ho za odpovídající cenu. Problémem je, že velká část aut po haváriích – a často i po totálních haváriích – se prodává jako nehavarovaná,“ upozorňuje dále Pajer. Z analýzy také vyplynulo, že zatímco běžné havárie a poškození jsou stejně časté u vozů na benzín i na naftu, totální havárie jsou o něco častější u dovezených vozů na benzín.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.